Japan en reizen via Tokio

May 1, 2017 in Japan ⋅ 🌙 14 °C

Japan betekent 'het land van de rijzende zon', vandaar ook de vlag met rode stip. Het land bestaat uit 6.852 eilanden en er zijn per jaar 1500 aardbevingen maar die zijn niet altijd voelbaar.

Het is een bijzonder land, met de op twee na grootste economie van de wereld. De bevolking heeft de hoogste levensverwachting van alle landen in de wereld en de op twee na laagste kindersterfte. Er wonen ook meer dan 50.000 mensen die ouder dan 100 jaar zijn. Door de vergrijzing worden er meer luiers verkocht voor volwassenen dan voor baby's. En er zijn meer huisdieren dan kinderen in Japan door de vergrijzing.

Het is ook een ontzettend veilig land, per jaar worden er gemiddeld 2 moorden gepleegd met wapens om je een idee te geven in Nederland ligt dit rond de 120 (bron van een feitjes pagina).

Andere bijzondere weetjes:
    - Ongeveer 95% van alle adopties in Japan zijn volwassen mannen. Dit komt doordat ze graag willen dat hun familiebedrijf in de familie blijft.
    - Japanners houden van gekleurd eten bij Mc Donalds zagen we ook zwarte burgers blijkbaar zit daar zwarte inktvis inkt in. Overigens heet het geen Ronald Mc Donald, maar Donald Mc Donald, omdat Japanners de R niet kunnen uitspreken.
    - In Nederland kennen we geen waterproof telefoons, maar in Japan wel, 90% heeft een waterproof smartphone omdat ze ook bellen onder de douche.
    - De grootste material arts vormen komen uit Japan zoals Judo, Sumo en Karate, maar Honkbal is het populairst.
    - Het woord 'nee' bestaat niet in de Japanse taal, waarschijnlijk omdat het een onbeleefd woord is. Er zijn allerlei vormen van het woord 'jij', afhankelijk van de status van de persoon en het geslacht gebruik je een ander woord. Ook worden er dan verschillende soorten buigingen gemaakt.

Aan het begin van de avond landen we in Tokio, de grootste metropool ter wereld (40 miljoen inwoners). Ons hotel voor de eerste nacht ligt dicht bij het vliegveld, maar toch merken we al meteen dat dit land duidelijk anders is dan China. Alles is ontzettend schoon, geen prulletje op straat te zien en gek genoeg ook geen prullenbak, alleen in de supermarkt. De mensen zien er anders uit, zijn een stuk rustiger en ook de taal klinkt anders, er lijken wat Europese klanken (is het Spaans? Scandinavisch?) tussen te zitten. Een Japanner die we later spraken vond het zelf een beetje Spaans klinken. Onderweg zien we opvallend veel moestuintjes bij alle woningen en Japanners houden van vierkante auto's en frisdrankautomaten op iedere hoek van de straat. Er zijn 55 miljoen snoep en frisdrank automaten in het land. Op onze kamer ontdekken we al gauw nog een verschil: het sanitair!! Zo hé wat een ding. Super veel knopjes met billetjes erop en straaltjes, met Japanse tekst erbij en zelfs braille. We durven er niet op te drukken. Of ja, niet op de knopjes dan... Ook is de bril verwarmd en DAT is even wennen. Het voelt namelijk alsof er net iemand op heeft gezeten. Het hotel voelt een beetje jaren 70 aan, dat geldt eigenlijk voor een groot deel van Tokio. De stad is enorm uitgestrekt met relatief weinig hoogbouw en weinig parken. Je kunt zien dat Tokio al lang een grote stad is en langzaam uitgedijd is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Beijing en Bangkok die wat meer "uit de grond gestampt" aanvoelen en gevuld zijn met moderne wolkenkrabbers.

Ok, het is "golden week" (heel Japan heeft vakantie) en dat heeft een groot voordeel en een groot nadeel: Japan is op zijn MOOIST (door de beroemde kersenbloesem; super mooi, alle bomen hebben roze bloemen!) en op zijn DUURST (serieus, alles is volgeboekt door Japanners en wat nog vrij is is echt mega duur!). De sushi is daarentegen ontzettend goedkoop. Japan is ook super chill, want het is zeer hoog ontwikkeld en ook nog eens erg gastvrij en iedereen is ontzettend beleefd. Omdat we vanaf de 16de mei met onze vrienden Karim en Liesje in Tokyo hebben afgesproken (zij gaan 2 weken met vakantie naar Japan) besluiten we deze metropool voor nu over te slaan en meteen door te reizen naar Fuji.