Exmouth & Coral Bay

October 7, 2018 in Australia ⋅ ☀️ 23 °C

Ondertussen alweer een maand geleden, maar de tijd vliegt.

Vanaf Karijini naar Exmouth gereden. Omdat er in Exmouth geen gratis/goedkope campings waren voor 2 nachten een caravanpark geboekt. Vrij prijzig, maar je kunt niet anders. De weg ernaar toe dachten we een gratis plek gevonden te hebben, niet ver voor Exmouth dus besloten 1 nacht te cancelen en dat te proberen. Exmouth is een leuk plaatsje, redelijk centrum en mooi strand. Exmouth ligt op een peninsula met maar 1 weg rondom en van Exmouth kom je dan in Cape Range NP. Dit is vooral bekend vanwege de emus (die zagen we gelijk de eerste dag) en het Ningaloo Reef. Daarbij hadden we ook gehoord dat er nog steeds whalesharks aanwezig waren (officeel van mei tot augustus) dus meteen naar een tour ingeboekt. De tour was gaaf, snorkelen met whalesharks.

Whalesharks kunnen tot 12 meter lang worden en zijn op maar 5 plekken in de wereld te bezichtigen (in het goede seizoen), dus dat was ons deze dure trip wel waard. De whaleshark waar wij mee gezwommen hebben was zo'n 6 meter lang en dat was gaaf! Onderweg nog wat walvissen gezien (voor het eerst) wat ook super gaaf was! Al met al een trip die zeker het geld waard was!

Op onze 2e dag onze vrienden van Karijini (klim op mt Bruce) weer ontmoet en uiteindelijk via hun een free camp gevonden. Dit was super en scheelde ons een hoop geld. Waardoor we langer in Exmouth konden blijven. Hier een paar dagen in het NP rondgereden, gesnorkeled met schildpadden, stingrays (roggen) en vele vissen. Verder paar avonden naar de brouwerij geweest, nog meer bekenden ontmoet van Broome en vooral genoten. Onderweg ook nog een edchina gezien, super leuk!

Al met al bijna een week in en rondom Exmouth verbleven en van daaruit doorgereden naar Coral Bay waar we konden werken voor accomodatie in het hostel.

Hier hing een super relaxte vibe, meteen in contact met super leuke mensen en snapten meteen dat zoveel mensen hier blijven plakken. Ookal bestaat dit plaatsje maar uit 200 inwoners en heeft het 1 straat met 3 kroegen, 2 restaurantjes, een bakkerij, een supermarkt, een postkantoor en vele duikshops. In Coral Bay kun je vanaf het strand snorkelen, nog steeds op Ningaloo Reef. Koraal is hier mooier, maar niet altijd even veel vissen. Wel hebben ze hier een reefshark sanctuary waar je in het water kunt staan en de reefsharks komen tot op zo'n 2 meter om je heen zwemmen, super gaaf. Wij hadden geluk die dag want we waren de duinen opgegaan (super helder water en zo'n 30 reefsharks zie je dan zwemmen) en toen zagen we een hele grote reefshark, dachten we.... totdat het uit het water sprong en het bleek een dolfijn te zijn!! Dus wij naar beneden en het water in met uiteindelijk de dolfijn op zo'n 3 meter afstand. Zo cool! Zelfs toen we terug liepen naar het dorpje kwam het nog langs ons op zwemmen, nooit geweten dat ze zo dicht hij het strand komen!

Een dagje met James (een vriend) richting five fingers gereden en hier wederom gesnorkeld met schilpadden en stingrays. Verder vele avondjes met local nights (alle oudjes op de dansvloer), karaoke en prachtige zonsondergangen. Zonsondergang is ons ontmoetingspunt in de duinen, waar iedereen elke avond op af komt en waar de rest van de avond gepland wordt. Helaas vertrekken de meeste volgende week en sommige zijn afgelopen week al vertrokken. Vandaag is ook de laatste dag van de schoolvakanties, dus nu zijn het voornamelijk de locals die achterblijven :-)
    Volgende week gaan wij ook weer door, maar eerst nog even één weekje genieten. Vooral ook omdat het Michaela's verjaardag is woensdag en het wel leuk is om dan hier te zitten met een leuke groep met mensen. Voor haar verjaardag zijn we vrij en hebben we een tour geboekt, waarin we gaan snorkelen met manta rays... excited!!

Ondertussen thuis ook veel gebeurd, zowel goed als slecht, waardoor je je extra beseft dat je wel erg ver weg zit, maar dat betekent niet dat het me niet bezig houdt. Oom Antoon die erg ziek is en waarvoor geen behandeling meer mogelijk is en daar ben je in gedachten bij. En aan de andere kant Daniëlle die bevallen is van hun mooie 2e dochter en waar ik heel blij van wordt!

Verder ook mijn volgende ticket geboekt, op 26 oktober vlieg ik vanaf Perth naar Santiago, Chili, waar ik op 30 oktober aankom. Wel heel toevallig want een vriendin, Liza, van hier komt op dezelfde dag aan in Santiago met een andere vlucht. Heb onderweg 2 stopovers warvan 2 nachten in Melbourne en 2 nachten in Sydney. En dan gaat er weer een nieuw avontuur beginnen in Zuid Amerika! En beter daar ga ik Denise weer zien na bijna 2 jaar!

Dubbel gevoel hierbij, ben nog steeds verliefd op Australië en zou hier heel graag willen blijven, ook al is het erg ver weg van Nederland. En aan de andere kant ben ik super nieuwsgierig naar Zuid Amerika en volgens iedereen ga ik daar ook verliefd worden op de landen, de mensen, de cultuur en de taal. Dus heel benieuwd. Maar eerst nog bijna een maand in Australië en daar volledig van genieten voordat ik afscheid wil nemen.

Zover mijn "korte" update en hierbij de foto's van Exmouth