La Paz, Copacabana en door naar Peru

January 18, 2019 in Bolivia ⋅ ⛅ 13 °C

Vorige week zondag om 7.30u uit Loenen vertrokken om op maandagochtend om 7u (lokale tijd) te landen in La Paz. We waren rond 9u in ons hostel en onze bedden waren al klaar dus konden gelijk inchecken. Erg fijn, vooral omdat we in totaal toch wel 30uur onderweg geweest waren.

Toen ik mijn ticket terug naar Zuid Amerika boekte heb ik dezelfde vlucht als Michaela vanaf Madrid kunnen boeken, wel net zo gezellig 😊

Na eerst een paar uur geslapen te hebben zijn we La Paz ingedoken. Even met de Teleférico (kabelbaan) over de stad geweest, langs de witch market gegaan en ergens geluncht. De witch market staat bekend om de vele kruiden en aparte dingen, zoals foetussen van lama's en gedroogde kikkers. In Bolivia denken ze dat het geluk brengt als je deze onder de fundering van je huis begraaft. Hierna weer terug naar het hostel gegaan. Michaela had erg veel last van de hoogte (3640m boven zee level). Dus rustig aangedaan en beetje bijgeslapen.

De volgende ochtend rustig ontbeten, tas weer ingepakt en via de teleférico en cementary (de begraafplaatsen zijn hier heel bijzonder) naar onze bus gelopen en zijn we door gegaan naar Copacabana. Copacabana ligt 15 minuten van de grens met Peru en aan Lake Titicaca (3808m), het grootste meer van Zuid Amerika (8,372 km2) en wordt vaak ook het "highest navigable lake" genoemd. Copacabana is een super relaxt plaatsje, erg touristisch, maar ook veel Boliviaanse hippies die zich hier gesetteld hebben. Aangekomen, hostel aan het water gezocht en het terras opgedoken aan het meer in de zon. Heerlijk na 5 weken regen in Nederland...

De volgende dag hebben we een super slome (2uur) ferry genomen naar Isla Del Sol. Isla Del Sol is een eiland (70m2) in Lake Titicaca, wat bekend staat om de stranden in het zuiden en de ruines in het noorden. Helaas is er op het moment ruzie tussen noord en zuid en konden we alleen maar naar zuid. Desalniettemin eg blij dat we gegaan zijn. Hiken op deze hoogte is erg pittig, klein trappetje zorgt ervoor dat je gelijk buiten adem bent en je hart als een razende tekeer gaat. De eerste trap die we op moesten was al een flinke beproeving en later besloten we naar een klein haventje te gaan, met als gevolg dat we daarna ook weer omhoog moesten. Maar zeker de moeite waard.

De volgende dag ben ik naar Al Calvario gelopen. Dit was een flinke wandeling omhoog via 14 kruizen, deze kruizen geven het leven van Jezus weer (tenminste zo begrijp ik het 😅). Ik ging er vooral heen om het uitzicht bovenaan. De klim was wederom flink afzien, maar het uitzicht was het zeker waard. Helaas moest ik opschieten aangezien we onze spullen moesten pakken en de bus moesten halen. Want we zouden naar Peru!! Maar hierover de volgende keer meer 😊 bij het busstation was nog een fiesta (feestje) aan de gang. Live muziek en alle mannen (in hetzelfde pak) zaten aan de ene kant bier te drinken, alle vrouwen (in klederdracht) aan de andere kant en de touristen stonden te dansen ertussenin. .

Wederom weer bij het achterlaten van een berichtje zet ook even je naam!

Hierbij de foto's van La Paz