Costa Rica
San Vicente

Garten Else Kientzler Sarchi

February 1 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

Heute morgen sind wir ca. 20km von Alajuela enfernt nach Sarchi in den Garten Else Kientzler gefahren. Der Garten ist sehr schön angelegt und bietet eine große Vielfalt der Flora von 🇹🇭. Nachher geht es dann zur Autovermietung den Leihwagen abgeben um uns dann mit dem Taxi zum Flughafen fahren zu lassen.Read more

Dag 2 San Jose

June 4, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag is de 1e echte dag van de vakantie. Ik heb als een blok beton geslapen en voel me eindelijk weer uitgerust. Het ontbijt is in het hotel en bestaat onder andere uit rijst met bonen, dit is echt de basis van elke maaltijd hier.
      Om 9 uur verzamelen we in het hotel en gaan we richting de stad. Marc onze reisbegeleider vertelt het een en ander over de omgeving en de historie. We lopen langs het Parlements gebouw waar een beeld staat van Don Pepe die in de 20e eeuw president was en bekend is om zijn linkse denkbeelden, een van zijn troeven is dat hij het leger heeft afgeschaft in Costa Rica wat er tot op heden ook niet is. Er is aangrenzend een park waar Marc het een en ander aan praktische info met ons deelt. Het is geen groot park maar je hoort overal al volop alle vogels. Het heeft vannacht geregend en de temperatuur is lekker. We lopen vervolgens verder de stad in. Allemaal pinnen kost tijd en Marc laat ons de binnenstad zien. Marc heeft de vandaag en gisteren al het nodige aan verwachtingsmanagenent gedaan. We zijn niet naar Costa Rica gekomen voor San Jose. Het is niet de mooiste stad. Dat komt ook omdat het geen oude stad is, dat is te zien aan de architectuur. Ik beaam dat het niet de mooiste stad is, maar toch is het wel interessant om te zien, hoe ontzettend anders het is als de steden die ik tot nu toe heb gezien. Costa Rica is voor Latijns Amerikaanse begrippen een rijk land, er zijn goede sociale voorzieningen en de belasting is hoog, dat is ook te merken aan de prijzen. Toch zijn er duidelijk arm rijk verschillen. Her en der liggen en mensen (mannen) op straat te slapen. Er wordt niet gebedeld maar mensen proberen wel aan geld te komen. We doen tijdens de stadswandeling ook een overdekte markt aan waar werkelijk vanalles verkocht wordt. Van alle soorten etenswaren tot assecoires en keukenspullen. Na de stadswandeling hebben we de rest van de middag vrij. Met een paar dames gaan we lunchen bij een mexicaans restaurantje en daarna gaan we met zn 2en nog even wandelen.
      Daarna chill ik nog even alleen op de kamer en om half 7 verzamelen we voor de deur om naar het restarant te gaan waar we gaan eten, bij Restaurante Nuestra Tierra.
      De keuken is in Latijns Amerika behoorlijk vlees georiënteerd, maar een vegetarische optie is geen probleem. Daarna gaan we in petit comité (op een reis als dit zie je altijd al snel wie dr van doorzakken houden) nog voor een afzakkertje. Over het algemeen is Costa Rica vrij duur, maar de cocktails bij Camerino Artbar zijn betaalbaar en onweerstaanbaar 😍

Dag 1 vliegen

June 3, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 22 °C

Vrijdag 3 juni half 6 in de ochtend is het zover, in alle vroegte stap ik de vertrek hal op Schiphol binnen. Met lichte spanning want de afgelopen dagen zijn alle horror scenario's waar ik over gelezen heb door mijn hoofd gegaan. Ik ben 5 uur te vroeg en ik zal later zien dat dat ruim voldoende is. De rij is lang maar het loopt wel door en ruim op tijd loop ik opgelucht de see buy fly in. De grootste hindernis is achter de rug het is nu wachten. De vlucht naar Parijs waar we overstappen is wat vertraagd zoals zovelen door de drukte. Daardoor is de overstap van ruim naar heel krap gegaan. Ik heb bij de gate al enkele medereiziers ontmoet. Op het enorme vliegveld Charles de Gaule rennen we met zn 4en en zijn we net op tijd. Ook daar gaan we met vertraging weg omdat de piloot besluit netjes te wachten op de rest van de overstappers.
      De vlucht duurt bijna 11 uur. Ik vermaak me met wat films die niet indruk maken maar de tijd wel helpen verdrijven. Op onze bestemming San Jose is het helaas geen best weer, we kunnen niet zomaar landen en we moeten uitwijken naar een nabijgelegen vliegveld Liberia. Daar staan we even aan de grond en als het ergste noodweer lijkt te zijn gaan liggen stijgen we voor de 3e en voor vandaag laatste keer op en zetten we voet op San Jose. Het is een uur of 8 als we met onze bagage het vliegveld uitkomen, waar onze gids ons op staat te wachten. We verzamelen en vertrekken naar het hotel voor de komende 2 nachten; Fleur de Lys. We hebben voor deze reis onze eigen chauffeur Jose die met een busje ons overal naartoe zal rijden. Als we inchecken is het half 10 en ik ben gesloopt. Enkelen gaan nog wat eten of drinken, en hoewel een koud biertje en iets te eten echt heel aanlokkelijk is, kies ik voor een bad en vroeg naar bed. Als mijn hoofd het kussen raakt ben ik vertrokken. De vakantie is begonnen.

San Vicente