Canada
Yaculta

A dream come true? 🐋

July 11 in Canada ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag is het eindelijk zover dat Annika's grote droom uit moet gaan komen. De wekker gaat in alle vroegte en we moeten nog een flink stuk rijden richting de haven. Na een ontbijtje en het verzamelen van onze spullen lopen we naar de haven. We gaan vandaag een whale watch tocht doen op Vancouver Island tijdens het juiste seizoen!! We hebben het er al maanden over (en Annika al jaren) en vandaag is het eindelijk zover. We hebben een 6 uur durende trip geboekt, op een zodiak en het weer is top dus dat moet helemaal goedkomen. Als we aankomen blijkt de organisatie (waar we in het Engels mee hebben gemaild om er zeker van te zijn dat we de beste tour hadden) Nederlands te zijn en...de rest van de boot bestaat ook uit 2 Nederlands gezinnen! Het is maanden geleden dat we Nederlands hebben gepraat met andere mensen dus dat is wel erg leuk. Arme gids, hij is namelijk de enige Canadees vandaag. We worden allemaal in flinke pakken gehesen, wat ons betreft een beetje overdreven want het is hartstikke warm. Dan gaan we de boot op en gelijk volgas! Het is nu al leuk en al snel komen we langs wat zeeleeuwen op een grote boei. Dan volgt er een stuk in de boot tegen de wind in met hoge golven en we krijgen regelmatig een zout water douche 💦. Het pak is nu toch wel erg fijn. Als we weer op wat rustiger water zitten ziet superspotter Annika in de verte wat water splashen en het blijken 2 bultruggen te zijn! We zien in de verte de grote vinnen bovenkomen en hard op het water slaan, alsof ze aan het spelen zijn. Later komen er nog 2 andere bultruggen dicht naar de boot zwemmen, helaas zijn deze wat minder avontuurlijk maar alsnog erg indrukwekkend van zo dichtbij! We varen in volle vaart verder terwijl we genieten van het uitzicht en de horizon afspeuren. Tijdens de lunch leggen we aan in een haventje bij een eiland en is het erg gezellig. We kletsen bij met een stel dat ook al maanden aan het camperen is door Amerika en wisselen wat ervaringen uit. Dan vlug weer het water op om de grote zwart met witte vis te vinden! We komen nog langs grote stroomversnellingen door het tij dat zich tussen de smalle doorgangen perst en hier verzamelen zich veel zeearenden. Wat blijven die beesten ook gaaf om te zien. Helaas blijft het daarbij vandaag want op de terugweg is de zee erg ruw en zijn de golven nog een stuk hoger als op de heenweg. We zijn aardig door elkaar geschud als we terug zijn en toch een beetje sip omdat de hoofdmissie niet geslaagd is. We besluiten daarom om morgen nog een kans te wagen en boeken nog een tour waar we gelukkig een flinke korting op krijgen. Als we afscheid hebben genomen van de andere NL-ers rijden we naar onze boondocker. Het is een ranch met wat paarden en een grote moestuin met enorm veel fruit. We krijgen een uitgebreide rondleiding en trekken ons daarna terug in de camper om.... Free Willy te kijken! We zitten helemaal in de orka stemming en zijn ervan overtuigd dat we ze morgen gaan zien.Read more

Eagle eye deel 3

July 21 in Canada ⋅ ☀️ 23 °C

In de ochtend genieten we na van alle mooie foto's, filmpjes en herinneringen van d'r dag ervoor. We kunnen er maar niet over ophouden! Annika en ik maken een wandeling langs een grote beek die langs de camping loopt en als we terug komen maken we Mac & cheese als lunch. Niet echt een succes... Dan krijgt Annika een appje van Tessa "er zijn weer orka's gezien, wil je vanmiddag nog mee op de boot?". Het is een hoop geld dus we hebben de dag ervoor al besloten dat Annika alleen gaat. We ruimen snel de spullen op en gaan weer richting het centrum. Onderweg check ik nog even bij Lynn of we het toch niet leuk zouden vinden om mee te gaan. Nou, laten we ons gewoon klaar maken en dan kijken we wel of we misschien wat korting kunnen krijgen en of ze nog plek heben. Je raad het al, beide is geen probleem dus even later zitten we wederom met z'n 3tjes op de walvisboot! Het weer zit nog niet echt mee en de zee is ruw waardoor dus het is stuiteren geblazen. De orka's zijn een stuk verderop gesignaleerd dus er wordt flink gas gegeven. Eenmaal om de hoek wordt het water rustiger en dan zien we ze in de verte zwemmen! Het zijn er 2 en ze hebben de pas er flink in. We zijn nog met wat andere boten en om en om proberen we wat dichterbij te komen maar ze zwemmen erg snel. Op een gegeven moment zit er 1 boot pal voor de plek waar ze naartoe zwemmen, wat heeft die een geluk! Maar dan nemen ze een diepe duik, zien we ze 10 minuten lang nergens en dan duiken ze ver achter de boot pas weer op! We gaan er nog even achteraan maar ze zijn ons gewoon te snel af. Dan beseffen we hoe bijzonder de dag ervoor was want het gebied hier is gigantisch! We hebben er bijna een uur achteraan gevaren en we besluiten als groep om ze met rust te laten. Helaas niet echt van dichtbij gezien en alleen vanaf de achterkant maar zeker een herinnering om niet meer te vergeten. Daarna gaan we op de terugweg nog op zoek naar humpbacks en met succes, we zien er weer een stuk of 5 waarvan eentje vlakbij de boot boven komt! We hebben een erg leuke en enthousiaste groep vandaag dus er wordt druk gekletst en een hoop gelachen met kapitein Patrick. Hij is een vriend van de eigenaar en komt een weekje 'helpen' met dit loodzware werk.... Dan mag Lynn nog even kapitein spelen, toch leuk op een boot met 600pk! We sluiten af met een uitleg van onze route en bedanken iedereen enorm voor dit gave avontuur. Het was precies zoals we gehoopt hadden! Op de camping steken we de BBQ en bak ik de vis van Luciano en Donna. 's Avonds gaat het tsunami alarm nog af op de camping maar dit blijkt gelukkig loos alarm.Read more

• So ziemlich am Ende (vom Urlaub)

September 28, 2018 in Canada ⋅ 🌙 15 °C

Der Tag begann mit einem Seeadler und steigerte sich über Orcas, Grizzlys bis hin zu Humpbackwalen. Wegen der späten Rückkehr reichte es dann nur noch für Pubfood. Geschmeckt hat es trotzdem.

Yaculta