July - October 2015

Grote schoonmaak a.k.a. Beeeestjes

August 25, 2015 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Allemaal beestjes, zoveel beestjes om me heen! Helaas zagen we onze beestjes niet omdat we een slok op hadden, maar was het de harde realiteit.

De afgelopen anderhalve week in Cambodja zijn we in een ware veldslag beland met de befaamde ‘bed bugs’. In ons hostel in Phnom Penh hing een chemische geur en Anika werd de 1e nacht lek gestoken door een mug (meestal is Mike de sjaak, maar er viel geen mug te bekennen volgens hem). De volgende nacht hetzelfde verhaal, maar toen spotte Anika de bed bugs en heeft ze dit gemeld bij het hostel. Her personeel reageerde vrij laconiek (die zul je zelf wel meegebracht hebben), bood Anika 50% korting voor de nacht en ze zouden het de volgende dag schoonmaken. We werden behoorlijk nerveus over het ‘schoonmaken’ van het hostel en de volgende nacht weer hetzelfde recept.

Achteraf gezien ontzettend stom van ons om niet meteen in paniek uit het hostel weg te rennen, maar we beseften de ernst van de bed bug nog niet helemaal. In ons nieuwe hostel in Siem Reap krioelde het weer van de beestjes, dus moesten wij ze wel meegenomen hebben. Verhuizen naar een nieuwe kamer, alle bagage schoongemaakt, kleding naar een professionele laundry en het resultaat weer bed bugs in onze nieuwe kamer, grrr! Toen hebben we gisteren aan de noodrem getrokken en al ons ‘hebben en houden’ bij de meest professionele laundry toko in de stad gedropt en gevraagd om alles te wassen (met heet water in een wasmachine) en te drogen (in een machine) dat daar maar geschikt voor is. In onze geleende kleren van de wasserette al onze andere spullen in een zak meegenomen en dit stuk voor stuk (tot op het niveau van individuele tandenstokers) met kokend/heet water gewassen. Beiden hadden we nog nooit zo goed schoongemaakt, maar de beten over onze hele lichamen (soort van muggenbulten, maar dan veel meer en erger), gebroken nachten van de irritatie en van hoe in godsnaam van dit probleem af te komen, liet ons geen andere optie. Alles is nu door de mangel gehaald en spullen die we niet per se nodig hebben, zoals lonely planets etc, hebben we allemaal weggegooid. Bij de laundry toko moesten we per kilo betalen en dat was dus $70, maar dit vond Mike te gortig en weigerde te betalen. Dit leverde een hoop entertainment op voor de tientallen personeelsleden op de werkvloer en de nodige frustratie bij de manager. Maar Mike vond het niet meer waard dan $50 dus dit werd dan ook de prijs. Het is natuurlijk een gigantisch werk wat ze geleverd hebben en alles is weer zo goed als nieuw (backpack, daypack, schoenen, etc.), maar het is lastig te verkroppen dat je voor iets waar je niets aan kunt doen net zoveel moet betalen als een hele week accomodatie. We zijn dus weer een weekje eerder terug :) Hopelijk kunnen we dit achter ons laten, maar dat zal de tijd uitwijzen! Mochten er onverhoopt ergens eitjes achtergebleven zijn dan begint de horrorstory all over again.
    Vandaag hebben we alles weer ingepakt, het platteland van Cambodja verkend op de fiets en een laatste tempel van de Ankor groep bezocht. Deze tempel was wat gewoontjes vegeleken met wat we al gezien hadden, maar de ligging op een heuvel was super zodat je een mooi uitzicht had over het Tonlé Sap Lake en rural Cambodja. Mike is ontzettend trots op zijn volle kaart die het bewijs vormt voor drie dagen tempelbezoek.

Op naar onze onbewoond eiland experience op Koh Rong Samloem!

Angkor What?

August 19, 2015 in Cambodia ⋅ ⛅ 35 °C

Afgelopen week in het nieuws: Lonely Planet (van de reisboeken) heeft in een top 500 lijst Angkor Wat verkozen tot nummer 1 must see van de hele wereld. Laten wij net op dit moment bij deze schitterende tempels zijn!

We besluiten om de klassieke route te doen: dag 1: The Grand Circuit (de buitenliggende tempels) en op dag 2 the Small Circuit (Angkor Wat zelf + de tempels in en rond Angkor Thom (de oude stad). In het hostel komen we Luciano uit Italië tegen die ook deze plannen heeft en we besluiten om samen de tempels te ontdekken en de kosten van een TukTuk te delen.

Mike is niet zo'n tempel fan, maar toch, dé Angkor Wat tempel te zien tijdens zonsopkomst is indrukwekkend, zie ook de foto's. We beginnen met een paar rustige kleine tempels om een beetje in te komen, waarna we doorgaan naar de Preah Khan, deze tempel is grotendeels een ruïne, en wat is er nu leuker dan klimmen en klauteren over de stenen? De bomen houden ook van de tempels en zijn hier ook helemaal mee vergroeid, zie foto.

Dag 2, the BIG day! Alle hoogtepunten: Angkor Wat, Bayon (met de gezichten) en Ta Prohm (bekend van de Tomb Raider film met Angelina Jolie) staan op het programma. Anika vind de Bayon een mooie tempel, terwijl Mike deze alleen van een afstandje mooi vind. Mike is een groot fan van Angelina en vind de Ta Prohm het mooist, deze ligt midden in de jungle en is helemaal overwoekerd. Vandaag de dag hebben ze de meeste jungle weggehaald, maar een paar grote bomen mogen blijven staan, deze zorgen ook voor versteviging van de tempels.

M Tijm

Schitterend! Wat kan de wereld toch mooi zijn

Cambodja: Phnom Penh

August 15, 2015 in Cambodia ⋅ ☀️ 33 °C

Het is even wennen, weer een nieuw land, 2 nieuwe valuta (US Dollar en Cambodjaanse Riel), nieuwe woorden die we moeten leren (Or-kuhn = dankjewel).

Er zijn 3 must do's in deze stad: Tuol Sleng (gevangenis waar mensen gemarteld zijn in de jaren '70 door het regime van Pol Pot), de Killing Fields (waar dezelfde mensen zijn gedumpt in massagraven). En minder belangrijk volgens Mike: het Royal Palace.

Met name de recente geschiedenis van Cambodja, de Rode Khmer, de genocide en de bedenkelijke opstelling van 'het westen' ten aanzien van dit alles is moeilijk te bevatten. Nu op naar een mooier stukje geschiedenis (qua architectuur dan).

Saigon & Mekong Delta

August 9, 2015 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Na ons duikavontuur komen we weer aan in de grote stad: Ho Chi Minh stad of Saigon zoals de Vietnamezen het nog steeds noemen.

Saigon staat bekend om het War museum, een heftig museum waar veel foto's te vinden zijn van slachtoffers van de Vietnam oorlog door oa Agent Orange en Napalm bommen (puur vergif). Indrukwekkend, zeker.
    Ook een must-do: de Cu Chi tunnels. De VietCong heeft 250 km aan tunnels gegraven om de Amerikanen te slim af te zijn. Anika is nog in een verstopplaats gekropen (zie foto van Anika's eerdere reis en nu) en natuurlijk zijn we beide door de tunnels gekropen, zeker voor Mike was dit 'kruipen als een baby' zoals de gids dit verwoordde.

We besluiten om nog de zuidpunt van Vietnam te ontdekken, de Mekong Delta. We worden opgehaald door 2 moto mannetjes, welke ons naar een 'busstation' brengen (er staat een bus bij iemand in de achtertuin). Op goed vertrouwen stappen we maar in. Aangekomen aan het eind van de lijn, 3 uur later, staan 2 andere moto mannetjes ons op te wachten, deze brengen ons naar het dorpje waar we moeten zijn. Daar aangekomen worden we ongeveer 'gedropt in de middle of nowhere' en spreekt men niet veel Engels. Gelukkig verschijnt 5 min later de manager van het hotel, hij komt ons ophalen om nog eens 2 km achter op een motor te doen. Dit is een lekker hobbelig ritje en niet echt relaxed met een backpack op je rug. MAAR, 3 moto mannetjes en een busreis verder zijn we aangekomen, en alles verliep heel soepel...daar zijn de Vietnamezen goed in :)

Het verblijf was heerlijk, een bamboo hutje voor ons alleen, genieten van het uitzicht op de rivier en lekker aan het zwembad liggen.

Easy rider: op pad met Mr. Cuc

August 1, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 22 °C

De omgeving van Dalat leent zich perfect voor een ritje op de motor. We gaan op pad met onze gids: Mr. Cuc. De eerste dag heeft Anika bij hem achterop de motor gezeten en heeft Mike met een brommertje ernaast gereden. Het is fijn om lekker om je heen te kunnen kijken en te genieten van het uitzicht. De 2e dag zat Mike achterop en kon Anika lekker scooteren. Van tevoren had Mr. Cuc weinig vertrouwen in Anika's rijkunst, maar toen ze eenmaal bezig was, bleek dat ongegrond, een natuurtalent, zeker in het drukke verkeer in Nha Trang ;)

Onderweg zijn we bij allerlei lokale bedrijfjes en families gestopt om een kijkje te nemen. Een bijzondere stop was de koffieplantage met een aparte soort koffie. De koffiebonen worden als ze klaar zijn niet meteen gemalen, maar ze laten de koffiebonen eerst opeten door, let op, een wezel! die de bonen verteert en daarna uitpoept. Hier wordt dan koffie van gezet (en 4 keer de normale prijs van koffie voor gevraagd). Mike heeft een kopje geprobeerd en het was inderdaad puurder en de nasmaak niet meer bitter. Maar prijs/kwaliteit technisch is de doodnormale Vietnamese koffie prima.

Vietnam in "one shot"

July 30, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

- Lekker eten in de vele restaurantjes en lokale straattentjes.
    - Soya en chili saus voor op het eten.
    - Palmbomen
    - Bootjes en fietsen als vervoer (de brommer is het enige dat nog mist op de foto).
    - Stroomkabels provisorisch in de lucht bevestigd.
    - Verkoop van alles en nog wat op straat.
    - Goedkoop bier en een typische Vietnamese koffie.
    - Een paraplu: tegen regen, maar ook tegen de zon.

Full Moon Light Festival

July 29, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Vanuit Hué (spreek uit Hway) hebben we weer een busje gepakt, deze keer naar Hoi An, wereldberoemd om de goedkope op-maat-gemaakte-pakken. Wij zijn er tekort om dit ook te laten doen, maar misschien kijken we nog even in Saigon.

In Hoi An blijken we met onze neus in de boter te vallen, want het is vanavond volle maan, zo verteld een overwinterend Australisch echtpaar. Nu kennen ze hier geen party, maar wel een lichtjes festival. Aan de rivier zetten alle restaurantjes de lichten uit, en gaan de kaarsen en lantaarns aan, heel sfeervol. Uiteraard hebben we ook een lantaarn op de rivier gelaten en daarbij een wens gedaan. In het boeddhisme mag je alleen niets voor jezelf wensen, alleen voor anderen of voor de gehele mensheid, wat ook een mooie gedachte is.

M Tijm

Lieflijk plaatsje is Hoi An he!

Relive an episode of *M*A*S*H*

July 27, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Stel je voor: Een schuttersputje waar je in zit met je maten, een helicopter die aankomt vliegen en bommen die om je oren vliegen. We zijn aanbeland in de DeMilitarizedZone; de voormalige grens tussen Noord en Zuid Vietnam. Hier is zwaar gevochten en de lokale bevolking heeft zelfs een 3 verdieping tellende schuiltunnel meets ziekenhuis meets hoofdkwartier van de lokale verzetsgroep gebouwd; de Vinh Moc tunnels. Deze tunnels liggen aan de kust, omdat via deze tunnels er weer spullen naar een eiland 28km van de kust werden gesmokkeld om via zee naar het zuiden te vervoeren (super creatieve Vietnamezen) We verkennen een voormalige militaire basis, maar zijn vooral geïnteresseerd in en onder de indruk van de geschiedenis van de Vietnam oorlog. Wat een hel is dat geweest voor de Vietnamezen!Read more

Aukje Loenen

Indrukwekkend!!

7/28/15Reply

Wow wat hebben jullie al supermooie en ook heftige dingen gezien in Vietnam! Klinkt wel als een hele mooie bestemming! Gr Jessica H

7/28/15Reply
    M Tijm

Mike kijkt er zelfs vandaag de dag nog angstig bij ;)

Wild Boar Eco Farm

July 25, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

In het Nationaal Park hebben we ook een fiets gehuurd om naar een lokale boerderij te fietsen, eerst over de snelweg, daarna over een zandpaadje naar een afgelegen plek: de Wild Boar Eco Farm. Hier aangekomen hebben we lunch besteld (bbq pork met rijst en groentes en de wereldberoemde pindasaus). Na anderhalf uur in de hangmatten te hebben gelegen (er was niemand anders) en genoten te hebben van het uitzicht krijgen we de meest geweldige verse lunch, home made en heerlijk.
    Na de lunch rijden we terug via de 'Pub with Cold Beer' om natuurlijk een lekker koud biertje te nemen :) Rural Vietnam!

Wat heerlijk!!!