Dag 21 - Icefields Parkway - Canmore

July 26, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 21 °C

De roadtrip zet zich verder vandaag over de Icefields Parkway: één van de mooiste routes ter wereld (https://theluxurytravelexpert.com/2019/09/16/mo…). Deze 232 kilometer aan weg doorheen Jasper en Banff National Park stellen inderdaad niet teleur!

Volgens de GPS doe je er ongeveer 3 uur over, maar wij trekken er op het gemak toch 8 uur voor uit. We volgen de Athabasca rivier eigenlijk in de omgekeerde volgorde. We beginnen bij het "einde" - de water Athabasca Falls, om nadien naast de Athabasca River te wandelen en ten slotte te eindigen waar deze begint bij de Athabasca Glacier.

Zoals we al zeiden: de natuur stelt zeker niet teleur. Het is een verderzetting van de afgelopen dagen, maar dan in het kwadraat. Wat ook is toegenomen: het aantal toeristen (waaronder wij dus ook). Aangezien al deze pracht allemaal vlak naast die bekende weg ligt, is het ook wel zeer toegankelijk. Het voelt een beetje aan als "Disneyland onder de natuurparken": heel mooi, maar je bent nooit alleen (wat een goede timing qua foto nemen wel anders laat uitschijnen).

Uiteraard blijft het wel enorm mooi om dit allemaal te zien en er zijn zeker ook momenten dat er niemand rondom je is. Zo eten we 's middags onze luch op naast een rivier met zicht op de bergen en zijn we helemaal alleen: een 1000 sterren lunch.

Na 8 uur rijden zoeken we in Canmore nog iets om te eten. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want blijkbaar sluit er alles om 20u00. Tavern 1883 is het enige dat nog open is en daar zit het goed vol, maar deze twee hongerige Belgen bemachtigen nog een plaatsje voor wat taco's, burger en Poutine (het meest beroemde gerecht van Canada: friet, vleessaus en kaas).