Canada
Historic Hat Creek

• Day 16–17

Cariboo hwy en Goldrush trail

August 1, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 24 °C

We reizen vandaag door naar het westen. Vanaf Clearwater een klein stukje hwy 5 en bij Little Fort naar het westen op hwy 24 BC. We rijden tientallen km's op een verlaten weg totdat er ineens een vrachtwagen voor ons de weg op draait. En dan een paar 100 m verder moet de pedaal van het gas af, omdat precies voor de vrachtwagen een grizzly met 3 cubs achter haar aan de weg oversteekt (ter hoogte van Lac des Roches). Helaas ging het te snel voor een foto:). Er zijn in dit overigens heel wat meren. Het wordt ook wel genoemd 'Land of hidden waters'.

Eind van de dag komen we aan bij Historic Hat Creek Ranche (Cache Creek) . Hier krijg je wel een idee van de Gold Rush (goudzoekerskoorts) uit 1860 en het leven hier toen. Het is hier aardig warm. Tijd voor een lekker wijntje 's avonds en om lang laat buiten te zitten.

Dag 8: Clearwater naar Cache Creek

June 14, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 16 °C

Vanmorgen rustig onze spullen gepakt en even een beerbel (wordt hier ook wel dinner bel genoemd) om daarna te kunnen vertrekken naar Cache Creek. Voordat we zijn vertrokken toch nog even langs de Tim Hortens gegaan voor een lekkere koffie en een koek. Onderweg naar Cache Creek hebben we helaas iets minder van de mooie uitzichten kunnen genieten door de rook van de noordelijke bosbranden. Na aankomst nog even de Marble Canyon gereden maar dit bleek wat tegen te vallen. Wel hebben we onderweg weer 2 elken gespot. Onderweg zijn we door veel verschillende indianenreservaten gereden. Weer terug aangekomen op de camping hebben we het openluchtmuseum bekeken van de ranch waar we overnachten en kwamen we erachter dat het kleine dorpje Cache Creek vroeger een belangrijk transportkruispunt was van goederen en hier veel cowboys wafen gevestigd.Read more

Det vilde vesten

August 19, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 21 °C

Vi sagde i dag farvel til hyggelige Revelstoke og kørte vestpå mod Cache Creek, hvor vi nu er på Historic Hat Creek Ranch, et slags arbejdende museum for guldgraverne.
      Lidt som Sagnlandet Lejre er for vikingerne.

Da vi kørte fra Revelstoke, var der røg i luften, men det var ingenting ift. det vi kom til, da vi nærmede os Salmon Arms før Kamloops.

En af de helt store brande, hvorfra der også er evakueret mange tusinde, er i det område. Så Highway 1, som vi skulle have kørt på næsten hele vejen, var lukket ned et pænt stykke, da det også brændte op til vejen.
      Så vi måtte tage en omvej sydpå.

Der var virkelig meget røg. Lidt som at køre i tæt tåge. Vi gætter på at branden har været 30-40 km væk, så vi kan levende forestille os hvordan det ville have været tættere på…

Nå, nok om ulykker…
      Selvom vi nok ikke helt kan mærke historiens vingesus, så er Historic Hat Creek Ranch et fantastisk sted.
      De fleste bygninger er de originale fra 1858-1860, hvor guldgraverne benyttede stedet til ophold, salg af guld og udskiftning af heste.
      Der er bl.a. en arbejdende smedje og man kan køre med diligencen.

Hytten vi bor i er ret simpel.
      Ét rum med 2 køjesenge og et rum med bad og toilet.
      Vi synes det er så fedt at være her.
      Men det bliver også dejligt at komme ind på et lækkert hotel i Whistler i morgen 😎

Historic Hat Creek