Mondulkiri Elephant Project

November 20, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 0 °C

Vanuit Sihanoukville zijn we op weg gegaan naar het plaatsje Sen Monorom, via Phnom Penh.
    In het busje dat vanaf Phnom Penh naar Sen Monorom reed en plek voor 12 mensen had hadden wij, op 1 toerist na die lag te slapen op de achterbank, de hele bus voor ons alleen.
    Dus dat betekende lekker op de laptop film en series kijken terwijl we onderweg waren.

Toen we er eindelijke waren was het opzoek naar ons guesthouse en na een rondje lopen hadden we het eindelijk gevonden. Het mooie was dat de mensen totaal geen engels spraken maar we toch goed duidelijk kregen dat we hadden gereserveerd. We kregen een verbazingwekkend mooie kamer met 2 tweepersoonsbedden, voor iets van een tientje per nacht.

Ons plan was om de volgende dag even te relaxen en dorpje zelf te verkennen (naar een waterval gelopen en een berg beklommen) en de dag erna de 2-daagse elephant en jungle trek tour te doen. (Lees hier meer over het project: http://www.mondulkiriproject.org )

Helaas werdt ik de avond ervoor ziek en besloten we de volgende dag dat het beter was om de tour 2 dagen uit te stellen. Gelukkig was dit geen probleem en konden we mee met de 2-daagse tour op vrijdag.
    We moesten wel met veel gebaren duidelijk maken aan ons guesthouse dat we nog 2 nachten langer wilden blijven, maar na met wat geld te wapperen werdt het ze snel duidelijk.

Eindelijk was het dan zover, de 2 daagse tour begon.
    We werden opgehaald door een pickup truck en mochten achter de laadback springen. (Onze backpacks lieten we bij het guesthouse zodat we die niet mee hoeften te sjouwen).

Aangekomen bij een centraal punt moesten we betalen en werden we daarna met een groep van ongeveer 16 mensen met 2 pick-ups naar de jungle gereden. Ze konden niet helemaal naar het eindpunt rijden dus het laatste kwartiertje hebben we gelopen naar hun jungle verblijf.

We zagen gelijk de plekken met de hangmatten waar we die nacht zouden blijven slapen en de persoon de het project leidde, mr Tree, deed het erg leuk. We kregen eerst een uitgebreide uitleg over het project, en dat ze de olifanten proberen te redden van een leven vol arbeid, drugs of bereden worden door mensen. Ze hebben zelf een stuk jungle gekocht waar de olifanten in vrijheid mogen leven en doen wat ze willen.

Na het verhaal was het tijd om naar de olifanten te gaan. We kregen allemaal een tros bananen en liepen een pad af naar beneden om de olifanten te zoeken. Daar kwamen de eerste 2 olifanten al aangelopen.
    Een hele grote en een wat kleinere. De kleinste was net nieuw en nog wat verlegen terwijl de grotere al precies wist dat jij bananen had en die maar al te graag achter je rug vandaan probeerde te plukken.

Ze hebben 5 olifanten, waarvan er er 2 groepjes van 2 olifanten bij elkaar leven, en 1 olifant die leeft alleen. De groepjes wisselden dan ook steeds af, en als het ene groepje olifanten weg ging dan kwam het andere groepje pas.
    Nadat alle bananen op waren gingen we terug naar de jungle hut en gingen we daar zelf lekker lunchen. Daarna tijd om te luieren in de hangmat om na een uurtje met zijn allen weer naar beneden te gaan met weer bananen in de hand.

Nu was het tijd om de olifanten te gaan wassen.
    Met de bananen lokten we ze naar de rivier waar we zelf ook gingen zwemmen. Al zwemmend in het water werden de olifanten gevoerd, met bezems en emmers gewassen en met ze gespeeld.

Toen de olifanten weer weg gingen omdat ze er genoeg van hadden (ze zijn vrij om te doen wat ze willen dus worden ze ook niet tegen gehouden) gingen we met zijn allen weer terug naar boven.

Eenmaal terug in de jungle hut namen we afscheid van een grote groep mensen die alleen de 1-daagse tour deden en bleven we in totaal met 6 mensen over om de volgende dag de jungle trek te doen.

Eerst lekker avond eten, nog wat lokaal gestookte rijstwijn proberen en een potje kaarten en daarna vroeg de hangmat in want de volgende dag om 7 uur op voor het ontbijt.

Na het ontbijt waren we allemaal klaar voor de jungle trektocht van 18 km. We zouden er ongeveer 8 uur over gaan doen, 3 watervallen en een grot zien, en ook kijken of we wilde dieren konden spotten.

Tijdens de trek vonden we veel holen van tarantula spinnen. De gids ging er voor ons eentje open maken zodat we een foto van binnen konden maken. Na een tijdje lopen zagen we hoog in de bomen ook wasberen. We kwamen halverwege de trek uit bij een waterval waar we lekker konden zwemmen en aan een grote liaan het water konden inspringen. Na het zwemmen gingen we er lunchen. We hadden allemaal een bak witte rijst meegekregen en de gids had een bakje vlees en groente die we over de grote bakken witte rijst verdeelden.

Na de lunch zijn we verder door de jungle gelopen naar een nog hogere waterval, waarbij de afdaling naar beneden erg glad en glibberig was.

Daarna zijn we doorgelopen naar de laatste waterval waarachter zich een grot bevond en toen het laatste stuk gelopen naar het dorpje waar de gids zelf woont. Hier werden we ook weer opgepikt door de pick-uptruck om ons weer terug te brengen naar het dorpje zelf.

Na een goede nacht slaap in het guesthouse was het tijd om uit te checken. We hadden een bus gevonden die ons direct van mondulkiri naar de grens van Laos zou brengen, yes!