Salsa in Cali, Koffie in Salento

April 3, 2019 in Colombia ⋅ ⛅ 20 °C

In Popayan heb ik een weekje gezeten. Had hier nog wat extra Spaanse lessen genomen, want ik vind het echt een lastige taal. Gelukkig heb ik ook de talenknobbel van mijn vader, dus dat werkt ook lekker mee 🤣
    In de tussentijd werkte ik in een hostel voor accomodatie, dit was wel apart, want 3 dagen was het hostel helemaal leeg, behalve Michaela en ik. Michaela besloot al na 3 dagen om naar Colombia te komen, omdat ze was bestolen in het hostel en haar pas geblokkeerd moest worden.. Het voelde alsof we in een groot appartement leefden. Dit kwam doordat wegen afgesloten waren door de indigenous people. Zij waren aan het staken dmv wegversperringen. Dus in de omgeving was niet veel te doen, omdat alle wegen geblokkeerd waren.

Gelukkig was de weg naar Sylvia open, dus hier naar de bekende markt met klederdracht geweest.
    Popayan is een leuke universiteitstad, met alleen maar witte gebouwen. Op zaterdag zijn we uitgeweest met Nataly, mijn Spaanse docent, en hebben we salsa gedanst. De basis kan ik, verder is het erg lastig. Maar hier zijn ze super goed, dus geweldig om naar te kijken.
    Op maandag zijn we naar tres cruses gelopen, we verwachtten hier een uitzicht over de stad, maar daar stonden bomen voor... wel een drankje geprobeerd, verse juice van cane sugar en lime, verrassend lekker en niet te zoet.

Op dinsdag van Popayan naar Cali gegaan. Normaal duurt dit ongeveer 3 uur. Wij deden er 14 uur over en dat was dankzij wat meiden uit Cali anders hadden we moeten overnachten bij de wegblokkade. We hebben ruim 5uur stilgestaan bij de blokkade en onze buschauffeur wilde wachten totdat ze de weg vrij zouden geven. De meiden maakten een standpunt en hebben geregeld dat we lopend de blokkade over konden en met een andere bus aan de andere kant verder konden. Ik heb geen idee hoeveel ze de indigenous betaald hebben, maar wij waren gelukkig weer onderweg. Eenmaal aangekomen in de volgende plaats, Santander, bleek er geen bus meer naar Cali te gaan... Gelukkig waren we met zo'n 20 personen die die kant op wilden, dus werd er toch nog weer een bus geregeld. Uiteindelijk na 14uur aangekomen in ons hostel in Cali..

Cali is de hoofdstad van de salsa en ons hostel gaf ook gratis salsalessen, basis, maar altijd goed. Dus hier natuurlijk ook een avondje uit geweest, want ja.. je kunt niet in de stad van de salsa zijn en niet gaan salsa dansen. Wederom een leuke avond. Verder gerelaxed in de stad, in het park gelegen, bijgekomen van onze lange trip deze kant op en geluncht op de markt. Hier had ik een set lunch met sopa de modongo en kip met rijst, salade en pasta. Vlees van de soep was heel zacht en redelijk van smaak, maar het had een wat rare structuur. Toch maar even vertaald en het bleek "guts" (inhoud / maag) te zijn... dus heb het vlees maar links laten liggen... haha..
    Verder bestaat een groot gedeelte van het eten in Colombia uit empañadas, bloedworst en varkenshuid. Veel gefrituurd en veel rijst. Gelukkig kunnen we de laatste weken redelijk makkelijk hostels vinden met keukens, want beiden zijn we wel klaar met de rijst.

Verder hebben we een dagtrip gemaakt naar Valle de Cocora geweest, dit is een vallei met mega hoge palm wax trees. Super indrukwekkend. En we hadden weer geluk, er vloog een Andean Condor over, geweldige vogels! Toen we het laatste stukje terug liepen door het bos, begon het te regenen, maar verder geluk gehad met het weer.

Vanuit Cali zijn we naar Salento gegaan. Salento is een plaats met super leuke gekleurde gebouwen en meeste transport gaat in jeeps van voor WWII. Hier in het hostel kregen we 2uur gratis salsalessen per dag, I love this hostel :-). Hier ook de basis van de bachata en de merengue geleerd, erg leuk. Verder een tour naar een koffieplantage gedaan en genoten van het centrum.
    Hier nog een typisch Colombiaans gerecht gegeten, namelijk Patacones, dit is een soort banaan die in een soort dunne pannekoek gemaakt wordt en vervolgens gefrituurd. Smaakt niet echt naar veel, dus heb het gegeten met heerlijke aioli :-)

Vanuit Salento doorgegaan naar Finlandia, zelfde soort plaatsje, gekleurde gebouwen en bekend om de koffieplantages. Alleen minder touristisch en wat kleiner. We wilden naar een lookout in de middag, maar helaas heeft het de hele middag geregend. Gelukkig hier maar één dagje doorgebracht en doorgegaan naar Medellin, de nachtbus zou er 6uur overdoen, maar deed er 9uur over. Waren wij wel blij mee, want we zouden rond 4u 's ochtends aankomen en kwamen uiteindelijk rond 7uur aan. Een iets betere tijd en zowaar wat geslapen ook 😃

Voor Medellin hebben we 3 nachten geboekt, maar hier meer over de volgende keer.

En wederom, wil iedereen die reacties achterlaat ervoor zorgen dat je een naam erbij zet, het is voor mij nogal lastig raden wie het is...