Fujikawaguchico (Fuji)

May 1, 2017 in Japan ⋅ 🌙 8 °C

Met de bus gaan we vanuit Tokio naar Fujikawaguchiko een dorpje dat aan de voet van de grootste vulkaan van Japan: ligt 'Fuji' (3776 meter). Dit is een van de 200 vulkanen in Japan, overigens bestaat het grootste deel van het land uit bergen. Vanuit de bus zien we mooie bergen en dan in de verte zien we de enorme vulkaan met sneeuw. Bijna de hele bus ligt te slapen met alle gordijntjes dicht, maar wij genieten van het uitzicht. Hoe dichterbij we komen hoe meer we realiseren hoe enorm groot en vooral uitgestrekt de vulkaan is. We overnachten in een hostel met uitzicht op de vulkaan. Ook vanuit de luxe keuken waar we iedere dag koken hebben we dat uitzicht.

We mogen de vulkaan op dit moment niet beklimmen (vanwege het smeltende ijs) maar vanaf verschillende locaties heb je wel een schitterend uitzicht op de vulkaan en de omgeving die, in tegenstelling tot de lager en meer zuidelijk gelegen delen van Japan, nog rijk is aan de prachtige cherry blossems.

Met de fiets verkennen we één van de 5 nabijgelegen meren en we maken ook kennis met het aloude ritueel rondom de "onsen"; dit is een warm water bron (verwarmd door ondergrondse vulkaan stromen) waar je geheel naakt in baddert. Er is bijna geen toerist te bekennen. Overigens mag je niet met een tatoeage naar binnen omdat dit wordt geassocieerd met de Yakuza (maffia). Mannen en vrouwen baden gescheiden en je wordt geacht je gehele lichaam grondig te reinigen van tevoren. Een beetje onwennig stappen we ieder ons eigen deel van het badhuis in en proberen we zo goed mogelijk het gedrag van onze mede bezoekers te kopiëren. Er zijn verschillende baden (heet, koud, kruiden-, koolzuur- en een buitenbad) en na een poosje voelen we ons helemaal op ons gemak. Wat heerlijk is dit!! Vol-le-dig ontspannen stappen we na 2 uurtjes weer naar buiten. Dit gaan we vaker doen!!

De volgende dag bezoeken we een Schrijn met een torii, dit is een traditionele Japanse poort die meestal toegang verschaft tot een Shintō-heiligdom (jinja). De torii wordt gezien als de overgang van het profane (de 'gewone' wereld) naar het heilige. Vanuit die plek hebben we een geweldig uitzicht op de vulkaan die in de avond oranje kleurt vanwege de ondergaande zon. De laatste dag gaan we met de kabelbaan naar de top van een van de omliggende berg'jes' en hebben we weer een prachtig uitzicht over het gebied.