Costa Rica
Quebrada Cuecha

Butterflygarden🦋

February 11, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 17 °C

Han gad no eh chlini Tour gmacht im Schmetterlingsgarte. Isch echt sehr spannend gsi, het viel verschiedeni Arte det gha. 🦋🐛

Jetzt mol wegem Zmittagesse luege🌮
      Nochane wird i scho bald abgholt für mini Nomittagstour☕️
      Freu mii scho sehr druff, bin au mega gspannt wie das wird🌱

Vogels, vlinders en bliksem

October 26, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 20 °C

Laatste dagje Monteverde! We hadden niks op de planning staan want we wilden rustig aan doen en waren niet zeker over wat wel of niet te doen. We startte de dag weer met prachtig uitzicht, wat genieten als je de gordijnen open doet. Qua weer lijkt het hier elke dag wel op elkaar. In de ochtend zon, lekker warm en hier en daar een wolkje. Gaandeweg veranderd dit naar meer wolken, mist en buien. Soms loop je letterlijk door de wolken heen en is het ineens extreem mistig. Heel bijzonder om mee te maken. Na onze rustige ochtend zijn we naar de Butterfly Garden geweest (hou de Amerikanenmeter hiervoor in de gaten😅😱). Nadat we zijn afgezet door de taxichauffeur, letterlijk(!!) en figuurlijk stapten we de vlindertuin. Dure les voor ons, vooraf afstemmen wat de rit gaat kosten. Weer wat leergeld betaald.😅
      De tour in de vlindertuin was net begonnen, maar we konden nog snel aanhaken. Er was al een gezelschap bezig met een gids (Daniel), 2 Duitsers, een Amerikaans stel en 1 jongen ergens uit Europa. De meest prachtige vlinders kwamen voorbij en Daniel, de gids, vertelde leuke weetjes nouja hij deed zijn best. De dame van het Amerikaanse stel had zelf iets van een boerderij dus die brak vaak in in het gesprek 'What can you tell us about this Daniel' maar dan met een méga irritante stem. Deze mevrouw zat in luttele seconden in onze allergie👌🏻. Onderaan meer uitspraken van deze mevrouw(stay tuned). De vlinders zaten in afgesloten ruimtes tussen tuinen en tussendoor liepen we door een bomenpartij waar een aantal vogels aan het bekvechten waren. Mijn vogelogen gingen direct aan! Ineens zie ik een rood kopje die typisch als een specht omhoog de boom beklom! Op 1 of andere manier kreeg de Amerikaanse man deze op de foto, oké eerlijk is eerlijk 1 punt voor de Amerikanen. Ik probeerde met de app de vogel te zoeken wat niet lukte. Thuis dan maar doen, maar hij stond in m'n hoofd gegrift.
      Toevallig had ik een bloemenjurk aan en 1 vlinder ging steeds op m'n jurk zitten. Er waren ook veel vlinder die met dichte vleugels bruin waren. Deze heet de uilvlinder. Aan de onderkant lijken de vleugels op een oog van een uil. De bovenkant (meest rechterkant op de foto) lijkt op de oog en neus van een slang. Deze vlinder heeft dus een perfect eigen afweersysteem ontwikkeld door vogels af te weren als deze dichtbij komen zodat ze schrikken van de 'uil' of 'slang'.

Via de supermarkt wandelde we terug naar onze lodge en het begon te regenen. Niet veel later begon het ook te onweren en bliksemen, ook dat is het 'leven' in de bergen. We liepen langs een kleine hoogspanningsmast en ineens sloeg de bliksem daar in! Vonken schoten er vanaf. Deze mast was op nog geen 2 meter van ons af en een seconde later links van ons een keiharde donder en we schrokken ons rot. M'n hart zat in m'n keel. We liepen 2 tica's (zo noemen ze de vrouwelijke inwoners van Costa Rica) tegemoet en die zagen er heel content uit. Dus dachten we het zal wel mee vallen. Gelukkig hield de onweer op en waren we bijna thuis. We dachten als het de tica's zo weinig uit maakt, dan zal het wel los lopen.

Thuis heb ik de specht opgezocht en het bleek een Koningsspecht! Wat een vet beest met z'n knalrode hoofd en zwarte rug met witte streep. Heel tof om die ook aan m'n lijstje toe te kunnen voegen!
      Daarna hebben we de middag weer lekker rustig aan gedaan en onze tas ingepakt want morgen wacht er ons een lange reisdag naar Uvita. Om 5:30 moeten we de bus hebben. We zullen de hangstoelen gaan missen van deze lodge.

Vanavond zijn we uit eten geweest met een collega van Juul die toevallig vandaag is aangekomen in Monteverde. En die toeva ook Janneke heet, lekker makkelijk. We hebben gegeten bij Taco Taco, erg lekkere Mexicaanse stoofpot had ik met mini wraps met dips zoals bruine bonen dip, guacamole, tomaat en wat kaas. Het was gezellig en we hebben lekker gegeten.

Chipsmeter;
      Vandaag geen chips, we hebben restjes opgemaakt van de vorige dagen.

Vogelmeter;
      De vogel van het 'roestige tuinhekje' heb ik gevonden! Het lijkt een kauwachtige en hij heet Langstaarttroepiaal!
      Natuurlijk mag de Koningsspecht ook niet vergeten worden vandaag, prachtig beest. Onderweg van de Butterfly Garden naar de supermarkt kwamen we de Mot Mot nog tegen. Ook een prachtig blauw, groen, bruine vogel met soort kwastjes aan de staart, zie foto.

Amerikanenmeter;
      Hier hebben jullie natuurlijk op gewacht. Deze dame heeft ons veel input gegeven. Je moet je indenken dat dit allemaal heel overdreven is. Deze dame hield geen seconde haar mond. Haar partner heeft in die volledige tijd maximaal 10 woorden gezegd, arme man😅.
      "You guys, come here, you have to see this."
      Later was ze in gesprek over een vlinder met iemand.
      "Do you have it in your garden?! Really nooo, get out of here"
      En de eerder genoemde quote;
      "What can you tell us about this Dan, and this?"
      "What is this Dan?"
      Ze mocht al Dan zeggen ipv Daniel.

Nu snel slapen morgen vroeg op!

Schmetterlinge und andere Gliederfüßer

January 19, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

Wir hatten schon überlegt gehabt, zum Schmetterlingsgarten in der Nähe unserer Lodge zu gehen und da uns diese von einem Ehepaar auf unserer Morgenwanderung auch empfohlen worden war, liefen wir dort hin. Dort sahen wir vorab einen Vortrag über verschiedene Insekten und dann ging es durch eine Reihe verschiedener Schmetterlingsgehege mit unterschiedlichen Arten. Dort konnten wir die Tiere dann in Ruhe aus der Nähe sehen und auch Aufnahmen von einigen machen, die auf unserer Perureise und auf unseren Regenwaldwanderungen in den vergangenen Tagen immer zu schnell verschwunden waren, um sie zu fotografieren oder zu filmen. An Menschen gewöhnt kletterten die hübschen Tiere auch auf den Fingern. Daniel setze Jürgen dann sogar ein Exemplar frech auf die Nase! 😯Read more

Butterfly Garden ♡

June 21, 2023 in Costa Rica

Das war so ein schöner Ausflug ♡
      Im Preis inbegriffen ist eine Führung. Und das Ticket ist so lange gültig, wie man in Monte Verde ist (:

Unser Guide hieß Aaron. Er war total lieb und man hat ihm angemerkt wie begeistert er von Käfern ist :D Im ersten Teil hat man ein paar Skorpione, Taranteln und Käfer gesehen. U.a. auch die Tarantel Wasp. Das Vieh greift Taranteln an und legt dann ihre Eier in deren Körper. Jenachdem wie groß die Tarantel ist, die sie findet, kann sie entscheiden ob sie ein männliches oder ein weibliches Ei legt. Die Weibchen brauchen mehr Platz.

Danach ging es in die verschiedenen Schmetterlingshäuser und am Ende noch in einen Garten. Das haben wir leider nicht mehr mitbekommen weil wir los zur nächsten Tour mussten 🙃

Fahr nach Valle Escondido, Monteverde

November 23, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌫 20 °C

Gestärkt durch morgendliches Schwimmen und anschliessendem Tropical-Frühstück starten wir gegen 10.00 Uhr Richtung Santa Elena in der Provinz Monteverde. Zwar sind es nur ca. 137 km, aber es geht wieder in die Berge und die Strassen sind wohl gepflastert, haben jedoch durch die heftigen Regenfälle unendlich viele teils echt tiefe Schlaglöcher. Die Warnung war nicht übertrieben! Belohnung dafür, eine unglaublich schöne Landschaft mit sagenhafter Weitsicht. Am liebsten hätten wir ständig angehalten, weil es ständig sooo bezaubernde Foto-Motive gab. Gefühlt am Ende der Welt wegen der schlechten Strassen ist hier total viel los. Ein richtiger Touristen Hotspot im Nebelwald.
      Ja und dann ist heute Thanks Giving. Deshalb ist Festabend mit besonderem Essen und einer Musikband. Der grösste Unterschied: hier ist es kühl, wir brauchen wieder lange Hosen und einen Pullover.

Quebrada Cuecha