Japan

May - June 2017
A 32-day adventure by Corné en Aniëlla 2017

Japan en reizen via Tokio

May 1, 2017 in Japan ⋅ 🌙 14 °C

Japan betekent 'het land van de rijzende zon', vandaar ook de vlag met rode stip. Het land bestaat uit 6.852 eilanden en er zijn per jaar 1500 aardbevingen maar die zijn niet altijd voelbaar.

Het is een bijzonder land, met de op twee na grootste economie van de wereld. De bevolking heeft de hoogste levensverwachting van alle landen in de wereld en de op twee na laagste kindersterfte. Er wonen ook meer dan 50.000 mensen die ouder dan 100 jaar zijn. Door de vergrijzing worden er meer luiers verkocht voor volwassenen dan voor baby's. En er zijn meer huisdieren dan kinderen in Japan door de vergrijzing.

Het is ook een ontzettend veilig land, per jaar worden er gemiddeld 2 moorden gepleegd met wapens om je een idee te geven in Nederland ligt dit rond de 120 (bron van een feitjes pagina).

Andere bijzondere weetjes:
    - Ongeveer 95% van alle adopties in Japan zijn volwassen mannen. Dit komt doordat ze graag willen dat hun familiebedrijf in de familie blijft.
    - Japanners houden van gekleurd eten bij Mc Donalds zagen we ook zwarte burgers blijkbaar zit daar zwarte inktvis inkt in. Overigens heet het geen Ronald Mc Donald, maar Donald Mc Donald, omdat Japanners de R niet kunnen uitspreken.
    - In Nederland kennen we geen waterproof telefoons, maar in Japan wel, 90% heeft een waterproof smartphone omdat ze ook bellen onder de douche.
    - De grootste material arts vormen komen uit Japan zoals Judo, Sumo en Karate, maar Honkbal is het populairst.
    - Het woord 'nee' bestaat niet in de Japanse taal, waarschijnlijk omdat het een onbeleefd woord is. Er zijn allerlei vormen van het woord 'jij', afhankelijk van de status van de persoon en het geslacht gebruik je een ander woord. Ook worden er dan verschillende soorten buigingen gemaakt.

Aan het begin van de avond landen we in Tokio, de grootste metropool ter wereld (40 miljoen inwoners). Ons hotel voor de eerste nacht ligt dicht bij het vliegveld, maar toch merken we al meteen dat dit land duidelijk anders is dan China. Alles is ontzettend schoon, geen prulletje op straat te zien en gek genoeg ook geen prullenbak, alleen in de supermarkt. De mensen zien er anders uit, zijn een stuk rustiger en ook de taal klinkt anders, er lijken wat Europese klanken (is het Spaans? Scandinavisch?) tussen te zitten. Een Japanner die we later spraken vond het zelf een beetje Spaans klinken. Onderweg zien we opvallend veel moestuintjes bij alle woningen en Japanners houden van vierkante auto's en frisdrankautomaten op iedere hoek van de straat. Er zijn 55 miljoen snoep en frisdrank automaten in het land. Op onze kamer ontdekken we al gauw nog een verschil: het sanitair!! Zo hé wat een ding. Super veel knopjes met billetjes erop en straaltjes, met Japanse tekst erbij en zelfs braille. We durven er niet op te drukken. Of ja, niet op de knopjes dan... Ook is de bril verwarmd en DAT is even wennen. Het voelt namelijk alsof er net iemand op heeft gezeten. Het hotel voelt een beetje jaren 70 aan, dat geldt eigenlijk voor een groot deel van Tokio. De stad is enorm uitgestrekt met relatief weinig hoogbouw en weinig parken. Je kunt zien dat Tokio al lang een grote stad is en langzaam uitgedijd is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Beijing en Bangkok die wat meer "uit de grond gestampt" aanvoelen en gevuld zijn met moderne wolkenkrabbers.

Ok, het is "golden week" (heel Japan heeft vakantie) en dat heeft een groot voordeel en een groot nadeel: Japan is op zijn MOOIST (door de beroemde kersenbloesem; super mooi, alle bomen hebben roze bloemen!) en op zijn DUURST (serieus, alles is volgeboekt door Japanners en wat nog vrij is is echt mega duur!). De sushi is daarentegen ontzettend goedkoop. Japan is ook super chill, want het is zeer hoog ontwikkeld en ook nog eens erg gastvrij en iedereen is ontzettend beleefd. Omdat we vanaf de 16de mei met onze vrienden Karim en Liesje in Tokyo hebben afgesproken (zij gaan 2 weken met vakantie naar Japan) besluiten we deze metropool voor nu over te slaan en meteen door te reizen naar Fuji.

Fujikawaguchico (Fuji)

May 1, 2017 in Japan ⋅ 🌙 8 °C

Met de bus gaan we vanuit Tokio naar Fujikawaguchiko een dorpje dat aan de voet van de grootste vulkaan van Japan: ligt 'Fuji' (3776 meter). Dit is een van de 200 vulkanen in Japan, overigens bestaat het grootste deel van het land uit bergen. Vanuit de bus zien we mooie bergen en dan in de verte zien we de enorme vulkaan met sneeuw. Bijna de hele bus ligt te slapen met alle gordijntjes dicht, maar wij genieten van het uitzicht. Hoe dichterbij we komen hoe meer we realiseren hoe enorm groot en vooral uitgestrekt de vulkaan is. We overnachten in een hostel met uitzicht op de vulkaan. Ook vanuit de luxe keuken waar we iedere dag koken hebben we dat uitzicht.

We mogen de vulkaan op dit moment niet beklimmen (vanwege het smeltende ijs) maar vanaf verschillende locaties heb je wel een schitterend uitzicht op de vulkaan en de omgeving die, in tegenstelling tot de lager en meer zuidelijk gelegen delen van Japan, nog rijk is aan de prachtige cherry blossems.

Met de fiets verkennen we één van de 5 nabijgelegen meren en we maken ook kennis met het aloude ritueel rondom de "onsen"; dit is een warm water bron (verwarmd door ondergrondse vulkaan stromen) waar je geheel naakt in baddert. Er is bijna geen toerist te bekennen. Overigens mag je niet met een tatoeage naar binnen omdat dit wordt geassocieerd met de Yakuza (maffia). Mannen en vrouwen baden gescheiden en je wordt geacht je gehele lichaam grondig te reinigen van tevoren. Een beetje onwennig stappen we ieder ons eigen deel van het badhuis in en proberen we zo goed mogelijk het gedrag van onze mede bezoekers te kopiëren. Er zijn verschillende baden (heet, koud, kruiden-, koolzuur- en een buitenbad) en na een poosje voelen we ons helemaal op ons gemak. Wat heerlijk is dit!! Vol-le-dig ontspannen stappen we na 2 uurtjes weer naar buiten. Dit gaan we vaker doen!!

De volgende dag bezoeken we een Schrijn met een torii, dit is een traditionele Japanse poort die meestal toegang verschaft tot een Shintō-heiligdom (jinja). De torii wordt gezien als de overgang van het profane (de 'gewone' wereld) naar het heilige. Vanuit die plek hebben we een geweldig uitzicht op de vulkaan die in de avond oranje kleurt vanwege de ondergaande zon. De laatste dag gaan we met de kabelbaan naar de top van een van de omliggende berg'jes' en hebben we weer een prachtig uitzicht over het gebied.

Naha (Okinawa)

May 5, 2017 in Japan ⋅ ⛅ 28 °C

Vanuit Tokio gaan we naar Okinawa, maar voordat we het vliegtuig instappen geen we nog even door de douane. Een beveiliger vindt een Zwitsers zakmes in Corné's handbagage. In plaats van dat we een boze blik krijgen, vraagt de jongeman beleefd of hij het zakmes mag opmeten. Blijkbaar mogen kleine zakmessen wel mee in het vliegtuig?! Helaas... ons zakmes is te groot en hij vraagt beleefd of hij het mag innemen. Na 3,5 uur vliegen zijn we in Okinawa een Japans eiland dichtbij China en Taiwan. De temperatuur is in Okinawa hoger dan in Tokio en de natuur is totaal anders dan in de rest van Japan. Het lijkt wel alsof we terug zijn in Thailand.

De reden om naar dit eiland te gaan, is dat het anders is dan in de rest van Japan. Het eiland staat bekend als de plek waar mensen het oudst worden van de hele wereld (er wonen de meeste eeuwelingen per 100.000 inwoners). Aniëlla heeft er een boek over gelezen, genaamd de Blue Zones. De reden dat mensen zo oud worden komt door meerdere factoren. Een reden is dat het hele jaar door de temperatuur tussen de 20 en 25 graden is. Daarnaast eten ze erg gezond, 5 maaltijden per dag, weinig suiker en veel vis. Ook de sociale banden zijn sterk, er zijn groepen die ook wel de 'Moai' genoemd worden, zij komen in moeilijke tijden bij elkaar. De mensen doen hier speciale oefeningen om intensief te bewegen en meditatie om stress te voorkomen. Het concept ‘Ikigai’ komt hier ook vandaan wat betekent: een reden om elke dag op te staan.
    De stad Naha in Okinawa is niet veel anders dan in Japan, behalve dat je er veel dingen uit Hawaii ziet. Blijkbaar zijn de Japanners fan van Hawaii. Op het eiland wonen ook veel Amerikanen, omdat er een grote legerbasis aanwezig is. We gaan bij een dragonboot race kijken en zien Amerikaanse teams tegen Japanse teams strijden. De sfeer is goed, er is een heel festival omheen gebouwd met Japanners die optreden en Amerikaanse hapjes. Af en toe voelt het alsof we in een ander land zijn, zeker als we de volgende dag langs een Amerikaanse stad rijden vol met neonverlichting, drive throughs en grote Amerikaanse winkels.

Toch wel een beetje gek om dit te zien, als je je realiseert dat in de tweede wereldoorlog Amerikanen en de mensen van Okinawa in oorlog met elkaar waren. In het zuiden van het eiland bezoeken we oude tunnels van de Japanners die ook gebruikt werden als hoofdbasis. Het is ongelofelijk om te zien hoeveel mensen vermoord zijn op dit eiland en om te zien hoeveel lokale vrouwen/kinderen meevochten in de oorlog.
    Een flink aantal mensen leeft nog, de oudste mensen wonen met name aan de noordkant van het eiland. Dit willen we met eigen ogen zien en we nemen de bus naar de andere kant van het eiland. Er zijn bijna geen toeristen te bekennen. Onderweg naar het dorpje lopen we door een regenwoud met de meest bijzondere planten. De huizen hebben net als in de rest van Japan bijna allemaal een moestuintje. De bergen zijn vrij hoog en de tocht is pittiger dan we dachten in de regen, daarom besluiten we te gaan liften. Een oude Japanse man stopt en we mogen met hem mee. We rijden in een piep klein vierkant autootje vol met vissersspullen de berg af en hij probeert in gebrekkig Engels een gesprek te voeren met ons. Het was bijzonder nahaom de plek te zien en de speciale zure Shikuwasa citrusvruchten die er groeien geproefd te hebben. Op de laatste dag proberen we nog de zoete aardappel (paars aan de binnenkant) die alleen op het eiland voorkomt, ook deze smaakt super lekker!

Nara

May 8, 2017 in Japan ⋅ ⛅ 25 °C

Met de trein maken we een dagtochtje naar Nara (in 720 de hoofdstad van Japan). Een heerlijk rustig dorp met veel mooie tempels. Ook lopen overal herten rond, in totaal ongeveer 1200. De herten werden gezien als boodschappers van de goden en genieten sindsdien een heilige status. De herten hebben totaal geen angst van mensen of auto's. Sterker nog, een was zelfs zo brutaal om de plattegrond uit Aniëlla dr handen te eten. De tempels zijn indrukwekkend, een ervan is tevens het grootste houten gebouw te wereld en wordt bewaakt door twee enorme houten demonen. Echt een ongelofelijk staaltje houtsnijwerk! Binnen huist een enorme zittende boeddha. Het 15 meter hoge beeld, de Daibutsu, mag zelf gerekend worden tot de grootste bronzen beelden die ooit zijn gemaakt. We steken er een kaarsje aan voor de oma van Corné. Een van de 4 enorme pilaren bevat een gat, waar een verhaal aan vast zit: Boeddha was zo mager dat hij erdoorheen kon. Het (bij)geloof is nu dat eenieder die er doorheen kan verlichting zal bereiken. Het gevolg: er staat de hele dag een lange rij van kinderen die onder applaus door een volwassene het gat door geduwd/getrokken worden, waarbij ze halverwege nog even moeten poseren voor een foto. Hilarisch om te zien, vooral wanneer er nogal gepropt moet worden ;)Read more

Osaka en Nara

May 13, 2017 in Japan ⋅ ⛅ 18 °C

Vanuit okinawa vliegen we naar Osaka. Deze grote stad lijkt ons de ideale uitvalsbasis voor de voormalige hoofdsteden Nara en Kyoto. Osaka zelf kent ook een aantal hoogtepunten waaronder een groot kasteel met een mooi uitzicht over de stad. Verder is Osaka een belastingvrij winkelwalhalla, waar je ook geweldig lekker kunt eten. Enorme LCD schermen en mega reuzenkrabben aan de gevels proberen klanten naar binnen te trekken. We kijken onze ogen uit!

Twee dagen later willen we naar Kyoto gaan, maar dan bereikt ons het treurige nieuws dat oma er niet meer is. Onze plannen gaan direct overboord en we vliegen de volgende ochtend naar Nederland. In de middag zoeken we wat afleiding en lopen uren rond in het enorme en prachtige aquarium met een walvishaai en Manta Ray. Het voelt heel onwerkelijk allemaal, ook het feit dat we naar huis gaan geeft een heel vreemd gevoel. Het is, eenmaal thuis, echter heel fijn om als familie bij elkaar te zijn en alles samen te delen. De uitvaart is prachtig en we zijn ontzettend blij dat we erbij konden zijn. Na een week in Nederland, vliegen we weer terug naar Osaka om onze reis te vervolgen.

Kyoto & Osaka

May 21, 2017 in Japan ⋅ ⛅ 28 °C

Na een week vliegen we terug naar Osaka om onze reis te vervolgen. Een gek gevoel om weer terug te gaan, maar we hebben er wel zin in. In Kyoto wachten onze vrienden karim en liesje op ons, die een paar weken in japan op vakantie zijn.

Hoewel het een lange reis is geweest pakken we in Kyoto direct de fiets (het is ochtend als we aankomen) en verkennen we met z'n vieren de stad. We bezoeken het bamboebos en de inari shrines. Deze laatste plek bevat een enorme slinger van wel 32.000 shrines waar je onderdoor loopt alsof het een soort tunnel is. Het is de meest gefotografeerde plek van Japan en ook wij maken er een stuk of.. nouja heel veel! Samen bekijken we ook het gouden paviljoen, een soort buitenhuis van de toenmalige shogun, omringd door een mooie tuin.

Na een paar dagen reizen we samen naar Osaka. Daar bezoeken we onder andere het kasteel, de vele grijpautomaten, pachinko (met name Karim). We eten ook in een tof (en lekker!) sushi restaurantje waar de bordjes met eten als een soort treintje langskomen (altijd al willen doen!!!) We proeven sake met een lokale liefhebber. Oja en natuurlijk... checken we een paar goede craftbeer cafés :). Maar het hoogtepunt van Osaka is toch wel: universal studio's themepark! Geweldige attracties, Harry Potter is het meest bijzonder, maar ook Spiderman, Jurrassic park + the Flying dinosaur achtbaan, Jaws en een watershow waarbij mensen worden nat gespoten zijn om niet te vergeten. We hebben de grootste lol gehad, bedankt Liesje en Karim voor de leuke tijd!

Tokyo

June 1, 2017 in Japan ⋅ ⛅ 25 °C

Met een nachtbus reizen we van Osaka naar Tokio. We bezoeken Shibuya, een wijk met veel winkels, restaurants en een uitgaanscentrum. Het hoogtepunt van deze wijk is het drukste kruispunt ter wereld! Aan alle kanten van het kruispunt gaat het voetgangerslicht tegelijk op groen. Kris kras door elkaar steken mensen tegelijk over. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan de het bizarre Akihabaradistrict, waar allerlei elektronica, neonverlichting en verdiepingen vol miniatuurpoppetjes te vinden zijn. Een andere bijzondere wijk die we bezocht hebben is: Harajuku, een wijk waar veel jongeren te vinden zijn. Op zondag kun je hier meisjes gekleed zien lopen als Harajuku Girls. Wij zijn hier op een andere dag, maar vermaken ons prima. We zien winkels van modeontwerpers, grote warenhuizen en kleine boetiekjes in de kronkelige straatjes. De architectuur is erg bijzonder in deze wijk. Net als in ieder land bezoeken we graag het nationale museum en zien vooral prachtige kunstwerken en het Uneno park.

De laatste dag gaan we naar de Senso-Ji tempel (de oudste tempel van Japan) waar verschillende Japanners foto's maken in traditionele kleding. Tegen de avond bezoeken we de Skytower die 634 meter hoog is, we hebben een schitterend uitzicht over de uitgestrekte stad.