Ecuador

April - July 2018
April 2018 Read more

5-5 Waar blijft Perucho toch?

May 5, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 19 °C

Het storthoost gewoon door tot 23.00. Karin zegt tot 2 uur, toen was zij wakker. Maar het ontbijt is fijn, met veel vogels. Alleen de tonijn bevalt niet zo en veel meer ontbijt hebben we niet.
    Dan eindeloos omhoog duwen. 15-18% is echt een beetje veel. Dan zijn we eindelijk boven en zien we een weg naar Parucho, met allerlei fijne dingen: camping, vissen, fietsen, eten. Ik maak me zorgen om de hoogtelijnen, maar de camping trekt erg aan. Dus hobbeldebobbel naar beneden. Toerist info is dicht, ... en de camping zo te zien ook al een tijdje. Al die andere leuke dingen zijn ook naatje.
    Dus weer eindeloos omhoog duwen. Zijn we met de lunch pas in st. Jose de Minas. Zucht. Wel lekker vis met gebakken yuca (?) en mayo.
    Dan afdalen, maar Perucho komt maar niet en we zijn wel 800 meter naar beneden en nu 1000 meter onder Quito. Dat vindt de weg ook als we langs een zwembad komen (stijl omhoog dus). We mogen er staan (ja maar het gaat regenen en het wordt koud). Snel de tent op in windkracht 8, Karin gaat weer "bloot" onder een afdakje. Snel zwemmen en floep, eerste bui. Daarna héél even in de zon, en nu in afwachting van de tweede bui. Die brengen we door in hangmatten onder een afdakje bij een stroomversnelling. Daarna nog even droog en lijkt kamperen best leuk.

6-5 Perucho e.v.: record!

May 6, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 21 °C

Nou hѐ hѐ, we krijgen het door. Iets grotere wegen volgen, zodat je kunt blijven fietsen, nou ja, totdat ik te moe werd. Maar tot een uur of 2 ging het goed. De eerste 5 km gingen we nog wel zo langzaam dat twee honden gezellig met ons mee liepen.
    Perucho eindelijk gehaald, daarna zou er volgens de kaart een bezienswaardigheid zijn. Osmand vond van niet. Leermoment: Osmand heeft vaak gelijk. Maar de barre steile kloof maakte veel goed.
    We gaan niet naar Parque Jeruzalem om te kamperen, ik trek het helling op niet meer. En 5 min. met de auto....? Bij de aansluiting met de E38 is nog 1 huis met gras en hoera! We mogen er staan. Wat lief toch weer. En mazzel met het weer, het is nu na zessen en het is nog droog. Mooi wel 955 meter geklommen in totaal. Onze conditie zit er aan te komen. Wel nog steeds maar 42 km. Het is hier toch wat steil.

7-5 Quito

May 7, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 16 °C

Tsja, en toen begon het vannacht te regenen en hield nooit meer op. De weg naar Quito is knetterdruk en klimmen. We proberen een bus maar alles rijdt door. Een meisje heeft een taxi gebeld en we mogen in tweede instantie mee. Naar Quito is 30 dollar. Fietsen in de laadbak. Welbesteed geld want na bijna een uur (!) in de taxi gooit hij ons eruit omdat hij vastloopt in het verkeer. Het regent nog steeds, met zoeken naar een schroef voor mijn bagagedrager zijn we ook nog even zoet. En dan nog een uur fietsen, zijn we net zuid van het centrum. Alle wegen zijn druk of lopen dood. De fietspaden zijn busbaan en/of parkeerterrein. We zoeken een slaapplaats. De man in de eerste hostel is zo ongeïnteresseerd (bolsa de tabacco!) dat we doorgaan naar een hotel. Erg zuur dat hier prima WiFi is waar we allebei geen verbinding mee krijgen.
    We wandelen nog wat (overdekte markt waar Karin kan bellen maar ik niet).
    Uiteindelijk belanden we in een soort MacDonalds met WiFi en Mojito's die op zijn dus we krijgen een Cuba Libre. Volgens mij was de rum op. Het regent alweer😕.

Dlonken

May 7, 2018 in Ecuador ⋅ ☁️ 11 °C

Om de konztante regen te fieren drinken we na de 2 mohito"s bij de "MacDonalds" nog wat cola met cristal (42%) voor 2 dollar 15.
    Veel gegiechel.
    Weltelusten.
    Zo op mijn matje is mijn bed best lekker.
    Katin piest bijna in haar bloek.
    Vijn dat wij een inspilatie sijn.

8-5 Aloha

May 8, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 12 °C

Dat zuid van het centrum klopte dus niet. Stinken we 3 kwartier zuid: zien we het fantastische, World Heritage, schuif het maar onder de deur door centrum.
    Eigenlijk heb ik nog steeds het gevoel (na 4 uur fietsen in totaal) dat we Quito niet uit zijn. In ieder geval lukt het ons niet om echt parallel aan de E35 te gaan rijden. Enig voordeel: wat ben ik blij dat ik niet in Quito woon, en wat hebben wij het goed met onze roetfilters en kathalisators.
    Zitten we net te lunchen: wolkbreuk. Wij blij en het wordt nog weer droog ook. Rijden we net weg: 2e wolkbreuk, wel gloeiende.... En ik ben niet zo van in de regen fietsen, maar Karin is nog veel erger. We gaan na het allerergste toch door. Camping op Osmand blijkt een fabriek. We doen nog een stukje parallel ri Aloag. Eerst redelijke keien, dan keurig straatwerk (wel alles zachtjes omhoog) en dan als we het dorp zien liggen, modderbaan omhoog. Karin in z'n achteruit, maar ik vind dat het nog wel kan, vooral omdat ik er niet aan moet denken om weer terug te moeten en dan wéér rode stinkweg. Ben ik net 5 meter op weg: krijgen we een lift van een pick-up. Helemaal super. Dorp ligt aan drukke weg, maar heeft wel hostel met kamer aan de achterkant. We wandelen nog wat, maar erg inspirerend is het niet. Ook de bezienswaardigheid onderweg weer niet kunnen vinden. Wanneer wordt het nou echt leuk?

Telefoon stuk

May 9, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 9 °C

Gisteren waren de paar spatjes regen blijkbaar toch te veel. Ik geef hem 2 dagen om te drogen, al kan hij helemaal niet open. Voor nood: 06-29491822 van Karin. De rest gaat gelukkig via deze pinguins en mail kan ook, maar ook alleen met WiFi.
    En anders kan ik wel ergens een nieuwe kopen, maar ik wil hem nog een kans geven.

9-5 Cotopaxi : verkeerde spieren.

May 9, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 9 °C

Het begon zo goed, hartstikke prima weg parallel aan de E35 en we komen recht tegenover de afslag naar Cotopaxi park uit. Goed te fietsen naar dorpje. Daar een beetje zoeken maar met veel vragen en "maps en me" komen we uit op een asfaltweg met een richtingaangeefbord naar Cotopaxi! Jottem.
    Dat verandert helaas na 1 km afdalen in een keienpad. Toch door, en ja hoor: 10-15% en een kwart van de tijd door een soort rivierbedding. Staat er nog een bord: "national road to Cotopaxi". Kijk, dat ik moet duwen vind ik al niet leuk, maar als ik ook nog iedere 50 meter moet uithijgen, dan wordt 20 km. best een eind.
    Na 2 km en 200 hoogtemeters geef ik het op (Karin zegt: neem ik een wijs besluit). We zwaaien wat naar pick-ups en de derde neemt ons mee. Nou hoopte ik mijn beenspieren te trainen, maar ik word alleen erg breed van het duwen en ik kan nu ook al een fiets mét bepakking in een pick-up tillen 😕.
    En klimmen en klimmen en klimmen. Holy shit. Die auto komt al zowat niet boven!
    Belanden we in een sjiek de friemel hotel en spa. Inmiddels regent het gelukkig weer, het is ook "al" 12 uur. We douchen, zalig soepje, en daarna in de bibliotheek in alle rust met een boekje. Nog 10 minuutjes buiten en dan begint het weer te regenen.

10-5 Latacunga regenseizoen

May 10, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 10 °C

Voor het ontbijt kunnen we nog net de Cotopaxi zien. Daarna zit hij alweer in de wolken.
    Vol goede moed vertrekken we, het is immers maar 4 km naar de noord gate van Cotopaxi, en alles goed te fietsen.
    Moet je wel eerst helemaal het terrein van de hacienda afgaan, en niet een ruiterpad proberen te fietsen. Na een uur duwen en 5 min. afdalen, staan we weer waar we begonnen. Daarna nemen we de goede weg, die fietst inderdaad beter, maar dan zijn we al redelijk moe. We gaan i.i.g. zo langzaam dat we weer een hond als gezelschap hebben.
    Na de gate zouden we op een gele weg moeten komen, maar het blijft kuil met gruis. Inmiddels regent het en dat natte gruis zuigt als een gek waardoor het nog extra zwaar trapt. Nou zal de regen wel iets doen met ons humeur, maar ik vind het er ook niet zo heel mooi. En waar zijn al die vogels? Bovendien fietsen we richting archeologische site, en na eindeloos klimmen wijst de pijl terug. Onderweg alle bordjes gespeld, we gingen maar 3 km. per uur, dus we zijn er echt niet langs gesjeest. Grrr.
    Na warme chocolademelk bij de gate, komen we gelukkig op asfalt. En weer langs een gate. Lekker handig, dan weet je niet meer waar je bent.
    Desondanks vinden we de parallelweg naar Mulaló, en keren na 200 meter om. Doei met je blubberpad. Dat zouden we niet meer doen. Dus belanden we op de E35. Dat zouden we óók niet meer doen. Toch maar wel omdat het ook licht naar beneden gaat. Na een uur vruchteloos zoeken naar een wegwandelende hostel in Alaquez nemen we weer een stuk Pan American en vinden een hotel in Latacunga. 's Avonds nog een wandeling, dan is het eindelijk even droog. Mobieltjes zat hier, ook een fietsenwinkel, mijn trapas kraakt. Misschien geen probleem want waar de hoteljongen onze fietsen heeft gelaten is mij niet duidelijk.
    Weer niet gelukt om leuk te fietsen. Ik weet langzamerhand geen oplossing meer.

11-5 Rustdag in Latacunga

May 11, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 16 °C

Omdat we allerlei dingen moeten hebben en Karin spuugzat is van inpakken..... Pakken we toch in en verhuizen van ons hotel met de bijzondere bedden (met een soort Utrechtse Heuvelrug in het midden) naar een vrolijk gekleurde hostel aan een wandelstraatje (! de enige die we gezien hebben tot dusver). Dan op jacht naar moertje, slang voor om drager, telefoon, etc. etc. waarvan heel bijzonder het moertje niet lukt.
    En natuurlijk blijft het nu droog. Wel lekker op het dakterras gezeten en gewandeld op zoek naar mijn moertje.
    's Avonds uit eten voor 1 dollar p.p. En het was niet eens slecht! Het ijsje daarna was duurder.