Brasilien

Reisende an diesem Ort
    • Tag 298

Vitoria

27. Dezember 2022 in Brasilien ⋅ ☁️ 29 °C

Nach einer langen Busfahrt assen wir im Subway, wurden von einem Taxifahrer abgezockt und landeten in unserem Airbnb, das Potenzial für einen Tatort in einem Horrorstreifen hätte.
      Vitoria diente uns nur als Zwischenstop für unsere Weiterreise und so erkundeten wir am nächsten Tag nur ein wenig die Stadt, um am nächsten Tag wieder weiter zu ziehen.Weiterlesen

Tag 5

15. Juli in Brasilien ⋅ ☁️ 25 °C

Nachdem wir im Hotel aufgewacht sind und es erst mal sehr leckeres Frühstück gab ging es in den Pool des Hotels wo wir dann knapp 2 Stunden drinnen waren.
      Danach ging es in die Stadt Domingos Martins wo wir zuerst Mittagessen auf eigene Kosten und danach eine Stadtführung hatten. Schließlich ging es dann zum Auftrittsort wo wir die Sachen durchgestellt haben.
      Der Auftritt war leider nur so semi gut. Danach gab es aber Abendessen. Und jetzt treten wir eine 8 Stunden Busfahrt an.

• Tag 12

Dag 11: Naar Santa Teresa

27. Dezember 2019 in Brasilien ⋅ ☀️ 25 °C

Dit weekend gaan we er even tussenuit met z'n tweeën. Bestemming: Santa Teresa. Een bergdorpje 2 uur rijden verderop. Daar staat een chaletje op ons te wachten om ons een gezellig onderkomen te bieden voor een lekker weekendje weg.

Als route daar naar toe kon ik kiezen tussen de snelweg inclusief stukje tolweg of de regionale weggetjes binnendoor. Qua tijd maakte het geen verschil, dus het uiteraard het binnendoor weggetje gekozen. Ik neem aan dat elke Oostwaard dat zou doen ;).

De eerste helft van de route, tot Santa Leopoldina, bleek het zo mooi als ik vantevoren ook had gehoopt. Weidse uitzichten, weilanden met bergtoppen erachter, slingerende wegen door heuvelachtig landschap, fantastisch mooi en lekker rijden op goed asfalt. Na Santa Leopoldina werd de weg wat avontuurlijker.

Het ging nog meer slingeren en het gebied werd bosachtiger, we gingen echt dieper de bergen en bossen in. Naast het uitzicht verdween ook het asfalt, dit maakte plaats voor een soort verharde zandweg. De snelheid ging dus wat terug en ik werd nog een beetje alerter achter het stuur. Gelukkig heb ik ondertussen wat ervaring met dit soort wegen. Gewoon rustig aan doen, goed opletten en lekker sturen om de gaten, greppels en eventuele obstakels heen.

Het werd tijd voor een pauze. Ik wilde stoppen bij Cachoeira de Veu. Er was wat reclame voor langs de weg, dus ik verwachtte wel dat er iig iets te eten en drinken zou zijn. Dat bleek ook het geval. Ze hadden er zelfs een heel park van gemaakt met wat zwembaden, restaurant, tuin en enzovoort.

De daadwerkelijke waterval lag een stukje verderop in het bos aan het eind van een trilha, een trail dus, een smal klauterpad door het bos. Ik ben even snel heen en weer gerend voor een foto van de waterval, maar pakte onderweg ook nog even een mooie calango (salamander) mee.

Na wat rondkijken en nog wat foto's hebben we de reis hervat. We waren daarna snel in Santa Teresa en hadden de entree van het Circuito Caravaggio ook makkelijk gevonden. Dat circuito bleek een lusvormige route door de bergen en het bos van ongeveer 16 km. Aan die weg lagen verspreid verschillende huizen en gelegenheden zoals pousada's, een restaurantje, een barretje, een wijngaard met winkel, een uitzichtpunt, een kerkje en een waterval. Ook kan je er met quads een rondje rijden over 'het circuit'. Beetje toeristisch dus, maar niet op een vervelende manier.

Onze bestemming op het circuitpp was pousada Villagio Zamprogno en lag op 8km in het circuit. Het heeft een restaurant, een bierbrouwerij en verhuurt ook een chalet. Na de tassen in het chaletje gelegd te hebben, gelijk gevraagd of we nog wat konden eten in het restaurant.

Het pousada wordt gerund door een italiaans echtpaar. De eigenares kon nog wel wat maken in het restaurant, maar er was beperkte keuze want het was nogal rustig. Sterker nog, we waren de enigen aanwezig. Later het weekend bleek dat men voornamelijk op de dag gasten ontvangt van 10 tot 18, wisten wij veel. Wij kwamen daar blijkbaar aan tegen sluitingstijd.

De gastvrijheid was groot! We hebben wat gekletst met de eigenaars en uiteraard een biertje geprobeerd uit hun brouwerij. Als diner hadden we gekozen voor een soort aardappelschotel, een parmezano, als ik het goed onthouden heb. Dat bleek een voltreffer. Sjonge wat was dat lekker zeg. Het was een gepaneerde runderschnitzel zoals ik die nooit gegeten had met puree en kaas, met daarnaast een frisse salade met onder andere mango. Heerlijk!

• Tag 13

Dag 12: Shoppen en kolibries

28. Dezember 2019 in Brasilien ⋅ ☀️ 24 °C

We hadden geen vastomlijnd plan voor dit weekend. Ik had natuurlijk wel een beetje gekeken of er te doen was, maar wat we uiteindelijk wanneer gaan doen bekijken we dan ter plekke wel. Dat werkt het beste voor ons.

Na het prima ontbijt van vers brood en fruit zijn we het circuito afgereden en naar het stadje van Santa Teresa gegaan. Eerst wat rondgelopen op de plaatselijke versmarkt. Veel lokale groente en fruit, maar die hadden we niet nodig want in het chaletje kon er toch niet gekookt worden. Wel koffie gekocht van twee mannetjes. Schitterend stel. Een rappe kleine met een hoed en kromme rug en een wat slomere lange met een glazen oog. Jammer dat ik geen foto genomen heb.

Daarna wat winkels bezocht en wat geshopt, onder andere nieuwe slippers, een cadeautje voor Lucimar, wat vitaminen voor de hond van Edimar en een nieuwe hoed voor mij voor Ano Novo, nieuwjaar.

Ik had op de kaart een parkje gezien dus daar ook even heen gewandeld. Dat bleek vol te staan met levensgrote kerstmannen en andersoortige kerstgerelateerde dingen. Daar wat foto's gemaakt en daarna een sapje en een caipirinha gedronken bij een gezellig tentje om de hoek, wat ook gerund wordt door Italianen. Eten hebben we daar niet gedaan, maar bij de self-service om de hoek. Dat is de helft goedkoper en ook altijd prima.

We wilden nog wat shoppen maar de winkels waren dicht gegaan om 13 uur, dus dat ging niet door. Ik had wel een ander park gezien in de buurt wat wellicht wel leuk was, daar hadden ze ook vogels en dieren. Dus wij de auto opgehaald en daarheen gegaan.

Dat park bleek best redelijk groot te zijn en bleek ook gratis. We hoefden geen entree te betalen, maar er was dan ook niks te eten of drinken. Ook was niet alles open, maar er was nog genoeg te zien over. De naam van het park is Musea de Biologia Prof. Mello Leitão. Het biologiemuseum van professor Mello dus. Naast levende dieren, vogels, schilpadden en slangen, bevat het museum ook veel opgezette dieren.

De grote hit was echter de observatieplek voor kolibries. Tientallen kolibries vlogen af en aan en slurpten water uit hangende glazen flessen. Erg tof. Je kon heel dichtbij komen en dan stond je dus midden tussen het zoemende geluid van hun vleugels. Erg leuk!

• Tag 14

Dag 13: Uitzicht en relaxen

29. Dezember 2019 in Brasilien ⋅ ☀️ 26 °C

Dichtbij ons huisje was ook een mooi uitzichtpunt. Het heet 'Rampa de voo', wat letterlijk betekent als 'Helling van vlucht', of in het engels: 'Flightramp'. Ze doen ook aan zweefvliegen daar. De helling ligt hoog gelegen boven het landschap en bied een geweldig uitzicht. Adembenemend mooi. Ik was er even goed stil van.

De volgende stop was het oude kerkje uit 1912 dat iets verderop aan het circuit ligt. Dat betekent dat de eerste Italiaanse immigranten deze plek al ontdekt, omarmt en geëerd hebben met de bouw van hun schattige blauw-witte kerkje. Ook daar weer een fantastisch uitzicht over het landschap. De voordeur bleek open zodat we ook even binnen konden kijken naar het interieur.

Het werd tijd om te gaan lunchen dus wij weer op zoek naar een self-service. We vonden er een die open was op zondag en stampvol zat. Volgens mij doen de restaurants die wel open zijn erg goede zaken op zondag.

Aan de andere kant van het dorp was nog een uitzichtpunt. Omdat er verder niet veel te doen was in het dorp, zijn we daar ook maar even gaan kijken. Het uitzicht was wat minder spectaculair vergeleken met wat we eerder hadden gezien. Toch blijft het landschap boeiend om naar te kijken. Ook stonden er wat eucalyptusbomen daar, herkenbaar aan de loslatende schors. Het hout van deze boom wordt onder andere gebruikt voor meubels.

Onderweg naar ons huisje nog wat boodschappen gedaan, zodat we deze avond wel wat te eten zouden hebben in ons huisje. We lunchen hier zwaar, dus diner kunnen we overslaan. In plaats daarvan eten we dan het gewoon wat brood ofzo. En ondertussen kijken we een film op een van de vele filmkanalen.

Ook zijn we gestopt bij 'Casa de Espumantes' dat ook aan het circuit ligt. Dat is een wijngaard met winkel erbij. We hebben daar het eea geproefd en twee mooie flesjes meegenomen. Omdat er geen conserveringsmiddelen in de wijn zitten is de smaak veel verser, frisser en voller. Echt heel lekker gewoon. De wijn heeft hierdoor wel een houdbaarheidsdatum, dus deze moeten we niet jaren laten rijpen.

• Tag 20

Dag 19: Adventista de Setimo Dia

4. Januar 2020 in Brasilien ⋅ 🌧 28 °C

Vanochtend zijn we op bezoek geweest bij de zevendedagadventisten. Een kerk die veel bezig is met bijbelstudie en geloofsopbouw. Silvania volgt ook een dagelijkse bijbelstudie van deze kerkstroming. We gingen er dus weer even kijken. Vorig jaar zijn we bij de kerk in de wijk Mucuri geweest, nu zijn we naar de kerk in de wijk Vila Capixaba gegaan. Dat is ietsje verderop en tevens de wijk waar Silvania is opgegroeid.

In de kerk werd opvallend goed gezongen, erg goede voorzangers, wat erg leuk was. Verder viel op dat veel verschillende personen een inbreng hadden in de dienst en bijbelstudie. Halverwege was er ook nog een gedeelte ingeruimd voor groepsgesprekken over het boek Daniël.

De dienst duurde alles bij elkaar bijna tweeënhalf uur, wat voor mij best lang is. Er was veel afwisseling, maar ik wordt na een tijdje moe van zoveel Brazilliaanse taal achter elkaar. Dat kost me nog veel hersenkracht.

Na de dienst hebben we ons favoriete self service restaurantje maar weer even opgezocht. Op de terugweg spontaan een bakkie koffie gedaan bij een oude bekende van Silvania, ook in Vila Capixaba.

De rest van de dag thuis wat rondgehangen met de familie. Gilmar heeft vakantie dus die was er ook weer ff. Volgens mij hebben we nog we even een ijsje gehaald met elkaar, maar verder lekker veel rust gepakt.

• Tag 25

Dag 23: Laatste dagje

9. Januar 2020 in Brasilien ⋅ ☀️ 32 °C

De laatste dag! De dag die je wist dat zou komen. Geen dag om rustig aan te doen, blijkbaar, Want na het opstaan, moesten we gelijk al op weg naar een kappersafspraak. Ondanks opschieten toch te laat, maar gelukkig de kapper ook. Terwijl Silvania werd geknipt, gekleurd en gestyled heb ik wat koffie gehaald en coxinhas (heerlijke Braziliaanse snack, soort kip-soufflé). Op weg naar de auto op straat nog een lekker flesje kokoswater gescoord, want dat zouden we voorlopig ook moeten missen.

De auto hadden we neergezet bij een 'lava jato'. Aan de straat parkeren is goedkoper, maar de auto moest deze dag toch nog gewassen worden. Dus dat was op deze manier gelijk geregeld.

Thuis de koffers ingepakt en nog wat gechilled met de familie: jaca (jackfruit) eten, lunchen, kletsen met Victor (Alex), snel nog even een vriendin bezoeken (Silvania) en tot slot: het huis vegen en dweilen met hulp van Lucia. Ik citeer cheffin hygiëne Silvania: 'ik kan mijn moeder niet achterlaten in een zooitje'. En dat is ook zo.

Het afscheid was emotioneel. Er waren vriendelijke woorden van Edimar en Lucia, knuffels van Victor en Papa, tranen van Mama. Afscheid nemen met de wetenschap elkaar voorlopig een jaar niet meer te zien: het is allemaal niet niks.

Al met al vertrokken we iets later dan gehoopt richting het vliegveld, dus moesten we een beetje doorrijden. Onderweg ook nog even de tank volgooien en langs de supermarkt voor Braziliaanse koffiebonen. Auto inleveren bij het vliegveld, en door! Check, check!

We waren pas 17.45 op het vliegveld, en toen bleek ook nog eens de vlucht een half uur vervroegd(!) naar 18.30. Oei! Met het gebeuren van vorig jaar in het achterhoofd (vlucht gemist in Sao Paolo) gaf dat wel een beetje stress. We liepen gelijk naar de douane, maar vergaten even dat we de koffers hadden af moeten geven bij de incheckbalie. Dus wij terug en daarheen. Daar bleek mijn koffer te zwaar, dus uit de rij en zware spullen overhevelen naar een andere koffer. Pfoei, wat een gedoe! Nog een keertje wegen. Gelukkig goed! Geen tijd voor toilet of koffie, snel door naar de douane!

Daar ging het gelukkig een stuk soepeler. Zonder rij of moeite konden we de douane passeren. En gelukkig is Victoria een klein vliegveld, dus ben je na de douane snel in de vertrekhal. De vlucht bleek iets vertraagd. Yes! Goed nieuws, dus toch nog tijd voor een koffietje met wat brood en een rustmomentje aan het begin van de terugreis.

• Tag 26

Dag 24: Terugreis

10. Januar 2020 in Brasilien ⋅ ☀️ 31 °C

Omdat we nog even koffie wilde drinken boarden we als één van de laatsten passagiers het vliegtuig van Vitória naar São Paolo. Binnen een kwartier zaten we al in de lucht. Best snel. Aangekomen boven São Paulo werd die snelheid niet beloond, we moesten wat cirkels vliegen voor we mochten landen. Uiteindelijk leverde dat maar tien minuten vertraging op, voor ons geen probleem.

Op naar de volgende vlucht van Latam naar Madrid. De vlucht begon goed want we kregen lekker eten. Ik koos voor de zalm met couscous,of was het bulgur? Ik weet het niet, het was iig het lekkerste diner in een vliegtuig ooit. Silvania had aardappeltjes met vlees, waar ik uiteindelijk het meeste van kreeg. Daarna een marvel-film gekeken en 'geslapen' tot het ontbijt. Ook dat was prima, lekker gevarieerd met brood, fruit en yoghurt.

Het vliegveld in Madrid is best groot. We landden op terminal 4s. Vanaf daar moesten we een metro pakken naar terminal 4, en vanaf daar een bus naar terminal 2. We hadden drie uur tot de volgende vlucht zou gaan, dus zo schoot dat lekker op. Daar aangekomen hadden we nog wel een klein uurtje over voor het boarden, dus tijd om wat te lunchen, kletsen en 'telefonen'.

De KLM vlucht naar Amsterdam had veel turbulentie. Dat was best onaangenaam, maar gelukkig werden we wel goed op de hoogte gehouden door de gezagsvoerder. Tot onze verrassing kregen we eten, maar helaas was het dit keer niet erg lekker. Er stond foe yong hai op, maar daar smaakt het helemaal niet naar. Het smaakte naar niks. Het biertje erbij was geen overbodige luxe, en maakte een hoop goed.

Op de geplande tijd geland op Nederlandse bodem en binnen een uur stonden we al bij de uitgang van de luchthaven. We hadden nog 20 minuten tot de bus ging, dus nog even snel wat gegeten bij La Place. Beetje onwennig om dan weer in Nederland te zijn.

Thuis aangekomen waren we kapot en zijn we nagenoeg gelijk naar bed gegaan. We hebben uitgeslapen tot 13 uur.

---

We kijken terug op een mooie vakantie met een fijne tijd bij de familie. Oude tijden herleefden, het weerzien van het bekende was goed. We hebben nieuwe plekken gezien en nieuwe mensen ontmoet. Fijne vakantie, mooie tijd!

Tag 2

12. Juli in Brasilien ⋅ ☁️ 25 °C

Wir sind von Vitoria nach Santa Maria de jetiba gefahren und dort gab es Kaffe und Kuchen genauso wie ein Foto mit dem Bürgermeister. Danach sind wir zu unseren Gastfamilien gegangen und dann gab es Abendessen und danach Training.Weiterlesen

Tag 4

14. Juli in Brasilien ⋅ ☁️ 16 °C

Nachdem wir aufgewacht sind und so einen schönen Ausblick hatten ging es zum Frühstück und danach zur Kirche + Pommernmuseum und dann haben wir noch trainiert. Dann kam der Auftritt bei dem wir mit den Polen die Hochzeit und das Kaschubische getanzt haben. Dann ging es noch ein letztes Mal zu den Gastfamilien und Bus beladen und Abschied nehmen.
      Nachdem es 1 Stunde vorhergesagt wurden sind wir schlussendlich 3 1/2 Stunden gefahren. Und übernachten nun im Hotel in Domingos Martins

Möglicherweise kennst du auch folgende Namen für diesen Ort:

Espírito Santo, Espirito Santo, ES, إسبيريتو سانتو, Штат Эспірыту-Санту, Еспирито Санто, কাপিক্সাবা, Estat dEspírito Santo, Espirito-Santo, Espírito Santo osariik, اسپیریتو سانتو, אספיריטו סאנטו, एस्पिरितो सान्तो, エスピリトサント州, ესპირიტუ-სანტუ, 이스피리투산투 주, Civitas Spiritus Sancti, Espirito Santas, Espiritu Santu, एस्पिरितो सांतो, Эспириту-Санту, Espìrito Santo, اسپریتو سانتو, Chuya Ispiritu suyu, Эспириту Санту, รัฐเอสปีรีตูซานตู, Еспіріту-Санту, Espiritu-Santu, 圣埃斯皮里图州

Sei dabei:

FindPenguins für iOSFindPenguins für Android