Brazil
Azeredo

Weinig meer dan dutjes doen

January 14, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Het is hier zomer. En de zomer hier is heet. Het maakt dat sommige Portugese zinnen er steeds makkelijker uitrollen: 'Quente/Calor, né? Eu não e acostumado'. Dat is: 'Heet/Warm, hè? Ik ben daar niet aan gewend'. De hitte maakt me traag en vraagt veel energie.

We hebben dan de afgelopen dagen dan ook niet zo heel veel uitstapjes gemaakt. En dat is eigenlijk best wel lekker. We hebben wat zaakjes geregeld in het centrum en gisteren hebben we een park bezocht, maar verder vooral gerust, zitten lezen en rondgehangen hier thuis. Vandaag heb ik zelfs twee dutjes gedaan. Onthaasten, noemen we dat geloof ik. :)

Fazenda Park Vale Do Moxuara is een mooi park aan de voet van een gelijknamige berg. Het heeft een restaurant, zwembad, speeltuin, boerderijdieren, waterfietsen, botanische tuin, inheemse planten en bloemen. We kwamen er pas om 15 uur aan, en het park ging om 17 uur sluiten. Dat bleek geen probleem. Ik was in een uurtje wel uitgekeken eigenlijk. Een wandeling de berg op leek me wel wat, maar het was te heet, en we waren te laat. Het werd het restaurant, en dat was prima. Bij vertrek hoefden we de reguliere toegangsprijs van het park alsnog niet te betalen, die werd vriendelijk weggestreept door de kassière. Alleen de rekening van het restaurant bleef over op de bon. Deze betaalden we, we kregen een stempel om te laten zien aan de poortwachter, en we gingen naar huis.

De rit erheen was wat zenuwachtig en spannend geweest, dit omdat de navigatie ons door een slechte wijk leidde en dit he-le-maal niet de goede weg was volgens Silvania. We waren bijna omgekeerd.
      De rit terug zijn we daarom anders gereden, wat veel langer was, maar ook veel mooier. We slingerden door een groene vallei omgeven door bergen, heel natuurlijk allemaal. Een heel mooie rit! De omgeving en het landschap hier is supermooi. Apen heb ik helaas niet gezien nog, maar deze autorit ga ik wel onthouden. In mijn geheugen staat het naast andere 'overweldigende natuur-ritjes' zoals Hoy Vann Pass in Vietnam en autoritjes door de Alpen.

Tot mijn verbazing kwamen we uiteindelijk, na een klein uurtje, wel weer langs die ene slechte wijk... dus bleek onze nieuwe navigatieroute een supermooie omweg. Ook goed!

Azeredo