Canada
Wiwa Creek

Shamrock dag 1, aankomst 🚗🐑

June 11, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 21 °C

Zaterdag 11 juni

Na een fijne rit van 6 uur met Darryl naar Chaplin, Saskatchawan werd ik opgepikt door 2 lieve dames uit Amerika, Florida: Janice en Janet. Zij zijn oom vrijwilligers. Na nog een ritje van een klein uurtje naar het zuiden waren we eindelijk bij de boerderij. Bij aankomst mocht ik Janice meteen helpen met 2 lammetjes eten geven. Hun moeder heeft ze verstoten, dus ze moeten flesjes krijgen. Er waren nog 2 Fransen als vrijwilliger, Lea en Guillome, maar zij vertrokken op maandag
      De boerderij is van Larry (49 jaar) en Liezel (42 jaar). Ze hebben 2 kinderen Liam (in juli 7 jaar) en Lincoln (1,5 jaar). Bij aankomst een geweldig ontvangst met al meteen heerlijk avondeten!

Er lopen puppies rond van de waakhond. Deze waakhonden zijn hele dagen bij de schapen en beschermen ze tegen coyotes.

Het is dus een schapenboerderij, en ze verdienen geld met het verkopen van de lammetjes voor vlees. Maar ze hebben het zwaar de afgelopen jaren. Er is al 4 jaar een enorme droogte. Daardoor is er in de omgeving slecht voer en is het voer dat wel goed is veelte duur. Per pak stro was het eerst $12 en nu $40. Normaal kunnen ze in het veld staan en gras eten, maar er zijn te weinig schapenscheerders, dus de schapen hebben teveel wol en daardoor voelen ze de elektrische lijnen niet en ontsnappen ze. Dan eten ze groenten van de buren en dan kan Larry daar weer voor betalen. Ook gaat er niet goed elektriciteit door de hekpalen door de droogte omdat er te weinig vocht in de grond zit om de stroom te geleiden. De afgelopen dagen zijn er al veel schapen overleden en veel lammetjes zijn klein en halen het niet. Het was al snel duidelijk dat het geen sprookje is, maar Larry vind het heel erg dat zijn schapen zo moeten lijden. De droogte is schijnbaar in het hele zuiden van de provincie. Er zal vast nog meer zijn dat hij heeft verteld. Maar dat typ ik wel bij een volgende dag!

Shamrock dag 2 🐑

June 12, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 23 °C

Zondag 12 juni

De eerste volledige dag was het om 7 uur op staan. Weer even wennen na lekker rondhangen haha.
      1) paarden verplaatsen
      2) schapen verplaatsen met hond
      3) oefenen met 2 geweren
      1 geweer wordt gebruikt om ‘goofers’ te schieten. Dit zijn grondeekhoorntjes die het gras eten. Dus hier zijn ze een plaag. Het grotere geweer wordt gebruikt voor vossen en coyotes. Heel tof dat we deze kans kregen.
      4) tractor rijden
      5) met de schapenhond de schapen aan 1 kant drijven.
      6) schapen voeren

5) kijken hoe de western zadels op de paarden gaan
      6) zelf nog een stukje gereden
      7) lammetjes verplaatst
      8) schapen voeren

Verder doe je elke keer kleeeeine dingetjes rond de boerderij die ik vast vergeten ben. Ik heb vandaag met Janice afgesproken dat ik de lammetjes nog een flesje geef in de avond, dus om 23:30.

Shamrock dag 4+5+6 🐑

June 14, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 18 °C

Dinsdag 14 tot donderdag 16 juni

1) lammetjes flesje geven en als het nodig is eerst onder de warmtelamp
      2) er liggen een aantal schapen binnen die niet overeind komen. Daarvoor maaien we gras en dat geven we dan aan deze schapen
      3) lammetjes verplaatsen van de groep naar de 4x4 hekken opstelling zodat we ze kunnen monitoren
      4) het elektrische hek van de paarden controleren met de pups
      5) oppassen op de kids
      6) schapen sorteren.

De puppies zijn een mix tussen anatolian herder en een kangal. Deze honden lopen bij de schapen en beschermen ze tegen coyotes en vossen. We mogen ze niet teveel aaien of aanhalen omdat ze een band moeten vormen met de schapen en niet met mensen. Ze mogen natuurlijk niks geks doen richting ons, maar ze zijn er niet als huisdier. Vaak volgen ze je als je een rondje gaat doen door de schapen. De mama hond is van Larry en loopt tussen de groep schapen. De vader (hij heet Max) is helaas agressief naar schapen en de andere honden (schapenhonden en 1 huisdier, Hercules). Wat soms kan gebeuren, maar dat wil je hier natuurlijk niet. Dus hij ligt aan een ketting vast. Woensdagavond (15 juni) tijdens het voeren kwam ik erachter dat de vader los liep.. Larry is heel duidelijk geweest op dag 1 dat als ik dat zie, ik hem meteen moest waarschuwen. Dus ik ren naar Larry en er liep 1 schapenhond los, Gringo, die moest ik meteen in zn hok doen. Daarna wilden we de lammetjes controleren maar zagen we Larry rennen. Dus wij erachteraan en de vader was aan het vechten met hun ‘huisdier’ Hercules. De honden zijn niet agressief naar mensen, dus Larry kon een nieuwe ketting om doen bij de vader. Maar ze begonnen constant te vechten. Dus wij dames moesten de achterpoten van Hercules beetpakken om een hondengevecht te stoppen… dus dat was interessant.

Shamrock dag 9+10 🐑👶🏼

June 19, 2022 in Canada ⋅ 🌧 16 °C

Zondag 19 juni en maandag 20 juni

1) veel oppassen en haren geknipt van de kids met Janet
      2) paardrijden
      3) lammetjes knuffelen

Ik heb een lammetje geadopteerd als de mijne, Arnold. Hij is een kleintje maar elke keer komt ie naar mij toe en valt hij in slaap in mn armen.Read more

Shamrock dag 13+14 👶🏼🐈‍⬛

June 23, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 25 °C

Donderdag 23 juni en vrijdag 24 juni

Donderdag weer oppasochtend, we hebben rondgelopen op de boerderij en stenen gezocht om te verven. Daarna lammeren gesorteerd op gewicht voor de verkoop. Lammetjes geknuffeld.

Vrijdag een dagje met alleen Mona en Clara (stagaire uit Frankrijk) omdat Larry met de kids naar een school dagfeest ging.

Shamrock dag 22+23 🐑🐕💛

July 3, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 20 °C

Zondag 3 juli en maandag 4 juli

1) zondag grote groepen schapen verplaatsen. Clara had de dag vrij dus ik en Mona hebben die dag samen het werk gedaan.
      2) maandag wakker worden met het mooie nieuws van Alina. Aaron belde en daarna met Vera kort gebeld.
      3) maandagmiddag een glas in lood beginnersles gehad. In Gravelbourg heb ik Toos leren kennen. Een vrouw die 40 jaar geleden uit Nederland hierheen is verhuist. Zij heeft een eigen kunstgalerij opgezet. En hier kreeg ik een beginnersles van Dolores.

Dinsdagochtend 5 juli ben ik met Janet en Janice naar Calgary terug gereden: 8 uur rit. Janet doet huizenwissels, en ze hebben mij uitgenodigd om mee te gaan. Ik kan dan bij hun verblijven. Dezelfde week is de Calgary stampede. Het grootste rodeo buiten evenement van Canada. Dus we willen naar wat shows gaan samen. Wat ik daarna ga doen, weet ik nog niet!

Shamrock dag 15 👯‍♀️

June 25, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 17 °C

Zaterdag 25 juni

Veel lammetjes op de boerderij. 24 in totaal. Doordat de moeders ondervoed zijn, verlaten ze de lammetjes vaak na de geboorte waardoor wij er bovenop moeten zitten, willen we dat de lammetjes overleven.

Het weer hier is zo veranderlijk. Bizar.

Wiwa Creek