Dag 4: Kile - TrollAktiv

August 17, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 16 °C

Na een redelijk goede nachtrust in het hutje, om 06:45 uur opstaan en nog pas 09:15 uur vertrekken zonder een tent af te breken viel nog wat tegen maar we hebben wel heel rustig aan gedaan en kunnen genieten van de opkomende zon. Het plan voor vandaag was de resterende kilometers naar TrollAktiv af te leggen. TrollAktiv is een camping en activiteitencentrum een kilometer of 7 ten noorden van Evje. Voor ons betekende dit een afstand van 32km. Eigenlijk te ver voor één dag maar het parcours zag er behoorlijk vlak uit dus we hadden er vertrouwen in dat dat wel goed zou komen.

We gingen op pad met water gehaald uit het meer of rivier langs ons hutje. Deze gefilterd met onze water2go bidon. Nu afwachten of we niet ziek worden ;). De eerste 3km waren over een gravelpad, we kwamen nog langs de plek waar we gisteren eigenlijk naar opweg waren. Dat bleek ook een prima plek maar niet zo mooi als het hutje. Toen we aankwamen bij Kile gingen we de route 9 op, de grote weg vanaf Kristiansand naar het noorden. Deze was verrassend genoeg erg rustig. Wel was men op verschillende plekken met de weg bezig en was daar de toplaag van het asfalt er al af gehaald. Dat hobbelde behoorlijk. De eerste 18km waren eigenlijk vrij vlot gedaan. Om 12:00 uur hadden we deze al afgelegd en dat is dan inclusief een pauze van een half uur.

Om 12:00 uur kwamen we aan bij de kartbaan van Evje. We waren vergeten dat die daar zit. In onze eerst gemaakte route zouden we die aan doen, maar in de laatste versie zouden we daar niet langs komen. Echter zijn we al afgeweken van die laatst opgestelde route en zo kwamen ineens wel weer bij de kartbaan langs. Christel kon deze kans toch niet laten lopen en dus stopten we daar om op z'n minst te kijken of het wat was. Ruim een half uur later zaten we zelf in de kart onze ronden te maken over het leuke circuitje. Christel was achteraf zo eerlijk om toe te geven dat ze Wesley net niet helemaal kon bijhouden.

Om 13:30 uur vervolgden we onze reis voor de resterende 14 kilometer. Maar het karten had metname Wesley geen goed gedaan. Het lichaam vond het wel genoeg voor vandaag en dus ging het allemaal niet meer vanzelf. Het tempo zakte maar gelukkig was Evje niet ver meer. Daar een leuk café opgezocht en een lekker broodje besteld. Qua output op de rolski's hielp het helaas weinig. De laatste 7km bleken ook nog eens over zand en gravel te gaan waardoor het nog een behoorlijk afzien werd. Om 17:00 uur precies kwamen we aan op de camping. Compleet gesloopt en geen zin om nog een tent op te moeten zetten. Dus huurden we een hutje voor twee dagen.

We blijven dus twee dagen staan op deze camping. Morgen gaan we raften op de rivier en de rest van de dag bijkomen van deze drie zware etappes. Vrijdag vervolgen wij onze weg. We gaan dan terug naar Evje en dan vanaf daar in de richting van Vegusdal. Ons volgende mikpunt is Fyresdal, zo'n 150km vanaf waar we nu zijn.