Bergen beklimmen in het mooie Sapa

December 26, 2017 in Vietnam ⋅ ☀️ 18 °C

Na eerste kerstdag zijn we vertrokken op tour naar Sapa.
    Dit is een heel mooi en bekend plaatsje in het noorden van Vietnam waar je veel natuur en rijstvelden kunt zien en bergen kunt beklimmen.

We deden een 3 daagse tour waarbij we de 1e nacht in een hotel bleven en de 2e nacht in een homestay.

We waren met zijn vijven, allen van het zelfde hostel en een gezellige groep.
    De eerste dag gingen we zelf het stadje verkennen en hebben we een scooter gehuurd om naar beroemde watervallen te gaan. De 2e dag werden we opgehaald voor de trekking door een lokale vrouw die onze gids bleek te zijn.

Ze nam ons mee op paden richting de bergen. Toen we net waren begonnen kwamen er al een paar andere lokale vrouwen met ons meelopen om spullen te verkopen die ze bij zich hadden. Toen we niks wilden kopen bleven ze gewoon 2 uur lang met ons meelopen en probeerde ze samen met ons de engelse taal te oefenen door wat vragen te stellen.
    Na de 2 uur gingen we lunchen en toen kwam de aap uit de mouw dat ze toch wat wilden verkopen. Toen we ze weer hadden gezegd dat we niks wilden dropen ze af en na de lunch hebben we ze niet meer gezien.

Het enige nadeel was dat het de hele dag bleef regenen en dat het daarom steeds lastiger werd om de bergen te beklimmen. De asfalt wegen gingen namelijk over in stenen wegen en daarna in zand (modder) wegen. Je zakte hier flink tot over je enkels in weg en moest erg veel moeite doen om niet uit te glijden. Het nare weer zorgde ook voor veel mist en wolken waardoor en niet zoveel uitzicht was.

Maar toen we uiteindelijk op de top van de berg waren bij de homestay waar we verbleven was de klim het zeker wel waard geweest. Er stond een heerlijk warm kampvuur voor ons klaar en we konden onze natte kleren ophangen bij het vuur om te drogen. We hadden heerlijke bedden en ze hadden ook lekker avond eten gemaakt voor ons.

Na nog een potje kaarten met zijn allen en een paar glaasjes "happy water" (rijstewijn want daar wordt je happy van) zijn we naar bed gegaan.

De volgende dag werden we op onze homestay verrast met een aangenaam ontbijt. Stapels en stapels pannenkoeken werden er voor ons klaar gemaakt. Nadat we dit allemaal hadden opgegeten gingen we weer verder met onze trekking, terug naar de bewoonde wereld.
    Toen we weer terug waren bij het hotel konden we even douchen en de schoenen schoon schobben en daarna ging de bus weer terug naar Hanoi, waar we na een nacht verblijven door zijn gegaan naar de Halong Bay om een boot cruise te doen met oud en nieuw!