Cassablanca

January 18 in Morocco ⋅ ☁️ 20 °C

Alweer om half 9 met de bus, ditmaal naar Cassablanca. Toch nog een lange rit, vooral door de stad. Wat ik tijdens de rit gezien heb was nogal deprimerend, veel hoogbouw dat in slechte staat is, maar ook echte krottenwijken, niets van de sfeer van de gelijknamige film met Humphry Bogard 🫤
    De moskee van Casablanca, gebouwd in opdracht van alweer Hassan II, en ook naar hem vernoemd, is voor een deel in de Atlantische Oceaan gebouwd.
    De Hassan II-moskee is de grootste moskee van het land en behoort tot de 7 grootste moskeeën in de wereld.
    De moskee kan binnen 25.000 mensen bergen en buiten nog eens 80.000, in totaal is het complex 9 ha groot. De moskee is geopend in 1993 en nog maar zo'n 30 jaar oud.
    Binnen kreeg ik hetzelfde gevoel als in de Mesquita van Cordoba en het Alhambra in Granada. Heel imposant qua grootte maar ook door de schoonheid.
    De gebruikte materialen zijn allemaal afkomstig uit Marokko en zijn bijzonder mooi op elkaar afgestemd.
    Beneden is de wasruimte waar de mensen zich wassen voordat ze in gebed gaan, ook al zo smaakvol met veel zuilen, fonteinen en kranen bevestigd op tegeltableaus.
    Vanaf de boulevard hadden we na het bezoek een goed uitzicht op de moskee die een stuk in de Atlantische Oceaan steekt.
    Daarna heerlijk lunchen met de meiden en rozig met de bus weer terug naar de camping.