Dag 9 - Bromo vulkaantop(per)

July 12, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Sweet Jesus. Twee uur slaap en alweer paraat voor dag 2 van onze toer door het oosten van Java. Vandaag stond de actieve vulkaan Bromo op het programma. Jep, de actieve vulkaan. Actief. Als in: zwaar grommelend, veel rook ontwikkelend en mogelijk lava spuwend. Gaan, zou ik zeggen!

We werden met een aftandse jeep over hobbelende wegen en woestijnvlaktes gebracht naar het begin van een sunrise spot voor Bromo. Even wandelen en daar stonden we dan. Het was nog enkele uren wachten, maar gekukkig waren we op tijd, want het werd er erg druk (hindoefeest, weet je nog). Het uitzicht was gewoonweg fenomenaal. Omwille van de hoogte (+3000 meter), zaten we boven de wolken en waren deze net een zee. Een "sea of clouds". Je kon er kilometers ver zien en het was echt één van de mooiste uitzichten die we ooit hebben gezien.

Nadien werden we gebracht naar de krater van Bromo zelf. Rond deze krater is het kilometers lang niets anders dan een droge vlakte vol met zand en steen. Een getuigenis van de uitbarstingen om de zoveel jaren. Je waande je er op één of andere planeet en we hadden het gevoel dat we elk moment de Sand People van Tatooine of Jabba the Hutt gingen tegenkomen. Een heel verschil met de groene jungles die we ondertussen gewend waren.

Het was een stevige klim naar de krater en daar aangekomen zagen we allerlei hindoes offers gooien in de krater. Dit was de traditie tijdens Yadnya Kasada (hindoefeest). Wat we echter vreemd en een beetje zielig vonden, was het feit dat er vrouwen, mannen en zelfs kinderen in de krater naar beneden waren geklommen en met netten en open armen stonden te wachten on het geld, eten en andere offers op te vangen voor zichzelf... Men gooide er zelfs levende kippen in.

Na dit zanderig intermezzo werden we in een warme minibus gedropt die ons verspreid over zes uur bracht naar het meest oostelijk punt van Java. Aangezien Eva en ik 20 euro meer hadden betaald, werden we als enige in een fancy hotel achtergelaten. De rest ging naar eentje vol met bedbugs blijkbaar... Het was nog even spannend, want onze gladjanus van gisteren had blijkbaar geen degelijke reservatie gemaakt. Toch kregen we een kamertje en konden we in bed ploffen rond 22:00. De volgende dag moeten we opstaan om 01:00... Drie uurtjes slaap...