Cornelia’s Camperreis

February - May 2023
Drie maanden camperen in Portugal, Spanje en Frankrijk. Read more

Faro eiland

March 28, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 13 °C

Al 3 dagen op Faro eiland, wat is het hier, alweer, mooi! Als eerste om het vliegveld heen gereden, nadat de asfaltweg ophield natuurlijk offroad. Prachtige schorren, kwelders met kleurrijke planten. Ik had geen idee dat het rondom een vliegveld zo mooi kon zijn.
    Na 4 dagen wild gestaan te hebben wilde ik wel graag naar de camping op Faro island, daar was ik al eerder geweest, even weer stroom in de powerbank, telefoon en laptop. En natuurlijk water want daar was ik ook doorheen.
    De camping was vol!!! Zondagmiddag dan zijn de Portugezen zelf natuurlijk ook op pad. Niets aan te doen, dan maar weer wild staan. Voor de camping zijn parkeerplaatsen en dat leek me wel een goede plek, kon ik de volgende morgen zo de camping binnenrollen, gelukkig was er toen wel plaats.
    Margot is smiddags gekomen, we hebben de vissershuisjes bekeken, heerlijk geluncht. Daarna een middagje strand, wat een heerlijke dag! Ik had alleen mijn telefoon mee, daarom besloot ik vandaag de vissershuisjes te bezoeken met mijn camera.
    Het zijn net Tiny houses, alleen denk ik dat dat niet uit vrije keuze is maar omdat ze niet veel geld hebben.
    Heerlijk op het strand gezeten, aan deze kant van de vissershuisjes heb je het strand bijna voor jezelf. Het blijft boeien die krachtige golven van de Atlantische oceaan met de verschillende kleuren blauw, ik kan er niet genoeg van krijgen.

Op familiebezoek met Octobus

March 30, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 23 °C

Octobus is helemaal in z'n element. We zijn aangekomen in Santa Luzia. Een heel mooi plekje gevonden om wild te kamperen. Fietsje gepakt en een ritje gemaakt door het stadje. Direct bij binnenkomst van Santa Luzia staat er op het bord een Octopus. Langs de boulevard een geschilderde octopus dat wel een broertje of zusje van Octobus lijkt. En dan nog twee octopussen, één vanaf een dak en één op een paal. Een ware familiereünie voor Octobus 😂
    Boodschappen gedaan in een klein winkeltje waar je van tafelzeilen, bezems tot groenten en fruit kan kopen, even terug in de tijd.
    Er zijn hier opvallend veel huisjes met tegelgeveltjes, meer dan ik tot nu toe tegengekomen ben. En ze zijn allemaal anders.
    Op dit plekje wil ik wel een paar dagen blijven staan om vanuit hier met de fiets tochtjes te doen, voelt als een hele fijne plek!

Faro Bottenkapellen

April 1, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

Nog steeds zit ik in Santa Luzia, heerlijk relaxed een paar dagen op dezelfde plaats.
    Jullie hebben nog wat tegoed.
    Vanaf Faro-eiland heb ik op 29 maart een boottochtje gemaakt naar Faro om daar de Bottenkapellen te bekijken.
    Er zijn twee kerken die er een hebben. De schedels en botten zijn van monniken, hieronder even knip en plakwerk over het waarom:

"De bottenkapel in Faro behoort tot de Igreja do Carmo en werd in 1816 gebouwd. De botten werden opgegraven van de overvolle begraafplaats en zijn afkomstig van monniken. De kapel is bekleed met de botten van ongeveer 1245 skeletten en de beenderen sieren de muren en plafonds in nette geometrische patronen. Bij binnenkomst luidt de inscriptie: “Pára aqui a considerar que a este estado hás-de chegar“, dus “Stop hier en denk aan het lot dat je zal overkomen“."

Nou ik denk trouwens niet dat dat mij gaat overkomen want ik wil gecremeerd worden.
    Maar het is luguber en mooi tegelijk om daar te staan in een kapel die helemaal opgebouwd is met schedels en botten.
    Deze fotos stonden op mijn camera en moest ik met internetverbinding overzetten op mijn laptop, vandaar dat het even duurde.

Moncarapacho, Olhao en Armona

April 5, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 18 °C

Afgelopen dagen heen en weer gependeld tussen Olhao en Moncarapacho bij Margot, waar het weer super gezellig was!
    Vandaag met de ferry van Olhao naar het eiland Armona.
    Bij aankomst moest ik erg wennen. De hele boot lading liep over een plankierweg van de boot af, tussen de huizen door, naar de andere kant van het eiland, waar het strand was.
    Vooral aan de bootkant zag het er heel toeristisch uit met souvenirwinkeltjes, kleding, terrasjes en restaurantjes. Heel anders dan ik had verwacht van zo'n klein eiland.
    Aan de andere kant aangekomen eerst heerlijk geluncht en daarna fijn op het strand gelegen, een echte lazy day.
    Overmorgen ga ik naar een ander eiland Culatra genaamd, waar de Texelse Souwie Duinker op dit moment verblijft. Leuk even bij Souwie op bezoek!

Culatra

April 7, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 21 °C

Vanmorgen met de ferry van 07.00 uur van Olhao naar Culatra, koud en heel erg rustig op de ferry. Het was nog donker toen we vertrokken, maar tijdens de boottocht kwam de zon boven de horizon.
    Op de steiger van Culatra stond Souwie al te zwaaien, een heel fijne aankomst.
    Eerst koffie aan de haven en dan naar het huisje waar Souwie verblijft deze maand.
    Wat een verademing vergeleken bij Armona. Culatra is veel authentieker en er heerst een echte eilandsfeer.
    Souwie komt hier al heel lang en zit in een prachtig huisje aan de rand van het dorp met een geweldig uitzicht en privéstrandje. Heel leuk om te zien hoe iedereen haar groet als een bekende.
    Daarna ben ik via de haven naar de lagune gegaan. Wat een pracht met laag water, de kleuren en vormen zijn magnifiek. Ik wilde ook nog naar het strand, maar dat is er niet meer van gekomen. De lagune is groot en bleef trekken.
    Om 13.00 uur hadden we afgesproken om samen te lunchen in een restaurantje aan de haven. Wat was dat gezellig en lekker. We hadden cataplana, een soort panoventje met daarin allerlei soorten vis en schaaldieren. Een lekker wijntje erbij maakte het helemaal af.
    We hadden zoveel te kletsen dat we nog moesten haasten omdat ik de boot van half 4 terug wilde halen.
    Erg genoten van deze fijne dag op Culatra.

Paasfeest Sao Bras de Alportel

April 9, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 24 °C

Gisteren naar Sao Bras de Alportel om de bijzondere paasviering vandaag te kunnen bekijken.
    De nacht voor Pasen gaan de vrouwen aan het werk en leggen in de straten rondom de kerk een Bloemenloper neer.
    Voor het bloementapijt in de straat alleen wordt drie ton aan bloemen verwerkt. Waarbij de laatste loodjes in de vroege morgen van Paaszondag plaatsvinden, want het bloementapijt moet voor zonsopkomst in de straten van São Brás de Alportel liggen. Zodat als de zon gaat schijnen het bloementapijt er in volle glorie ligt.
    Nou en dat lag er. Wat een bloemenpracht en wat een werk!
    Om 10 uur is er een mis in de kerk en dan om 11 uur start de processie.
    Een horde mannen op hun paasbest met in hun hand een bloemenfakkel begeleiden de processie onder het luid zingend van Alleluja. Vroeger waren de fakkels lange kaarsen, maar later zijn dat de bloemenfakkels geworden.
    Je kunt zien dat het hele dorp meedoet.
    De scouting houdt met stokken het tapijt voor de kerk vrij zodat alleen de processie daar overheen zal lopen. Grappig om te zien dat de kinderen het lang vonden duren. Een kind stond te gapen, een ander had jeuk op zijn rug en hoe die je dat als je een stok in je handen hebt? Daar wist een klein jongentje wel raad op. Hij had gewoon de uiteinden van de stokken in zijn zak gestopt 😃
    Er is een fanfare en er lopen kinderen die helpen in de kerk. De twee met bloemen versierde kruizen worden door vele handen gedragen. En niet te vergeten al die vrouwen die het bloementapijt hebben gelegd en de bloemenfakkels hebben gemaakt.
    Er zijn kraampjes en een toneel waar vanmiddag het feest los zal barsten. Ik denk dat alle gezinnen wel op een of andere manier verbonden zijn aan dit feest.

'sMiddags is het feest, daarna worden de bloemenfakkels beoordeeld en bekers uitgedeeld.
    De straten zien er nu lelijk uit met de platgetrapte verdorde bloemen, morgen maar weer schoonvegen.

Tavira

April 14, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 15 °C

Voor het eerst helemaal alleen wild gekampeerd. Octobus voelt intussen heel vertrouwd en veilig.
    Op een parkeerplaats langs een grote pier die langs de zoutpannen naar de ferry gaat.
    Deze zoutpannen zijn nog mooier dan die bij Faro-eiland, het juiste licht en Tavira op de achtergrond.
    Het was niet echt dicht bij de stad maar gelukkig heb ik mijn Veni Vidi Fietsie mee en kon ik rustig naar Tavira trappen langs de prachtige zoutpannen.
    Tavira ligt verdeeld over de oevers van een rivier en bestaat uit een wirwar van smalle straatjes en witte huizen waar je heerlijk kunt rondslenteren.
    In een oude watertoren kun je de stad bekijken middels een camera obscura.
    (Een camera obscura is een verduisterde ruimte waarbij in een van de wanden een klein gaatje is aangebracht, later ook wel een lens. Het hierdoor invallende licht werpt een afbeelding van de buitenwereld op de tegenoverliggende wand).
    In dit geval was er een gaatje boven in het plafond gemaakt waardoor je, op een scherm op tafelhoogte, real time de beelden van de stad kon zien. Je ziet dan echt auto's rijden en mensen lopen. De kleuren waren heel bijzonder in die donkere ruimte.
    De kasteelruïne is ook echt een bezoek waard, vooral de weg er naar toe is erg mooi en natuurlijk het uitzicht vanaf de kasteelruïne over de stad, je kunt in de verte de zoutpannen zien liggen.
    Leuke winkeltjes en gezellige terrasjes vind je overal en de kleuren van de bloemen, met name de Bougainvillea doet soms zeer aan je ogen zoals die afsteken tegen de witte geveltjes.
    Nog veel Moorse invloeden in Tavira, dat zie je nog terug in bijvoorbeeld deuren van gevlochten hout, die het huis beschermen maar wel lucht en geluid binnen laten.
    Heerlijk een paar dagen vertoeven in en rond Tavira.
    Als kers op de taart nog een fadoconcert waar ze begonnen met beelden en uitleg hoe de fadomuziek is ontstaan gevolgd door een geweldig optreden. Vooral de 12-snarige gitaar is hierbij onmisbaar

Via Alte naar Rogil

April 16, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 23 °C

Vanaf Tavira eerst nog een nachtje bij Margot, en haar schoondochter Kate, in Moncarapacho. Was weer heel gezellig. Lekker gedoucht, powerbank opgeladen en water getapt, dan kan ik weer 3 a 4 dagen wild camperen.
    Het plan was om op de heenreis rustig langs de westkust af te zakken, maar vanwege de kou had ik dat overgeslagen.
    Omdat het weer er nu goed voor is wilde ik weer naar de westkust en langzaam aan omhoog rijden.
    Op weg naar Rogil reed ik door Monchique, heerlijk weer in de bergen, met geweldige uitzichten. Waardoor ik veel uitgestapt ben om fotos te maken en ik tenslotte bleef steken in Alte. Nadat ik natuurlijk weer eens verdwaald raakte en in een bergdorp terechtkwam met wel heeeeel smalle straatjes, mooi maar weer een hele uitdaging.
    Wat een leuk stadje is Alte. Veel schilderingen op de muren, prachtige bloemen en natuurlijk de waterval. Duidelijk te zien dat er een tekort aan water is, maar wat een prachtige omgeving.
    Een nachtje geslapen, weer helemaal alleen.
    De volgende dag weer op weg naar Rogil. Wat was het onderweg mooi, iedere keer een Wow-gevoel. Plotseling overviel me een gevoel van verdriet over alle mensen die ik verloren/kwijtgeraakt ben en met wie ik deze mooie dingen niet meer kan delen.
    Geen idee waar dat opeens vandaan kwam, maar het was goed.
    Uiteindelijk Rogil bereikt en naar het strand Praia do Valens dos Homens. Eerst een stuk rijden door een natuurgebied naar de parkeerplaats. Het strand ligt tussen twee rotsen in waar je met een houten trap naar het strand kon afdalen.
    Wat is die oceaan toch geweldig met die prachtige kleuren en hoge golven, ik kan er niet genoeg van krijgen.
    In een natuurgebied mag je niet overnachten dus' s avonds gewoon langs de weg in Rogil ingeparkeerd om te slapen.
    Vandaag naar een strand Praia da Samouqueira waarvan in de beschrijving stond dat er maar 4 parkeerplaatsen waren en dat het moeilijk begaanbaar was. Ik dacht dat dat de auto betrof want je moest ervoor van de weg af en doorrijden op een smalle onverharde weg, met veel begroeiing langs de kant die de zijkanten van Octobus lekker afstoften.
    's Morgens vroeg dus maar op weg om een parkeerplaatsje te veroveren en daar lekker ontbeten.
    Het was echt in the middle of nowhere en er stond maar 1 auto. Voordat ik klaar was met ontbijten kwam er nog een auto aanrijden met twee jonge dames. Ze hadden een kistje met allerlei potjes en een bakje met aardbeien mee. Na een korte tijd kwamen ze weer terug en reden weer weg. Ik vroeg me af waarom. En in mijn lange jurk en slippers ging ik op weg naar het strand.
    In het begin ging het heel goed want er was een zandpad dat naar beneden liep. Op een gegeven moment stopte het zandpad en ging over in rotsgrond met losse stenen en soms best wel grote hoogteverschillen. Ik snapte plotseling waarom de jonge dames weer teruggekomen waren want met een kistje in je handen was dit niet te doen. Trouwens op die slippers van mij ook niet. Ondanks dat ik een stok bij me had, ik dacht alleen voor de honden maar hij kwam nu echt heel goed uit, ben ik toch een keer gevallen. Als je op de losse stenen staat met je voeten richting strand dan gaan de losse stenen schuiven. Dus de rest als een krab lopend afgelegd. Wel hele mooie uitzichten die het de moeite waard maakten om toch verder naar beneden te gaan.
    Op het strand zag ik een man en een jongentje een stuk verder op een rots aan het vissen. Die waren dus van die auto die er al stond.
    Het water werd hoger en de vissers gingen er weg. Het hele strand voor mij alleen. Alhoewel het strand werd steeds minder en minder door het hoge water.
    En geen schaduwplekje te vinden. Het was intussen half 1 en bloedheet geworden.
    Toch besloten om maar weer naar boven te klimmen voordat het nog warmer werd.
    Lekker alle deuren van de auto open en even in de schaduw lezen.
    Nu zit ik op een terras in de schaduw met een kop koffie want dat had ik nog niet gehad vanmorgen.
    Morgen naar de zigeunermarkt in Aljezur.

Odeceixe, Odemira, Vila Nova Milfontes

April 20, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 20 °C

Odeceixe is echt een bezoek waard. Een klein dorp dat op een berghelling ligt en waar je door de straatjes lopend op het hele grote witte zandstrand, in hoefijzervorm, terechtkomt.
    Het strand ligt aan de westkust in het uiterste noordwesten van de Algarve in het natuurpark Costa Vicentina.
    De rivier Ribeira de Seixe mondt hier uit in de oceaan. Dat heeft direct mijn belangstelling. Hoe gaat dat in zijn werk? Aan de ene kant de golven van de oceaan die op het strand aangedenderd komen en een rivier die uitmondt in de oceaan.
    Ik ben aan het zoeken geweest waar het ontmoetingspunt van die twee ligt. Een heel leuk spel om te proberen dat ontmoetingspunt ook zichtbaar te maken op de foto en dat viel helemaal niet mee.
    De verschillen in kleur geven direct het water vanuit de oceaan en vanuit de rivier weer. Die rivier is trouwens meteen vanaf het strand heel diep. Een vrouw die het water inliep plonsde meteen tot haar middel in het water.
    Er zijn een paar foto's gelukt daarin zie je werveling van het water dat van één kant komt en die door de andere kant tegengehouden wordt. Zelfs één met een soort waterkolkje waar water uit opspat. En die kleuren van het strand, de golven, de rivier en de klif zijn zo'n mooie combinatie.
    Het was trouwens bloedheet op het strand, ik moest mijn slippers op het strand aandoen omdat het zand te heet was onder mijn voeten.
    Afkoelen in de oceaan ging bijzonder goed, maar daarna moest ik toch weer over dat hele grote strand teruglopen naar de trap en was alweer oververhit. 's Morgens had ik ergens een temperatuur van 34 graden gezien.
    Toen ik in Odemira aankwam wilde ik alleen nog maar een plekje in de schaduw, maar dat was ver te zoeken. Uiteindelijk bijna boven op de berg in een straatje met huizen geparkeerd waar een beetje schaduw was.
    Er zou een plein moeten zijn met kunst in april, maar dat kon ik niet vinden. Evenals Octobus toen ik terug wilde want ik was vergeten de straatnaam te noteren. Hier zag ik trouwens voor het eerst de kenmerkende, witte molentjes van Portugal.
    Heel veel in de zon moeten lopen. Ik had een knetterende koppijn en ben uiteindelijk naar de Intermarche gereden om daar te blijven staan. Gelukkig paste ik toch onder de 2.20 m luifels en kon een plekje in de schaduw veroveren.
    Slecht geslapen, ik dacht dat ik echt ziek zou worden. Volgende morgen nog steeds hoofdpijn, ik had al heel wat paracetamol geslikt maar de hoofdpijn ging niet echt weg.
    Ik wilde niet meer op een parkeerplaats staan en heb een camping opgezocht waar schaduw was.
    Dat is in Villa Nova Milfontes, wat een verademing. Daar ben ik nu nog want je kon 3 nachten staan en 2 nachten betalen, en ja dan ben je toch een Nederlander hè 😂
    Ik heb hier nog niets anders gedaan dan lakens gewassen, Octobus goed schoonmaken, boodschappen doen in de plaatselijk Markthal. Heerlijk gekookt met verse vis en verse groenten.
    Ik heb er weer helemaal zin in en ga morgen weer op pad.

Vila Nova, Sines, Alcacer do Sal

April 23, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

Vrijdag hoefde ik pas om 18.00 uur uit te checken. Dus op mijn gemakkie met Veni Vidi Fietsie rondgefietst in Vila Nova des Milfontes, alweer zo'n leuk stadje. Een atelier bezocht van een schilder die al 25 jaar gezichten schildert, op doek en op tegeltjes. Er zaten beslist interessant dingen bij, maar best jammer dat hij al die jaren hetzelfde doet denk ik, er zit weinig ontwikkeling in.
    Eind van de middag met Octobus naar de vissershaven. De aangekondigde regen zag je vanaf de Atlantische Oceaan aankomen, het werd even helemaal donker en toen kwam het met bakken uit de lucht. Prachtig die donkere wolken boven dat woeste water.
    Koers gezet naar Sines waarvan ik gehoord had dat het een leuk stadje zou zijn.
    Eigenlijk bevalt het wel goed om aan het eind van de dag ergens aan te komen, dan kun je de volgende dag de buurt verkennen.
    Twee nachtjes geslapen bij de Intermarche in Sines. Heerlijk 's morgens je bed uitrollen en Abatanado (grote koffie) en Pastel de Nata (soort bladerdeeg bakje met crème erin, hèt Portugese ontbijt) samen voor 1 euro.
    Tanden poetsen en wassen in het toilet van de Intermarche, wie doet me wat 😂
    Sines is een stadje met natuurlijk een kasteel, waarvan alleen de muren nog staan. Als je goed kijkt zie je Vasco da Gama nog over het water uitkijken. Wel vreemd om in de verte grote containerschepen in de haven te zien liggen, dat had ik nog niet eerder gezien.
    Het oude centrum is mooi met kleine straatjes en veel terrasjes.
    Een museumpje in het kasteel waar de historie, kurkbewerking en visserij, van Sines in beeld wordt gebracht.
    Dan nog een bezoek gebracht aan het Centro des Artes. Een modern gebouw uit natuursteen, dat met zn kantelen een beetje op het kasteel lijkt. Heel steriel, binnen alles wit met hoge horizontale ramen waar het licht binnenvalt. De schaduwen gaven op de muren soms prachtige kleuren en vormen. Het gebouw was minstens zo interessant als de expositie.
    Wel bijzonder zo'n groot gebouw voor zo'n kleine stad.
    Vandaag onderweg naar Alcacer do Sal met een stop onderweg bij Praia da Costa de Santo Andre. Een heel bijzonder strand dat gedeeld wordt door de Oceaan en een meer. Als je op de foto kijkt zie je rechts het water van de Atlantische Oceaan en links het water van het meer .
    En nu op een leuke camperplaats aan de rivier in Alcacer do Sal.