A 29-day adventure by EvaJeroenTravels Read more
  • Last minute rugzak volproppen

June 30, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 20 °C

Duw - trek - sleur - prop - vlam ... Gelukkig werpen die urenlange Tetris-trainingen nu eindelijk hun vruchten af en krijgen we net alles in onze twee vertrouwde rugzakken. Het vreemde is, we hadden zo ons best gedaan om minder mee te nemen en dachten ook echt dat dit gelukt was, maar nu dat alles er in zit, lijkt het toch ijdele hoop. Er is net niet genoeg plaats om onze pluizige vriend Klodder mee te nemen, tot grote spijt van Eva (en ook wel van mij).

Ook hadden we ons voorgenomen om sneller te beginnen aan de grote inpakactie, maar toch zitten we hier nu. Last minute. Met overal kledij. En een bomvolle toilettas. En misschien is dit zakje nog wel handig. "Heb je je gsm-lader mee?" ... Het to-do lijstje wordt kleiner en de rugzak voller. Elk jaar hetzelfde verhaal... En elk jaar ergens halverwege onze bestemming beseffen we dat we veel te veel bij hebben en toch iets cruciaal zijn vergeten. Misschien volgend jaar toch maar iets sneller aan alles beginnen?

Tot binnen een maand iedereen! Als we tijdens de reis iets kwijtspelen (ook een vaste traditie) en er meer plaats in de rugzakken is, zullen we een aandenken meenemen. Als we daar wel aan denken.

Dag 1 - Vliegtuigstoelyoga / Taipei

July 2, 2017 in Taiwan ⋅ ⛅ 28 °C

13 uur en 36 minuten is blijkbaar de tijd die nodig is om een Yoga-boek voor gevorderden te schrijven met als titel "101 nooit geziene houdingen voor op een vliegtuigstoel". Met als vervolg "Hoe plooi je je milt op zo'n manier dat je jij en de vliegtuigstoel één worden?". Ingeborg zou trots zijn.

Met andere woorden: het was een erg lange en oncomfortabe vlucht, maar dat hadden we verwacht.

De jetlag achteraf viel wél beter mee dan verwacht, zodat we een volledige dag zonder problemen Taipei hebben kunnen verkennen. Overigens: zeer vriendelijke mensen die uit Taiwan. We stonden letterlijk nog geen tien seconden op een kaart te kijken toen we een gratis lift kregen naar ons hotel. Ook het feit dat we geen enkel moment zijn lastig gevallen, was een verademing. De stad zelf is ook super groen, iets dat niet zo vaak voorkomt bij dergelijke Aziatische grootsteden.

Na een lange zoektocht naar een restaurant hadden we iets gevonden waar je zelf je vlees op een hete plaat kon bakken. De lokale grootmoeder zag het en keurde onze technieken af, waarop ze alles dan maar komen bakken is in onze plaats. Lekker! En gemakkelijk! Beetje ongemakkelijk, ook check!

Nu dat we dit typen, begint de jetlag toch te werken... Of ligt dat aan het feit dat we 40 wakker zijn? Slaapwel!

Dag 2 - Jakarta - Indo gastvrijheid

July 3, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag was het vroeg uit de veren om nog snel om 06:00 het ontbijt mee te pikken van het City Suites hotel vooraleer we richting Jakarta zouden vliegen. Een topontbijtje met een mooi uitzichtje waarvan we jammer genoeg niet lang konden genieten...

Gelukkig viel de vlucht mee. Het ontbijtje is tot grote verwondering binnengebleven.

In Jakarta werden we meteen begroet door de exotische hitte, maar ook door de gastvrijheid van Bayu: rit van de luchthaven naar de deurmat van ons hotel (check), flesjes water (dubbel check), twee Indonesische sim-kaarten voor ons (triple check) en maaltijd on the house (quadruppel check). Als die mannen ooit naar België komen gaan we onze spaarpot moeten breken!

Na de lekkere sushi maaltijd die we kregen in Bayu zijn restaurant zijn we met hem en 2vrienden een dessertje gaan eten. Een avocado/chocoshake. Bijzonder maar wel geslaagd...

De dag sloten we af in de toevallig ontdekte skybar van ons hotel (Artotel Thamrin). Een geslaagde eerste dag!

Dag 3 - Jakarta

July 4, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Zalig! Geslapen! De bedden in Indonesië zijn tot nu toe veel beter (zachter) dan die van China met als resultaat dat we nu al onze jetlag hebben verwerkt. Klaarwakker begonnen we dus aan ons ontbijt dat overigens echt top is hier in het Artotel (foto met paars graffiti gevel).

Vandaag hebben we de typische toeristische zaken gaan afzien in Jakarta: het nationaal monument (ook wel gekend als president Soekarno's laatste erectie - zie foto van ... Je zult wel weten welke), nationaal museum, Kota Tua (oude stad) ... Algemene indruk: DRUK! Dit geldt trouwens voor heel Jakarta. Een drukke stad met hier een daar iets moois, maar gezelligheid valt er bijna niet te vinden.

Ook te weten gekomen: het "Chinees" eten van bij ons is eigenlijk Indonesisch en helemaal niet Chinees. "Babi pangang" is bijvoorbeeld Indonesisch voor "geroosterd varken". Ha!

Dan was het terug naar het hotel om ons op te frissen, want Bayu had ons uitgenodigd om met zijn vader iets te gaan eten. Een rit van normaal een halfuur duurde nu 1,5uur omwille van het verkeer. Het restaurant waar we aankwamen bleek er eentje van de zus van Bayu te zijn. De helft van die familie heeft blijkbaar een restaurant...

Avond heel normaal afgesloten met de vader die ons uitnodigde voor de trouw van de oudere broer van Bayu. En vliegtickets voor ons regelt zodat we kunnen komen (want we zitten dan op een ander eiland). En een hotel fixt voor die twee nachten. En vervoer van en naar de luchthaven. Een doodgewoon avondje dus.

Indonesische gastvrijheid dus! Bedankt familie Putra!

Dag 4 - Shoppen tot we droppen?

July 6, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Jakarta is een stad met enorm veel winkelcentra. Eigenlijk is er buiten dit niet veel meer te doen / zien, serieus. Shoppen zit in de cultuur ingebakken, dus we doen mee!

Onze eerste halte was FX Sudirman waar normaal een schuifaf van boven naar beneden was, maar die was afgesloten... Bummer! Dan maar verder naar twee andere centra die de wedstrijd "Om ter meeste kitscherige luxe" erg serieus nemen.
    Na het shoppen besloten we te voet terug te wandelen naar het hotel en toen kregen we de andere kant van Jakarta te zien: keiharde armoede. Desondanks bleven de mensen vriendelijk en gelukkig en niet omdat ze ons als wandelende geldzak zagen, maar gewoon om "hallo" te zeggen.

Die avond zijn we op aanraden van Bayou in "Melly's garden bar" iets gaan eten/ drinken. Lekker eten, goedkope drankjes en een reggae bandje die topnummers als "Wie is hier stinky?" bracht, maakte de avond af.

Ondanks dat Jakarta geen topper is als reisbestemming, heerst er toch een speciaal sfeertje dat ook zijn charme heeft...

Dag 5: Jakarta - Yogyakarta

July 6, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 13 °C

Ondanks maar enkele letters verschil liggen deze twee steden toch zeven uur met de trein van elkaar. Niet erg, want je geeft je ogen de kost gedurende de hele rit. Je uitzicht verandert van stad, naar rijstveld, jungle, dorpjes ... Alles zoeft voorbij en je weer niet waar eerst kijken. Wat ons betreft: veel mooier dan de wolkenkrabbers van Jakarta.

Yogyakarta is een beduidend kleinere stad dan Jakarta, maar qua verkeersdrukte is het gelijk. Zelfs onze taxichauffeur kreeg het op sommige momenten benauwd en kon een ritmische "pppfffttt ppffffttt" niet onderdrukken.

We verblijven hier in Bhumi's Hostel. Een basis slaapplaats maar wel met sfeer en enkele huisdieren. Nu vroeg in bed, want morgen bezoeken we twee tempels (3u30 uit bed!!!). Slaapwel!

Dag 6 - Borobudur / Prambanan

July 7, 2017 in Indonesia ⋅ ☀️ 23 °C

Een korte nacht met slechte slaap en te kleine dekens achter de rug en om 3u30 stond ons chauffeurtje met veel te veel tanden in zijn mond te glimlachen aan de poort. Bestemming? De tempels van Borobudur en Prambanan.

Na het zes keer herschrijven van de definitie van "roekeloos rijden" waren we op de sunrise spot van Borobudur. De eerste lichtstraaltjes begonnen heel veelbelovend, maar jammer genoeg kwam er wat mist opzetten. De twee tempelcomplexen en stralende zon na een halfuurtje maakten alles goed. De foto's spreken voor zich: gewoonweg prachtig.

Ons zeer herkenbaar chauffeurtje ruilde zijn plaats in voor "Hatsjie" (of zo moesten we zijn naam toch onthouden volgens hem) en oh wat heeft sniezel onze dag nog zoveel beter gemaakt. Hij had namelijk een hele playlist van melige liefdesliederen in elkaar gebokst die hij luidkeels meezong. Compleet met gitaarsolos die hij met zijn stem achterna deed. Geluidsopnames zijn stiekem gemaakt geweest en volgen nog!

Terug in Yogjakarta hebben we de winkelstraat afgewandeld (niet veel soeps) en iets gegeten in een super gezellig zaakje. En nu slapen!

Dag 7 – Indonesian style Yogyakarta

July 10, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag stond er een “strandligdagje” op het programma. Om dit in geheel “Indonesian style” te doen, besloten we om een scooter te huren en zelf de weg te zoeken. “We” als in “Jeroen”, want Eva kreeg al Gele Koorts bij de gedachte eraan. En “besloten” als in “niet nadenken, maar doen”. Het was namelijk de eerste keer ooit op een scooter voor ons en dit in een land waar het lijkt dat kinderen geboren worden met een scooter aan hun kont en er meteen mee vertrekken met als resultaat een enorm aantal scooters en nog meer verkeerschaos. Verkeersregels zijn onbestaande of worden compleet genegeerd. En oh ja, ze rijden hier aan de linkerkant van de weg, ook een eerste keer voor ons.
    YOLO dan maar?

Een vijf euro huur en anderhalve euro bezine later en we konden beginnen. Een toertje rond het hostel ging moeizaam, maar eenmaal vertrokken, zoefden we als een volleerde aziaat door de straten richting Parangtritis Beach. Zalig, zo de frisse wind voelen terwijl je iedereen voorbijsteekt.

We hebben drie uur gezaligd op het strand in een hangmat. Dit eerste rustmoment van onze reis deed enorm deugd en de lokale bevolking vond het zo heerlijk dat we daar lagen, dat ze prompt hun baby in onze handen duwden voor een foto. Spannender dan voor de eerste keer met een scooter rijden.

Terug zijn we via de bergen gereden op wisselende "wegen" en zandpaden. Doodgaan op wielen, maar de mooie uitzichten waren het waard.

Om onze Yogyakartaanse dag af te ronden zijn we "street food tapas" gaan halen in de lokale warungs. Goedkoop, maar nog belangrijker, ook heerlijk! De andere hostelgasten deden het zelfden en we babbelden bij enkele biertjes door tot elf uur. Fuck, morgenvroeg om 2u30 opstaan voor een trein te halen... Zorgen voor (heel snel) morgen!

Dag 8 - Waterval / Eregasten hindoefeest

July 11, 2017 in Indonesia ⋅ ☀️ 0 °C

Opgepast: lange post om te lezen, maar het was dan ook een lange dag voor ons! Enjoy!

Om 2u30 liep onze wekker veel te vroeg af, maar het had in feit niet nodig geweest, want onze vriendelijke buur Imam had ons wakkergehouden door zijn oorverdovend gebid te verspreiden via luidsprekers die nog harder kraakten dan onze rugjes na drie dagen jeugdherberg bedjes.

Toch sprongen we uit bed, want vandaag begon onze 3 dagen / 2 nachten toer via Madakaripura Waterfall, de Bromo vulkaan en ten slotte de Ijen vulkaan.

Een lang treinritje gevuld met "doe-het-zelf videos Indonesian style" (denk: van een boormachine, nagel en plastic dopje een eiklopper maken - echt waar) was het eerste deel van de dag. We kwamen aan in Surabaya waar onze privéchauffeur ons stond op te wachten. We hadden gekozen voor een toer met wat meer comfort (betere slaapplaatsen en sneller vervoer), aangezien het twee korte nachten en drie zware dagen gaan worden.

Onze driver bracht ons naar het verzamelpunt van de toer, waar "Dr. Facilier" van "Prinses en de kikker" ons de info gaf. Een echte praatjesmaker waarbij je echt goed moest opletten wat je had geboekt, want sjaggeren is zijn middelnaam denken we.

Vandaar was het niet lang meer rijden naar "Madakaripura Waterfall". We wisten niets over deze plaats, want het zat bij in de toer zonder dat we er iets over hadden kunnen opzoeken. We werden volledig omver geblazen door hoe mooi deze waterval en de route er naartoe is. Eerst achter op een brommertje bij een Indonesiër om door de heuvels te rijden naar de start van het wandelpad richting de waterval die tussen en onder twee bergen loopt. Deze wandeling was al prachtig, maar eenmaal bij de waterval aangekomen viel onze mond open: een 200 meter hoge waterval tussen de bergen die neerkomt in een meertje in een grot. De foto's doen de plaat zelfs geen eer aan. Echt een aanrader.

Ondertussen waren we al veertien uur wakker en op de terugrit naar huis besloten we dan ook om meteen in ons bed te ploffen en te gaan slapen, we vertrokken immers de volgende dag om 2u30 richting de Bromo vulkaan om er de zonsopgang te kunnen zien. Dat WAS het plan, maar daar heeft de hindoegemeenschap van het Tennger volk op Bromo toch een wierookstokje voor gestoken.

Het verloop van de avond: aankomst in hotel. Overexcited hotelknaap ziet onverwacht twee westerlingen. Snel uitleg dat het een enorm groot jaarlijks hindoefeest is en dat we uitgenodigd zijn, gratis. Twee minuten later staan we in één of ander achterhuis, zit er een vrouw Jeroen in te pakken in de traditionele outfit en wordt Eva voorzien van een laagje authentieke eczeem schmink en kledij. Bloemetjes in de haar en gaan. Nog tien minuten later: de baas van ons hotel, die we "King of the Mountain" of "King Julian" hadden genoemd vervoert ons in zijn fancy auto naar een receptie. Zonder uitleg worden we gedropt aan de inkom van de receptie waar we als Westerse decoratiestuk dienen voor alle grote bazen uit de provincie en Java. Gelukkig spreekt een vriendelijke dame ons aan die wat Engels kon en geeft ze ons uitleg. Voor we het weten, zijn we aan het aanschuiven aan het buffet van de receptie. Voor we het eten door onze keel krijgen gestuwd, worden we alweer verder geleid naar de ceremonie van het feest. En wat een geluk hadden we daar weer: veel mensen moesten rechtstaan of konden zelfs niet binnen, maar wij niet. Oh nee, onze "King of the Mountain" baas jaagt twee mensen weg uit de VIP-ruimte en vraagt (commandeert) ons te gaan zitten. We waren echt moe (18 uur wakker en counting), dus aanvankelijk vroegen we aan de vriendelijke dame van het hotel om ons naar huis te brengen. Zij gaf ons echter de meest kwetsbare puppy blik en een "Are you leaving?" erbij zorgde ervoor dat we toch niet durfden vertrekken... En gelukkig maar! We werden twee uur lang getrakteerd op een traditionele dansvoorstelling en speeches van de grote bazen van eerder (waar we trouwens vlak achter zaten in de VIP) die ons tijdens hun speech persoonlijk bedankten voor onze komst (compleet met lichten die aangingen boven onze stoelen en de pers die ons begonnen te filmen). Ten slotte was er nog een offerceremonie met een rappende hindoebaas en een muzikale theatervoorstelling over het verhaal van de oorsprong van dit hele feest. Het was super cool om te zien allemaal, maar ook wel wat bizar. Dag en bedankt en we stonden na een korte rit aan ons hotel. Het ging allemaal zo snel, zonder uitleg en met bizarre wendingen, dat we ons afvroegen dat we het niet allemaal gehallucineerd hadden door het tekort aan slaap. Gelukkig hebben we foto's getrokken die ons overtuigen dat het toch echt is gebeurd.

Waar we echter minder blij mee waren, was de reggaeband die aan ons hotel tot in de vroege uurtjes bleef doorgaan. Resultaat: slaapwel om 00:00 en rise en shine om 2u30. Doorbijten dan maar!

Dag 9 - Bromo vulkaantop(per)

July 12, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Sweet Jesus. Twee uur slaap en alweer paraat voor dag 2 van onze toer door het oosten van Java. Vandaag stond de actieve vulkaan Bromo op het programma. Jep, de actieve vulkaan. Actief. Als in: zwaar grommelend, veel rook ontwikkelend en mogelijk lava spuwend. Gaan, zou ik zeggen!

We werden met een aftandse jeep over hobbelende wegen en woestijnvlaktes gebracht naar het begin van een sunrise spot voor Bromo. Even wandelen en daar stonden we dan. Het was nog enkele uren wachten, maar gekukkig waren we op tijd, want het werd er erg druk (hindoefeest, weet je nog). Het uitzicht was gewoonweg fenomenaal. Omwille van de hoogte (+3000 meter), zaten we boven de wolken en waren deze net een zee. Een "sea of clouds". Je kon er kilometers ver zien en het was echt één van de mooiste uitzichten die we ooit hebben gezien.

Nadien werden we gebracht naar de krater van Bromo zelf. Rond deze krater is het kilometers lang niets anders dan een droge vlakte vol met zand en steen. Een getuigenis van de uitbarstingen om de zoveel jaren. Je waande je er op één of andere planeet en we hadden het gevoel dat we elk moment de Sand People van Tatooine of Jabba the Hutt gingen tegenkomen. Een heel verschil met de groene jungles die we ondertussen gewend waren.

Het was een stevige klim naar de krater en daar aangekomen zagen we allerlei hindoes offers gooien in de krater. Dit was de traditie tijdens Yadnya Kasada (hindoefeest). Wat we echter vreemd en een beetje zielig vonden, was het feit dat er vrouwen, mannen en zelfs kinderen in de krater naar beneden waren geklommen en met netten en open armen stonden te wachten on het geld, eten en andere offers op te vangen voor zichzelf... Men gooide er zelfs levende kippen in.

Na dit zanderig intermezzo werden we in een warme minibus gedropt die ons verspreid over zes uur bracht naar het meest oostelijk punt van Java. Aangezien Eva en ik 20 euro meer hadden betaald, werden we als enige in een fancy hotel achtergelaten. De rest ging naar eentje vol met bedbugs blijkbaar... Het was nog even spannend, want onze gladjanus van gisteren had blijkbaar geen degelijke reservatie gemaakt. Toch kregen we een kamertje en konden we in bed ploffen rond 22:00. De volgende dag moeten we opstaan om 01:00... Drie uurtjes slaap...