Satellite
Show on map
  • Day 35

    Naar Skoura

    February 12 in Morocco ⋅ 🌙 21 °C

    Weer een reisdag vandaag en best een hele lange. In de info stond 5 uur reistijd. Dat was met vele stops ingecalculeerd. Ik had gekozen om maar één stop te doen, Barrage el Mansour Eddhabi, omdat dat voor mij nu inspannend genoeg was met die verkoudheid.
    Maar eerst weer door de Draa Vallei met z'n vele palmbomen, vervolgens door de bergen waar vandaag sneeuw op de toppen lag. Een werkelijk prachtige rit, zo jammer dat ik tijdens het rijden geen foto's kan maken, ik zou jullie graag de mooie oases met de op kastelen lijkende lemen Kasbah's laten zien en de pracht van de bergen waar ik doorheen gereden ben. Maar het is maar een tweebaansweg met heel weinig mogelijkheden om langs de weg te gaan staan. Door naar de Barrage dan maar.
    De El Mansour Eddahbi-dam werd in 1971 stroomafwaarts van Wadi Draa gebouwd. Het doel van deze dam is om woestijnvorming tegen te gaan en daarmee de levensstandaard van de omringende bevolking te verbeteren. De watervolumes worden vervolgens achter de dam gehouden en de verdeling wordt geregeld op basis van de behoeften (met name voor gewasirrigatie). De El Mansour Eddahbi-dam is 70 meter hoog en is door zijn gewelfde vorm zeer indrukwekkend om te zien! Het monument houdt ongeveer 560 miljoen kubieke meter water vast! Met andere woorden: een bezoek dat adembenemend is!
    Op dit moment is het niet zo adembenemend want er staat maar weinig water in het meer als gevolg van de droogte. Mensen vertellen dat hier al 3 jaar geen regen meer is gevallen.
    Deze streek is nog best groen vergeleken met andere streken waar we geweest zijn, dat komt waarschijnlijk toch door het stuwmeer, maar hoe lang zal het duren voordat ook daar geen water meer is?
    Vandaag was ik als eerste op de camping, dat is me tot nu toe niet gelukt yeahhhhhh, was echt blij dat ik er was al gaat het een stuk beter met mijn verkoudheid 😃
    Read more