Pingyao

April 23, 2017 in China ⋅ ☀️ 23 °C

Met de trein arriveren we in Pingyao en de bus brengt ons tot dichtbij een van de stadspoorten. Pingyao is een heel oud stadje waar je de oude Chinese sfeer kunt ervaren. Pingyao is de best bewaard gebleven omwalde stad van China en ongeveer 2700 jaar! oud. Pingyao was het financiële centrum van China in de late Qing Dynastie (19e eeuw). De meeste van deze stadjes zijn in de tijd van Mao afgebroken omdat er geen waarde meer werd gehecht aan zaken als cultuur, historie en erfgoed. Deze stad is echter perfect bewaard gebleven en hoewel erg toeristisch, een hele fijne plek om rond te wandelen en ontelbare foto's te maken. Vooral 's avond, als de lampionnen aan gaan en een groot deel van de toeristen weg is, is het prachtig. Ook buiten de stadsmuren is het aan het begin van de avond is het leuk, want er zijn overal vliegers. We slapen in een kleine homestay in een eigen kamertje waar we ons verblijf maar blijven verlengen (one more night? Yes, one more night). Als we niet aan het rondwandelen, winkelen (zo'n zwaar leven) of eten (zooo lekker dat eten hier!) zijn, dan zijn we op onze kamer de reis naar Japan aan het voorbereiden. Het winkelen kan alleen lastig zijn want pinnen dat ging dus niet, want in het hele stadje (toeristisch als het is!!) bleek geen automaat te vinden... zelfs buiten de stad, waar wel een bank was, konden we niet terecht met onze pasjes. Na 2 dagen brinta eten op onze kamer stond corné op het punt een treinrit te maken naar de volgende stad (2 uur reizen) om daar zijn geluk te beproeven, toen we er achter kwamen dat er mogelijk nòg een automaat was buiten de stad. Het stond op wikipedia...(ja echt!) en Corne ging op pad en warempel, het bleek te kloppen EN de automaat lustte onze pasjes! Halleluja er is weer geld!! Na een heerlijk diner verlaten we de stad op naar Bejing.Read more