Broome & Karijini NP

September 6, 2018 in Australia ⋅ ☀️ 18 °C

In Broome hadden we een week een camping geboekt, even een weekje op 1 plek en niet elke dag mijn tent opbreken en opzetten. Camping was zeer relaxt, met een grote groep stoners, vieze keuken, elke ochtend alles vol met lege bierflesjes en volle asbakken en muziek (trance) van de vroege morgen tot 2u 's nachts. De eerste paar dagen vroegen we ons af waar we in beland waren, maarja uiteindelijk went alles. Ook kwamen we er gedurende de week achter dat maar een klein groepje altijd stoned is en er ook normale mensen waren... dus uiteindelijk wel een geslaagde week. In Broome zelf was niet veel te doen, dus wij waren blij dat het festival (Shinju Matsuri) was. Vanwege de relaxte sfeer kan ik me voorstellen dat mensen hier blijven plakken voor maanden, zeker als je een baan overdag hebt.
    Wij zijn die week van markt naar markt gegaan. De eerste avond naar de parade en mardi gras van het festival geweest. De parade was vrij cool, werd afgesloten door de brandweer die met grote spuiten iedereen, maar dan ook iedereen inclusief families, natspoot. Heerlijk verfrissend aangezien de gemiddelde temperatuur elke dag 30 graden is. Vervolgens mardi gras, met name veel eettrucks en wat optreden, niet erg spectaculair.
    Vervolgens 3 avonden naar staircase of the moon geweest. Dit is een natuurverschijnsel bij volle maan en een super lage eb (10meter verschil tussen eb en vloed, waardoor de weerspiegeling in de zee lijkt als een trap. Eerste avond het op de bekende plek bekeken, hier vol met touristen en flitsende camera's. Dus de dag erna een plek in de duinen opgezocht en hier waren we heerlijk alleen. Tot slot de 3e avond wilden we gewoon op het strand liggen en met dat we aankwamen kwam de maan op, dus nog maar een keer bekeken.
    Vervolgens een workshop macrame gedaan. Dit is het knopen van armbanden, of wandversiering en tassen als je heel goed bent. Wij hebben nu dus allemaal nieuwe armbanden en wat nog cooler is, we hebben ze zelf gemaakt :-)
    Ook nog een biertasting gedaan bij de Matso's brouwerij. Zij zijn de meest afgelegen brouwerij in Australië. Leuke smaken: mango, mango & chili, lager, truffel en chocolade en een session ale. Allemaal lekker, behalve de chili. Die was een beetje te scherp.
    Onze laatste avond zijn we goed uitgeweest, super avond en heerlijk gedanst. Wel wat laat thuis, zijn we niet meer gewend aangezien we elke ochtend om 6u wakker zijn en ik meestal rond 22u op z'n laatst mijn tent inkruip.
    Onze laatste dag dus heerlijk genoten van het strand (en wat slaap ingehaald) en nog naar de floating lanterns geweest. Dit was mooi om te zien... honderden lichtjes die de oceaan op gingen. Vervolgens was het tijd om gedag te zeggen tegen Broome, met z'n relaxte sfeer en mooie stranden, en op naar Karijini NP.

Karijini NP, volgens iedereen is het geweldig en mooier dan op de foto's... en dat is waar... De foto's zijn super gaaf, maar in het echt is het nog veel mooier. Wij zijn hier in totaal 4 dagen geweest. Hebben alle hikes gemaakt. Veelal afdalen over rotsen naar de gorges 150meter diep, de hikes zelf over rotsen, richels, door en vervolgens weer over de rotsen naar boven klimmen. Zelfs 2 hikes gehad waarmee we na een stuk zwemmen de spiderwalk moesten doen, tussen megarotsen klimmen over water om vervolgens in een pool uit te komen. En een andere waaraan we aan een reling moesten hangen om beneden en ook weer naar boven over de waterval te komen. Maar wat was het gaaf en mooi en geweldig! Samen met El Questro Gorge de mooiste stukjes natuur zo ver. De 4 dagen afgesloten met het beklimmen van Mt Bruce (1235meter). De avond ervoor wat anderen leren kennen bij het kampvuur en daar zei iemand dat hij het gepland had voor zonsopgang, maar krabbelde daar toch van terug. Michaela en ik vonden dat wel een goed idee, niet in de hitte en de zonsopgang (6.11uur) aan het einde van je klim is geweldig. Dus uiteindelijk ook de rest overgehaald en om 3u 's nachts de wekker gezet, tent afgebroken, ontbijt gemaakt, naar de start van de track gereden en om 3.40u begonnen we aan onze klim. In het donker, met zaklampen. De brochures zeiden dat het 9km was en dat er 6uur voor stond (wij hebben alle hikes zo ver nog in ongeveer de helft van de tijden gedaan), maar omdat we onze tijd wilden hebben wel ruim 2uur van te voren vertrokken. Erg rustig aan gedaan, want het was koud en winderig en wilden niet een uur bovenaan wachten, uiteindelijk kwamen we een half uur voor zonsopgang aan. Hier heerlijk genoten en een uur later weer terug gegaan. Om 9uur konden we onze dag beginnen na een mooie ochtend (of moet ik zeggen nacht) hike :-)

Nu onderweg naar Exmouth. Eens kijken wat dat ons gaat brengen. We dachten na Darwin dat de afstanden wat minder zouden worden, maarja... het is Australië en daar doen ze niet aan korte afstanden. Dus weer ruim 600km voor de boeg..

Ps. Super leuk dat mensen het lezen (en hoop dat iedereen een berichtje achterlaat), maar zet wel even je naam erbij, zodat ik ook weet wie mij volgt :-)