Cambodia
Sen Moronom

Here you’ll find travel reports about Sen Moronom. Discover travel destinations in Cambodia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Elephant Valley Project - dag 2

November 20 in Cambodia

Tweede dag op het Elephant Valley Project basiskamp. Tijdens de nacht werd Tatjana gewekt rond drie uur in de ochtend en riep ze Steven om licht te maken. Er was iets op haar bed gevallen. Maar wat was het?
    Was het
    a: een rat
    b: een kat
    c: een gekko
    d: een grote spin

In de toiletten van het kamp zaten grote spinnen en er zat ook één in onze kamer. Maar die had Tat niet gewekt in het midden van de nacht. Het antwoord volgt later.

In de voormiddag waren we van dienst voor het vrijwilligers werk. Het werk was compost brengen naar een veldje dat gebruikt wordt in het natte seizoen om bomen te kweken. Het was een stevige wandeling naar het veldje dat beneden de heuvel lag terwijl de composthoop bovenaan was. Hierna, mochten we wat gras maaien in de bananenplantage met slecht materiaal. Dus dit ging echt niet goed. Vandaag was het een grote groep met onder andere een leuk Brits koppel, Andrew en Carolyn (Rain for short), met wie we de hele dag gebabbeld hebben. Ook Rory, een Amerikaan die hier in Cambodja zijn tweede jaar les geeft en toevallig vanavond in de tent naast ons ligt. Een tent? Inderdaad, een tent. Doordat Steven zich had vergist van datum, een maand later dan nodig, met de boeking was er enkel nog plek in een tentje voor de komende twee dagen.

Na eerst een pintje om de dorst te lessen gevolgd door een stevige en lekkere lunch, was het weer tijd voor olifanten. Vandaag spendeerden we veel tijd met Sambo en Ruby. Ruby is de kleinste en jongste olifant in het park. Ondanks haar grootte moest ze zwaar werk leveren. Ze moest samen met mannetjes olifanten bomen uit het bos sleuren. Waarschijnlijk is er op een dag zo'n boomstam blijven steken in de modder en daarna tegen haar staart gevolgen waardoor deze gebroken was. Doordat ze zoveel tijd met mannetjes heeft doorgebracht, gedraagt ze zich ook als een mannetje, wat soms wat problemen opleverde met de rest van de groep.
    Sambo heeft ook een groot verhaal. Zo werd ze in beslag genomen door de Rode Khmer en mishandeld, ze sneden namelijk haar achillespees door zodat ze niet kon weglopen . Na de oorlog vonden de eigenaars haar terug en ze was de laatste olifant die in Phnom Penh werkte. Maar door altijd op asfalt te lopen waren haar poten in zeer slechte toestand. Ze stapte op een gegeven moment op een nagel en kreeg een zeer groot abces. Nu geniet ze van een welverdiend pensioen in het park. Sambo had wel nog nooit andere olifanten ontmoet. Dus had ze ook geen natuurlijk gedrag en vonden de andere olifanten haar maar raar. Gelukkig is Ruby een geduldige leermeester.
    Wij genoten van de tijd die we hadden om deze lieve, intelligente dieren te bestuderen en dat we deze tijd met ze mochten doorbrengen. Zo genoten we van de interactie tussen Sambo en Ruby toen ze al knuffelden met hun smurfen elkaar omhelsden. Ook om te zien hoe handig ze zijn met hun slurf. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe hard we hebben genoten van onze tijd met deze grote vriendelijke reuzen!

Oh ja, het antwoord bijna vergeten te vermelden. Geen zorgen! Het was enkel maar de kat die Tat had wakker gemaakt toen ze een knusse plek zocht om te slapen. 😄

Sen Monorom - Elephant Tour

December 5, 2017 in Cambodia

Für unseren zweiten Tag in Sen Monorom haben wir eine Elefanten-Tour durch die Wälder Mondulkiris gebucht.
    Wir wurden zusammen mit 2 anderen Paaren mit dem Auto auf einen Berg gefahren und sind erstmal ein paar Meter durch den Wald gewandert. Leider sind viele Stellen abgeholzt, da die Bäume hier viel wert sind und daher verkauft und nach Vietnam gebracht werden. Auch viele Chinesen haben hier wohl ihre Finger im Spiel und kaufen der armen Bevölkerung große Flächen ab..
    Jedenfalls sind wir nach einer knappen halben Stunde wieder an einer Stelle stehen geblieben und haben eigentlich erwartet, dass der Guide uns weitere Infos zu den Bäumen und Co. gibt. Stattdessen gab er aber ein paar komische Laute von sich und plötzlich tauchte vor uns ein Elefant auf, zusammen mit einem begleitenden Guide. Wir waren mega überrascht und total fasziniert. Die Elefanten werden hier aber nicht aufgezogen, sondern sind häufig schon älter und werden von den Guides gepflegt.
    Im Laufe der Tour haben wir noch 3 weitere Elefanten getroffen, 2 davon haben wir zum Baden begleitet und der letzte war ein größer und störrischer männlicher Elefant.
    Wir hätten nicht gedacht, dass wir den Elefanten über längere Zeit so nah kommen konnten und werden diese Erlebnisse niemals vergessen. 🐘😍

Sen Monorom

December 22, 2016 in Cambodia

Noch weiter vorgedrungen in den dünn besiedelten, hügelig-bergigen Osten des Landes, hatten wir anfangs vor die dortigen Elefanten zu besuchen. Wegen inflexibler und teurer Tourbedingungen aber genossen wir stattdessen unseren ruhigen Bungalow in den Bergen, inmitten von Kühen, Pferden und treuherzigen Hunden und unternahmen Ausflüge zu den zahlreichen Wasserfällen in der Umgebung.Read more

Cambodia, Sen Monorom- Arsch der Welt

June 14, 2017 in Cambodia

In Phnom Penh angekommen machte das Land einen fortschrittlichen Eindruck. Je weiter man dann aber von der Hauptstadt weg kommt, desto mehr sieht man die Armut.

Wir fuhren mit einem kleinen Bus (ähnlich einem Transporter mit Sitzen) 6 Stunden durch das halbe Land. Das Ziel für Mittwoch war es heil in Kandal village im Osten (fast schon bei Vietnam) anzukommen wo wir die Elefanten sehen wollten. Auf der Website der Elefanten Führungen stand noch, dass die Straße neu gebaut war....hat man aber nicht viel davon bemerkt. Die Fahrt dort hin war selbst für meine Verhältsnisse manchmal doch schon SEHR waghalsig...und der Fahrer vor dem Ziel auch fast eingepennt ist. Aber wir sind heil angekommen und durften dann feststellen das es hier nicht wirklich viel gab was in Phnom Penh normal wäre.

Hier war es wirklich NULL touristisch!
    Die Straßen (sofern man das so nennen kann), die "Häuser" in denen die Leute leben, teilweise aus Stein aber hauptsächlich aus Holz. Natürlich gab es auch wieder Straßenhunde, aber die waren weitestgehend friedlich. Schnell war klar das es hier etwas abenteuerlicher wird :)

Das Hotel lag etwas abseits aber da es ein Dorf war, waren das auch nur 5 min (Bei Nacht aber sogut woe 100% dunkel). Es waren nur Bungalos mit Bett, TV und Bad aber für die kurze Zeit völlig ausreichend. Abenteuerausflug eben^^

Wir hatten eigentlich geplant noch die Wasserfälle in der Nähe anzuschauen, aber da es stark geregnet hatte bevor wir kamen wurde uns gesagt das diese sehr schmutzig seien...also doch lieber einen Mittagsschlaf und davor was einheimisches Essen (hatte leider im Folgenden "scheiss Auswirkungen" auf meinen Schatzi wie wir bald merken sollten^^).

Für Abends haben wir dann aber ein super Restaurant gefunden und haben uns umso mehr auf den nächsten Tag und die Elefantentour gefreut.........

Sênmônoŭrôm, Senmonourom, Sen Moronom, Sen Monorom