Nazca, een oasis, Paracas reserve & Lima

February 10, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 25 °C

Het is alweer langer geleden dan ik doorhad, sorry.

Vanaf Colca Canyon kwamen we in Nazca eindelijk 12uur te laat aan door onze verschrikkelijke reis (zie laatste blog). Gelukkig verbleven we hier bij een couchsurfings adres (Ana & Juan). Hier hadden we 1 nacht gepland, maar konden gelukkig 2 nachten blijven. Juan had de vlucht over de Nazca lines voor ons geboekt de volgende dag, dus dat was super.

Nazca lines zijn lijnen in de aarde waarvan nog steeds onduidelijk is of het een kalender is, astronomische tekens zijn of dat het bescherming bood. Het zal altijd een mysterie blijven hoe ze deze lijnen (super recht en symetrisch) hebben kunnen maken in hun tijd 400 tot 650 na Chr.
    Hier hebben we een korte vlucht (40 min) overheen gehad. Dit was ook genoeg, aangezien iedereen problemen had zijn/haar buik vanwege het schommelen. Gelukkig heeft er niemand overgegeven 😊
    Hierna zijn we met wat vrienden van Juan op pad geweest. Eerst de aquaducts. Dit is een systeem, ook ontworpen door de Naza-people, waardoor er altijd water was, zelfs in deze woestijn. Er staat en stroomt nu nog steeds water door.

Vervolgens een fles Cachina (fles grapewine) gekocht en we zouden gaan zwemmen in de rivier. Dit water was zo bruin dat ik er niet in geweest ben 😅. 's Avonds met z'n allen een hapje gegeten en de dag erna doorgegaan naar Ica.

Hier het centrum wat verkend en de volgende dag Huachachina bezocht. Dit is een oasis in het midden van de woestijn. Erg gaaf om te zien. Hier lekker gerelaxed aan het water van de oasis en de zandduinen beklommen voor zonsondergang.
    De dag erna naar de Tacama winery geweest. Hadden gehoopt dit op valentijnsdag te doen, op "date", maar we waren ern dag te vroeg helaas. Desalniettemin een interessante tour en lekker geluncht.

Op donderdag zijn we naar Paracas gegaan. Dit staat bekend om het Ballatas eiland en Paracas reserve. Wij besloten om alleen naar het reserve te gaan. Dus voor vrijdag fietsen gehuurd, om 6.15u de wekker en op de fiets. Al met al 42km gefietst, helaas was de weg super slecht en ik niet meer gewend aan fietsen, dus dat heb ik wel een paar dagen gevoeld 😅

Dezelfde avond doorgegaan naar Lima. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadresje (Luiz). We kwamen 's avonds laat aan en besloten direct naar zijn huis te gaan. We waren uitgenodigd voor een feestje met vrienden, gelukkig dat we die hadden afgewezen, aangezien ze pas rond 5uur terug kwamen. Zijn vader was zo vriendelijk ons binnen te laten. Op zaterdag zijn we naar de wijken Barranco en Miraflores geweest. Dit zijn de bekende wijken van Lima, Barranco bekend om de graffiti (was niet zo veel als in Valparaíso, Chile), maar nog wel wat leuke stukken. Beide wijken liggen aan de zee en hebben veel groen. Dit geldt trouwens voor alle wijken die wij gezien hebben in Lima, een erg groene stad. Die avond een rustig avondje gehad, want we hadden afgesproken die zondag uit te gaan met Luiz. Hij had op zondagochtend zijn laatste examen van zijn studie. En dat moet gevierd worden natuurlijk. Dus die avond uitgeweest met Michaela, Luiz en Nany (een vriendin van Luiz). Eerst naar wat andere 'couchsurfers' die al 3 jaar in een camper aan het rondtouren waren. Vervolgens naar een club. Hier mochten we gratis naar binnen en mochten we zelfs het VIP gedeelte in. Achteraf bleek dat de normale kaartjes al 30sol waren, de VIP het dubbele denk ik. Hier meegdaan met de Peruvianen en een fles pisco gekocht. Deze koop je met een groepje en je zet 'm op de grond als je aan het dansen bent. De hele avond waren er optredens van Peruviaanse bands, waaronder Danielle Darcourt. Zij is een hele bekende hier. Al met al een leuke avond gehad.

Die dag erna de nachtbus naar Huaraz genomen. Hier kwamen we op dinsdag om 7u aan. Gelukkig konden we wederom het hostel in en even een paar uurtjes slapen. 's Middags een trip naar Lake Paron geboekt. Dit was 1 uur in een minibusje, vervolgens kwamen we in een plaatsje Caraz wat bekend staat om de aparte smaken ijs (avocado, bier en vele fruitsoorten). Dus hier een ijsje gekocht natuurlijk 😉
    Vervolgens nog 2uur in de bus en toen kwamen we bij Laguna Paron uit. Een gaaf lichtblauw gletsjer meer. Hadden redelijk geluk met het weer, zelfs even zon gehad (maar ook hagel 😅), dus toch nog paar mooie foto's kunnen maken. Vervolgens weer 3 uur terug het busje in. Omdat we dit niet nog een keer wilden hebben we de volgende dag de bus genomen naar Trujillo, dus hier kwamen we op donderdag aan.

Omdat het al weer een mooi lang stuk is, doe ik van de week het stuk van afgelopen week 😎

Hierbij de foto's van Nazca.