Adiós Peru, Hola Ecuador

March 8, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 24 °C

Vanuit Huaraz zijn we doorgegaan naar Trujillo. Hier kwamen we in een leuk hostel met leuke mensen terecht, dus een gezellige avond gehad. De volgende ochtend zijn we naar de ChanChan ruins geweest. Dit was een leuke wandeling vooral omdat de zon erg warm was. De ruines in het begin stelden niet zoveel voor. Het waren meer hopen van zand. Een aantal stukken waren nog wel goed, dankzij bescherming. Dat maakte het nog interessant.

Vervolgens de bus gepakt naar Huanchaco. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadresje bij José. Hij woont samen met nog 2 Peruviaanse jongens en een Amerikaans meisje (Ana) Hier een erg leuk weekend gehad. Vrijdagavond naar de kroeg geweest met live muziek, was erg gezellig. De volgende dag gesurft en het dorpje ontdekt. 's Avonds was er een parade voor de carnaval met een groot feest erna. Gelukkig wist Ana een weg over de muur, langs de security, om gratis binnen te komen. Dit lukte vrij gemakkelijk ook eigenlijk, wat ons 30 sol per persoon bespaarde. Altijd fijn 🙂. De volgende dag een relaxte dag gehad. Helaas niet gesurft, had me de dag ervoor aan een rots gesneden, en dat was nogal gevoelig. Al met al een geslaagd weekend in een super leuk en relaxed plaatsje in een super leuk couchsurfingsadresje. Kan me goed voorstellen dat mensen hier blijven plakken. Dit was ook een weekend wat ik nodig had aangezien ik net voordat we de bus naar Huanchaco instapten een telefoontje kreeg dat tante Veroon overleden was. Gelukkig ben ik in januari langs geweest en had ik afscheid genomen.

Vanuit Huaraz zijn we naar Chachapoyas geweest. Een lange rit, maar het was het waard. De eerste dag naar de Kuelep Ruins geweest. Deze waren indrukwekkend. Het wordt ook de "ruins in the cloudforest" genoemd. Dit was heel toepasselijk, want het was super mistig die dag. Maar alsnog indrukwekkend.
    De dag erna naar de Gocta watervallen geweest. We wilden de hele route lopen, maar hadden daar uiteindelijk niet genoeg tijd voor aangezien onze collectivo zoals gewoonlijk weer veel te laat vertrok.. Uiteindelijk nog 15km gelopen, maar de waterval alleen vanaf de onderkant gezien. Maar wat indrukwekkend. Te hoog om op de foto te krijgen, maar wel echt indrukwekkend.

Die avond de nachtbus naar Mancora genomen. Onze laatste stop in Peru. Net zoals Huanchaco een surfplaats, alleen een stukje groter. De stranden en oceaan een stuk schoner, maar Huanchaco had een leukere uitstraling. Gemoedelijker. Desalniettemin 2 nachten hier verbleven. Gesurft, aan het strand gelegen en wederom een avondje gedanst.
    Een goede afsluiting van Peru. Hier bijna 7 weken rondgereisd met veel plezier. Peru heeft een interesante cultuur, mooie diverse natuur, hoge bergen, stranden, lekker eten en goedkoop. Al met al een heel mooi en gaaf land dat zeker een plekje in mijn hart heeft gekregen.

Vanaf Mancora de nachtbus naar Cuenca genomen. Na 2 uur in de bus werden we wakker gemaakt, omdat we de grens overgingen naar Ecuador. Exciting, a new adventure 😃. In Cuenca een paar dagen verbleven. De eerste dag gelijk de Pumapungo ruins bezocht. Dit stelde niet super veel voor, was voor ons wel mooi tijdverdrijf totdat we de kamer opkonden. Die avond was de laatste festiviteit van de carnaval. Dus gekeken naar de optredens en gedanst met de locals.
    De dag erna zijn we naar een lookout over de stad geweest. Erg gaaf uitzicht. Helaas was ik wat ziek geworden van de airco in de bus, dus verder niet veel gedaan. Al met al een leuke stad, niet heel druk toen wij er waren. Blijkbaar was de stad vrij rustig omdat iedereen 4 dagen vrij had voor de carnaval, dit beviel mij goed. Onze laatste avond afgesproken met Ceasar, een local die we in Mancora hadden leren kennen. Leuke afsluiting.

Vanuit Mancora doorgegaan naar Montañita. Bekend om de surf, de toeristen en de feesten. Hier een paar dagen gerelaxed aan het strand en een feestje geprobeerd. Was een geslaagde avond. Vervolgens een stukje verder de kust omhoog gegaan naar Puerto López. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadres gevonden voor 1 nacht. Geweldige locatie, aan het strand en onze kamer keek erop uit. Zover bevalt Ecuador goed, behalve dat het erg duur is vergeleken met Peru 😅

Nu onderweg naar Baños. Zoveel goede verhalen over gehoord, dus ben benieuwd.

Hieronder de foto's van Trujillo en Huanchaco.