Dag 3: Bjønndalen Camp - Kile

August 16, 2022 in Norway ⋅ 🌧 19 °C

Na heel veel regen en een flinke onweersbui in de nacht begon de dag droog. De verwachting was echter dat er tegen het einde van de ochtend of begin van de middag nog weer wat regen en onweer zou kunnen komen. Wij ruimden de tent snel op toen het droog was en schuilden alle spullen inclusief onszelf in het kampvuurhutje op de camping. Schuilen voor de bui die niet kwam. Toen we dat in de gaten kregen zijn we direct op pad gegaan. Echter was het al 13:00 uur dus de tijd was beperkt. We hadden via een app een wildkampeerplek gevonden op zo'n 19km met niet al te veel hoogte meters. Dus dat moest het maar gaan worden.

De eerste kilometers gingen voorspoedig, met wat licht klim werk en vervolgens ook flink wat dalen. Dit ging allemaal goed en voelde gecontroleerd. Bij het dorpje Skaiå zijn we even de supermarkt in gegaan voor ons avondeten en een wat verlate lunch. We wisten dat na het dorpje het klimwerk zou gaan beginnen voor deze dag. Wesley ging voor de "bolletjes trui" en nam de kar voor de klim op zich. Het pad omhoog was geen asfalt dus we werden nog eens extra geremd door de ondergrond, maar het klimmen ging Wesley in de diagonale pas goed af. Christel was net zo traag als een slak geweest als ze de kar ook nog eens had moeten trekken.

Met nog 5km te gaan kwamen we een mooie plek tegen, waar we ook de tent zouden kunnen opzetten om te overnachten. Dit hebben we even overwogen, maar besloten de laatste 5km toch vol te maken. Dit zou gunstiger zijn voor onze tocht morgen. We hebben daar rond 17.00 uur wel ons avondeten gegeten en daarna voor de laatste kilometers onze weg vervolgd.

We wisten dat we het water aan onze rechterkant moesten blijven volgen en richting Kile moesten. Bij een splitsing meenden we links aan te moeten houden. Dat was klimmen, klimmen en nog eens klimmen. Eenmaal boven besloot Wesley toch voor de zekerheid te kijken of we nog op de route zaten. Het waren wel veel hoogtemeters met wat hij eerder gezien had met wat nog moest komen. En helaas, we hadden de rechterkant aan moeten aanhouden over het fietspad. We konden dus de afdaling terug gaan inzetten, waren 30 minuten verder en niets opgeschoten.

Wat volgde was een mooi onverhard pad naast het water, waar we op een gegeven moment een hutje zagen staan wat een toilet bleek. Iets verderop aan de andere kant van het fietspad stond ook nog een hutje. En dat bleek er niet één te zijn maar drie. Deze leken wel verdacht veel op slaapplekken vanwege de aanwezige gordijnen. Even een dubbelcheck op de website die aangegeven stond bij het toilet en jahoor daar mag overnacht worden. Dus de spullen er heen en 15min later lagen alle slaapspullen al klaar. We waren al laat dus het niet hoeven opzetten van een tent kwam goed uit.

Morgen willen we de resterende afstand naar TrollAktiv, net achter Evje, volmaken. Dus het niet hoeven afbreken van een tent zorgt ervoor dat we dit keer vroeg op pad kunnen!