Satellite
Show on map
  • Day 33

    Woestijnexcursie

    February 10 in Morocco ⋅ ⛅ 17 °C

    Eerst een bezoek aan een lemen Kasbah waar 188 mensen wonen, met een overdekt gangenstelsel waar je makkelijk in zou kunnen verdwalen. Aansluitend een bezoek aan de pottenbakkers coöperatie van deze kasbah, waar alles handmatig gebeurt en waar mannen in een gat in de grond zaten om op gelijke hoogte van de vloer de potten te kunnen draaien. De kleuren worden met natuurlijke materialen als glazuur aangebracht, o.a. basilicum, mangaan, henna, saffraan etc. Vervolgens wordt het in ovens gebakken die op hout gestookt worden.
    De mensen die er werken maakten op mij niet zo'n gelukkige indruk.
    En toen door naar de woestijn.
    Erg Chebbi is het grootste zandduinen-gebied van het Marokko. De zandduinen zijn zo’n 150m hoog, 30km lang en 10km breed. Hier gingen we naartoe met 8 4x4 voertuigen. Wat een toer om daar te rijden, het was een gehobbel van heb ik jou daar.
    Lunchen in een lemen gebouw in de woestijn, heerlijke spiezen met kalkoen en Marokkaanse salade met een kijkje in de keuken erbij.
    Allemaal voorzien van een sjaal om ons hoofd die je in nog voor je mond en neus kon doen. Ik had twee sjaals meegenomen die ik in Beverwijk op de oosterse markt gekocht had. Dat kon Berend èèn van gebruiken en dat was best nodig want het waaide aardig buiten en je had anders zo je neus en mond vol zand.
    Mooie zandduinen en dan weer steenachtig gebied, soms onderbroken door een oase.
    Veel dromedarissen zowel in karavaan als loslopende kuddes, maar moeilijk te fotograferen in zo'n hotsende auto.
    Ik ben nog steeds snotverkouden en een beetje koortsig en ben blij als we bij het kampement aankomen waar we gaan overnachten.
    Eva, Kitty en ik delen een tent. Wat is die leuk van binnen met het mooie stoffen plafond.
    's Avonds lekker gegeten, de inmiddels bekende Tajine. Daarna was er nog een kampvuur, maar daar heb ik niets meer van meegekregen omdat ik vroeg naar bed gegaan ben.
    Read more