Satellite
Show on map
  • Day 42

    Castro Marim/Villa Real santo Antonio

    December 9, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

    Nou ja, eigenlijk geen van beide nog echt iets van gezien.
    Toen ik vanmorgen koffie wilde scoren zag ik dat er vlak achter de camperplaats alweer een markt was. De markt is hier, toch anders dan bij ons, ook een ontmoetingsplaats waar mensen afspreken en lekker wat drinken of eten. In het midden is dan een soort plein met stoeltjes en tafeltjes, al dan niet onder een luifel. Er komt steeds iemand bij, er wordt gezoend en een stoel bijgeschoven, als er kleine kinderen bij zijn gaan die van hand tot hand. Ook zijn er clubjes mannen die om 10.00 uur al aan het bier of de wijn zitten dikwijls vergezeld van alweer de gegrilde kip of speklappen. En op deze markt was er ook muziek. De muziek gaat vergezeld van de dikke rook van de bbq met de windrichting mee de markt over, als eerste ontmoet de rook de kraam met deftige vesten, sjaals en jassen, die ruiken voorlopig wel eventjes naar rook, kip en speklappen 😂, maar niemand die zich daar druk over maakt.
    Aan mijn koffie nippend bekijk ik geamuseerd wat er allemaal gebeurt, intussen ook helemaal doorrookt.
    Alweer de grote directoires, korsetten etc. veelal in vleeskleur zodat het aandoet of er vrouwelijke torso's in de kraam hangen, sorry voor mijn op hol geslagen fantasie. Maar op deze markt ook kippen, kalkoenen, kwartels, konijnen en siervogeltjes. Bij ons zou het op deze manier niet mogen maar er is hier ten opzichte van beesten een andere kultuur. Ook veel planten en groentenstekjes,daar zie je wel aan dat het klimaat hier anders is, bij ons zou je nu geen stekjes meer kopen.
    Om 12 uur denk ik opeens aan het plan om naar de MEOvestiging in Villa Real te gaan en ik google hoe ver dat is, nou niet zo ver maar hij sluit om 13.00 uur en gaat maandag pas weer open. Ik wil een unlimited datakaart voor 30 dagen voor Portugal kopen. Vandaag komt mooi uit want 8 januari ben ik al weer in Spanje voor de Marokkoreis. Na lang wachten aan de beurt want ze nemen de tijd en zijn maar met z'n 2en.
    Om half 2 klaar en maar even boodschappen doen. De afgelopen dagen heb ik smiddags gekookt voor 2 dagen en dat bevalt wel goed. Het is hier een uur vroeger dan in Nederland en dus een uur vroeger donker, of toch later? Ik wil liever niet in het campertje koken want al dat vocht waar moet dat heen? Nu kook ik dus met de schuifdeur open smiddags en de andere dag hoef ik alleen maar iets op te warmen. Ik ga het camperleventje in de winter steeds beter onder de knie krijgen.
    Als ik gekookt en gegeten heb is het inmiddels 15.00 uur.
    Ik zoek een camperplaats en rijd daar heen. Heerlijk om de bloemetjes weer eens buiten te zetten 😃
    De schoenen eerst maar eens schoonmaken en intussen kijk ik naar mijn Octobus die ook wel een wasbeurt zou kunnen gebruiken. Over wasbeurt gesproken ik moet nodig eens een wasserette opzoeken want zo langzamerhand is bijna alles vies. Misschien ga ik dat morgen eens allemaal op mijn gemakkie doen.
    Read more