Canada 2022

July 2022
A 26-day adventure by EvaJeroenTravels

Dag 1 - Amsterdam

July 6, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Het enige "district" aan ons lichaam dat na vandaag "red" op "light" zijn onze voetjes na 15+ km Amsterdam te doorkruisen.

De treintocht via Antwerpen naar Amsterdam is alvast enorm vlot verlopen. De bussen in Amsterdam daarentegen vereisen nog wel wat oefening. De eerste rit dropte ons al een 1,5 km te ver af (eigen schuld). Gelukkig stond onze gastheer voor vandaag ons al met open armen heel enthousiast op te wachten. Als bijnaam gaven we hem prompt "Frans het frivool ventje". Hij gaf ons wat tips, geschiedenisles en twee buskaartjes met uitleg. Bingo: de rest van de dag waren de bussen geen uitdaging meer voor ons.

Net als we het ene vervoermiddel onder de knie hebben, is daar al het volgende: overal fietsers! Links, rechts, boven, onder, uit het kanaal, in het kanaal... Het is echt enorm druk in Amsterdam en de verkeersdrukte draagt alleen maar bij aan die chaos. De straatjes en kanaaltjes zijn wel erg pittoresk, waarbij de Jordaan en, jawel, het Red Light District ons het meest bevielen. De rest voelde net iets te hard aan als "tourist trap", maar dat zal ook liggen aan het feit dat we niet veel tijd hier kunnen spenderen.

Afsluiten doen we in "Venus & Adonis" - niet de naam van een combo act in het Red Light District, maar wel de naam van een grill restaurant met, volgens Eva, de beste ribbekes ooit... Dat wilt al wat zeggen.

Dag 2 Amsterdam -> Toronto

July 7, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 24 °C

Dagen waarop verschillende vervoersmiddelen (bus, vliegtuig, metro...) elkaar in snel tempo opvolgen, worden meestal gekenmerkt door een omgekeerde peristaltische beweging bij Eva. Vandaag ging anders zijn. Ze zei nog dapper tegen haar stroopwafeltje 's morgens: "u gaan ik nimmer terug zien, hé kameraad!"
    ...
    Ongehoorzaam stroopwafeltje. We hebben deze wel terug gezien. Een paar keer zelfs .

De rit naar de luchthaven en de drukte op Schiphol vielen wel goed mee - we hebben zelfs meer dan drie uur gewoon moeten wachten omdat alles zo vlot ging. Tijd nog voor een stroopwafeltje naar binnen te steken voordat we boarden.

Eenmaal op het vliegtuig waren we na een uur nog niet opgestegen... We kregen te horen dat een "klein technisch detail " de reden was: de brandstof geraakt niet rondgepompt in het vliegtuig. Ach, als het dat maar is. Details. De dame naast mij (niet Eva) haalde spontaan haar bijbel boven.

Met 2 uur vertraging (en dus 2 uur langer in een te klein stoeltje zitten) stegen we uiteindelijk op. Daar was ie dan. Mr. stroopwafel. Toegegeven: het was een pittige vlucht, met de vertraging, veel te krappe stoeltjes en de geur van opwarm maaltijden die in heel het vliegtuig hing.

Dankzij de gebeden van de buurvrouw zijn we toch heelhuids kunnen landen in Toronto. Alé, de luchthaven, want om de stad te bereiken moesten we nog een bus en metro nemen. Mr. Stroopwafel wou immers ook Canada zien. Daar hebben de racekunsten van de buschauffeur en het gebrek aan frisse lucht in de metro wel voor gezorgd.

Gelukkig is de eerste indruk van Toronto wel heel positief: vriendelijke mensen, heel gezellige buurt van onze AirBnB (die trouwens in een heel lage kelder is, zie foto), toffe barretjes, heel veel groen...

Veel goesting om vandaag dit allemaal te ontdekken is er niet - de jetlag hakt er toch stevig in. Na een burger te eten in een nabijgelegen park en een supermarkt te plunderen, kruipen we er om 20u30 lokale tijd (02u30+1 bij jullie) al in.

Dag 3 - Toronto:

July 8, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 22 °C

Na 11 uur slapen en een heerlijk zelfgemaakt ontbijt (spek uit Canada is zalig) op het zonnig terras konden we er tegen voor een volle dag vandaag: Downtown ontdekken, Ripley's Aquarium, Kensington Market en de CN Tower.

De metro is enorm goed geregeld. Zonder fouten en binnen het kwartier stonden we tussen de wolkenkrabbers en toeterende auto's. Een heel andere sfeer dan de buurt waar we slapen. Toch vinden we Toronto heel wat groener en minder druk dan andere grootsteden die we al hebben bezocht. Ook is de sfeer onder de mensen heel "laid-back" en vriendelijk!

Ripley's aquarium was onze eerste stop. Zoals de naam al uitlegt is het dus een gigantische aquarium waar je tussen, naast, onder ... allerlei vissen kunt wandelen. Echt wel een aanrader, ondanks dat het erg wel op sommige stukken erg druk was.

Onderweg naar Kensington Market vonden we een stukje strand naast Lake Ontario. Alle openbare voorzieningen zijn echt goed uitgerust hier: er waren gratis ligstoelen en banken, je kon er gratis zonnecrème krijgen, overal waterkraantjes... Heel welkom, want het was vandaag erg warm in de stad!
    Kensington Market is nu al onze favoriete wijk. Het is een verzameling van enkele autovrije straatjes waarin praktisch elk huis een bar, restaurant of winkel is. Het heeft ook een heel "grungy" gevoel met veel graffiti, kunst, muziek... Echt iets voor ons, zeker als je er lekker kan eten!

We hadden om 20u00 gereserveerd om de CN Tower te bezoeken - het bekendste zicht uit de skyline van Toronto. Omdat we nog wat tijd over hadden hebben we een wandeling gemaakt naar Trillium Park waar Eva ontdekte dat ze perfect kan meedoen in een A capella groepje dankzij een gratis optreden dat er bezig was.

Bij terugkomst in de stad merkten we dat het enorm druk was geworden overal. Iedereen had zwart en leder aan en was wel erg bloot gekleed... Een verdwaalde openlucht SM conventie? Toch niet. Blijkbaar was er zonet, een halfuur voor het begon, een concert van The Weeknd afgelast... en net nu iedereen hun beste outfitje had aangetrokken.

Dan maar wegvluchten van de massa naar 356 meter hoogte op de CN tower en dit via een glazen lift aan de zijkant van de toren... Toch even spannend als je zo de stad ziet verdwijnen onder je voeten...

Dag 4 - Toronto

July 9, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag ontmoeten we stiekeme François, maar eerst...

Genieten we van een ontbijt met puffy pannenkoeken en heerlijke Canadede siroop op het zonnig terras. Die geven ons meer dan genoeg energie voor weer een drukke dag. Zo'n dag rondreizen in een stad is toch net altijd iets vermoeiender dan een andere: metro in, metro uit, weg zoeken, veel wandelen...

Zo is onze eerste "metro uit " het Royal Ontario Museum met een gigantische verzameling aan natuurhistorie: geschiedkundige voorwerpen van de inheemse volkeren, dinosaurusfossielen, mineralen... We waren na drie uur nog niet rond, maar we hadden meer zin gekregen in de culinaire geschiedenis...

Dan maar naar St. Lawrence Market: een hal gevuld met verschillende eetstandjes. Een prikkelexplosie aan geuren en smaken! We spoelden alles door met een bezoek aan het Distillery District, waar ze in de 19e eeuw meer dan 7,600,000 L whisky maakten, maar nu is omgevormd tot een levendige buurt vol bars en restaurants.

Hadden we ook al vermeld dat het hier heel erg warm is? Gelukkig heeft Toronto heel wat stranden waar je gratis kan zwemmen. Je moet er wel wat voor wandelen, maar een zalige plons is dat meer dan waard!

Maar dus, François. Na zo'n lange dag konden we pas rond 22 uur eten. Lekkere steak, tomatensalsa, naanbrood erbij, fles rode wijn... Klinkt goed? Dat vond onze nachtelijke bandiet ook. We hoorden tijdens het eten (in het zo goed als donker - we hadden enkel 1 klein lampje) heel de tijd geritsel naast ons. Ritsel ritsel. Niks te zien. Kraak kraak. Weer niks te zien. Dichterbij geritsel? Daar stond ie dan: François de wasbeer. Die had ook wel wat zin in een fles Tempranillo en steak. Djeezes, best hard schrikken. Het beste was dat ie ook verschoot en wou wegvluchten tussen het hek en het huis van de buren, maar hier te dik voor was. Hilariteit alom als we hem rustig naar beneden zagen schuiven met z'n buikje tegen het hek. De pootafdruk de volgende dag op de tafel is wel bewijs dat ie nadien nog even is komen checken of er niks te rapen was. Too bad François - deze Belgen hadden honger.

Dag 5 - Toronto naar Calgary

July 10, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 25 °C

Vandaag nemen we afscheid van het mooie Toronto en komt er weer een spannende vlucht aan richting Calgary.

We mochten van onze AirBnB-host onze rugzakken laten staan in het appartement, wat ons toch net wat meer bewegingsvrijheid geeft om nog wat zaken te bekijken vooraleer we weer voor vier uur in een vliegend blik worden gestoempt.

De eerste stop is Casa Loma - een gigantische woning gebouwd aan het begin van de 20ste eeuw, compleet met twee torens met zicht op de stad, wijnkelder, botanische tuin, collectie van klassieke auto's ... Aardig optrekje als we het ooit beu geraken in Uilebeemden.

Nadien hebben we voor de rest van de dag ontspannen aan het water in Trillium Park, waar we enkele dagen geleden ook al waren. Genieten met een zelfgemaakte banana split, live muziek, schaduw... Een ideale plek om wat "mensen te gapen"...

Omwille van problemen met het netwerk in Toronto zijn er veel vertragingen en drukte op de luchthaven, dus we gaan goed op tijd er naar toe. Gelukkig voor ons is er daar niets van te merken voor onze vlucht: keurig op tijd, geen problemen én, het allerbelangrijkste: geen herhaling van het Mr. Stroopwafel incident.

In Calgary is er weer een tijdsverschil van twee uur, dus wanneer we landen om 01u30, is het voor onze slaapkoppen eigenlijk al 03u30. Tel daar nog een taxirit bij, dan is het dik 04u30 vooraleer we onze kussen raken... Onze energie gaan we nodig hebben, want morgen is het Stampede - "Tomorrowland voor cowboys" noemen we het. Howdy.

Dag 6 - Calgary (Stampede)

July 11, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 23 °C

Gisteren noemden we Stampede nog "Tomorrowland voor Cowboys". Oh boy, overschot van gelijk.

Ideaal om in de stemming te komen tijdens het lezen van deze post:
    Eva en ik zitten er sinds we het hoorden knallen door de geluidsboxen tijdens een paardendressuur al mee in ons hoofd. I wanna be In the cavalry...

Op weg naar het festival zag je dat heel de stad getransformeerd was in een "yeehaw mekka". Zo goed als iedereen draagt er cowboyhoeden, laarzen en heeft een accent als een countryzanger na de tweede fles whisky, derde slof sigaretten en tweede black-out van de avond. Het beeld dat je nu in je hoofd hebt, doe dat maal twee en dan zit je in de buurt van de gemiddelde Calgarian.

Het is een explosie aan indrukken overal waar je kijkt op Stampede. In geen bepaalde volgorde zien, proeven, ruiken, horen... we:

* 120.000 mensen. Er zijn er een paar nuchter.

* een DJ die een hardstyle versie maakt van allerlei countrynummers.

* een free-style motorshow waar de salto's, vlammenwerpers, overdreven presentatoren ... elkaar in sneltempo opvolgen.

* WC bordjes waar de iconen, uiteraard, een cowbowhoedje dragen.

* een presentator die brult door de microfoon: "STAMPEDE. THE GREATEST OUTDOOR SHOW ON EARTH!!!"

* Corndogs, ook wel bekend als : "ne sossis me e kuishje".

* Elektrische steps die om te huren een "yeehaw" geluid hebben in plaats van een bel.

* Alles wat te frituren valt, wordt gefrituurd: oreo, donuts, boterham met pindakaas, inktvis ... de dokters die diabetes behandelen in Calgary horen de kassa al rinkelen.

* de songtekst:
    "I'm from the country - you're from the city
    I drive a truck - you think that's silly"

* de charmante zanger die bovenstaande lyrics zong, begon spontaan te huilen uit patriottisme.

* versgeperste limonade met suiker, citroen en... slik... ajuin en look? De naam: bad breath lemonade.

* Een kermis die groter is dan de Sinksenfoor.

* mensen die wild worden van wel een erg mooie John Deere tractor. Poah...

* De Colossal onion: een gigantische ajuin die wordt gefrituurd. Geserveerd met kaas en dip. Eva werd er spontaan blij van.

* 9 rondes aan Chuckwagon races. Vier paarden, een huifkar en twee extra ruiters racen tegen elkaar. De Calgarians vonden het enorm spannend en wij stiekem ook. "Ik wed op dieje groene!"

* een avondshow die je kan beschrijven als "country meets Eurovisiesongfestival".

* een vuurwerkshow die een tiental minuten doorgaat. Het filmpje is dus maar een fractie van het spektakel.

* ons bed om 01u00

Howdy.

Dag 7 - Calgary

July 12, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 29 °C

Vandaag leren we dat Eva mee kan doen met een routine in Belgium's Got Talent waar Dan Karaty trots op zou zijn qua choreografie, maar eerst...

Vandaag plannen we een "praktisch" dagje in. We moeten namelijk een simkaart regelen voor de komende weken zodat we Google Maps vlot kunnen gebruiken tijdens de lange autoritten. Eerst maffen we heel de klok rond, want de jetlag gecombineerd met weinig slapen en een drukke dag Stampede zorgt ervoor dat we toch wat minder energie hebben dan we gewend zijn.

Gelukkig zijn Canadezen echt enorm vriendelijk. Terwijl we aan het kijken waren op een plattegrond om een telecomwinkel te zoeken, sprak iemand ons aan of hij ons kon helpen. Binnen de twee minuten stonden we in een zaak en vijf minuten later had ik Canadese 4G!

Verder voelt Calgary een beetje aan als mini Toronto, compleet met een eigen toren, waterkant, wolkenkrabbers... Onze honger stillen we met een pulled pork pizza!

Aangezien we het vuurwerk van gisteren wel echt mooi vonden, besloten we om het 's avonds nog eens mee te pikken. Deze keer, omdat we geen tickets hadden voor vandaag, moesten we wel een alternatief zoeken. Scotman's Hill is blijkbaar de place to be hiervoor. Het is een heuvel vlak naast de arena van het vuurwerk. Je krijgt er ook nog eens een prachtig zicht op de skyline van Calgary. We konden er genieten van de lichtshow voor een tweede keer.

Weet je wie er ook nog kon genieten? De gehele mugpopulatie van Calgary. Die zoemende rakkers waren blijkbaar ook fan van het vuurwerk (of van de verzameling warme lichamen op de heuvel). Zonder overdrijven, het waren er echt meer dan we ooit hadden meegemaakt. Muggenspray met 30% deet had geen effect, maar de choreografie van Diamond Urky daarentegen. Gewapend met twee Decathlon handdoeken ging ze de beesten te lijf in een dodelijke dans. Die 1 meter 80 aan moordlustige Belg gaan de muggen zich nog lang herinneren (en de andere personen op de berg ook).

Dag 8 & 9 - Golden (Yoho National Park)

July 13, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 24 °C

Even een dubbele post!

Vandaag is het tijd dat we eindelijk "the road gaan hitten" met onze huurauto. Vroeg uit de veren want we moeten op tijd uitchecken en onze bolide gaan ophalen. "Hyundai of vergelijkbaar" stond er op het huurcontract. Oeh, toch altijd wat spannend wat je gaat krijgen om 4000 km lang te kunnen gebruiken.

Bij aankomst stond er inderdaad een Hyundai. Zo eentje die ze gebruikten toen er nog sprake was het Ijzeren Gordijn. We kregen het al benauwd. Toen we het kantoor binnen kwamen, zat het er vol met mensen die nog aan het wachten waren. Blijkbaar waren er te weinig auto's aanwezig met Stampede. Benauwder... Gelukkig was de baliemedewerker erg behulpzaam en na een uurtje verscheen er een nieuwe Kia Soul. Geen Ijzeren Gordijn Hyundai dus.

Een vuurdoop was het meteen om door Calgary centrum te knallen. Toch altijd even stressen om zo'n nieuwe auto te leren kennen.

Twee uur later stonden we echter volledig intact aan het begin van de Sherbrooke Lake Trailhead, klaar voor onze eerste ontdekking van de Rockies. En wat voor een ontdekking. Een uurtje klimmen/ wandelen en daar verscheen een azuurblauw meer met adembenemende bergen op de achtergrond. Ook leuk: dit meer is niet één van de "populaire" meren waar je een shuttlebus moet nemen om het te bezoeken omdat de eerste twee parkings al volzet zijn om 09u00. Toch altijd fijn om net de iets meer afgelegen plekjes te ontdekken.

Na zo'n stevige wandeling hadden we uiteraard ontzettende honger. We hadden als plan om al een voorraad in te slaan voor de komende drie dagen, maar alle supermarkten (twee) in het dorpje van onze AirBnB hadden een stroomuitval... Dan maar een burger en steak gaan eten in "The Island" - een super gezellige zaak naast een kolkende rivier. Gelukkig was de panne nadien opgelost en hebben we de lokale supermarkt geplunderd voor de komende dagen.

Onze AirBnB is trouwens een echte topper. Een gigantische leefruimte op een berg met allemaal loslopende dieren: Pascuale een hond, Buffy de zwarte kat, nog een andere kat... we voelden ons meteen thuis.

De dag nadien starten we meteen goed met spek, ei, bagels, heerlijke koffiekoeken, koffie... én het gezelschap van Pascuale en Buffy die om ter schattigste doen voor het laatste stukje spek.

Vandaag staan Emerald Lake en Wapta Falls op de planning. Een iets rustigere planning, want de hike van morgen gaat een stevige zijn.

Emerald Lake is bij aankomst erg toeristisch. Het eerste dat we zien is een cafetaria en kanoverhuur standje waar mensen aan het aanschuiven zijn... Niet meteen een eerste goede indruk, maar na een halfuur wandelen begint het volk te minderen en na een uur zie je niemand meer. We vinden een ideaal plekje naast een rivier en het meer om enkele uren te ontspannen. Zalig.

Wapta Falls is net zo indrukwekkend. Een steile helling naar beneden klauteren en je staat onderaan een gigantische waterval waar toevallig nog eens een regenboog aanwezig is. Geen Photoshop dus. ;)

Jammer dat we hier maar tien foto's kunnen zetten - we hadden er veel meer kunnen laten zien.

Slaapwel en tot morgen!

Dag 10 - gatlaufen in de sneeuw

July 15, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 19 °C

920 hoogtemeters in de benen. Sinds vandaag weten we hoe dat voelt. Eva ontdekte spieren in haar benen die ze niet wist dat ze die had en we glijden een tiental meter naar beneden op ons kont...

We wisten totaal niet wat ons te wachten stond qua wandeling (de Iceline Trail) deze ochtend toen we ons royaal ontbijt van spek, ei, bagels en fruit naar binnen aan het steken waren. We wisten enkel wat AllTrails ons vertelde: moderately challenging. 15 km lang. 920 meters hoogteverschil. Klinkt best doenbaar - dachten we.

Toen we aankwamen bij Takakkaw watervallen stonden er een handvol mensen bij de wegwijzers qua wandelwegen. Iedereen ging de andere kant uit. Niemand ging naar Iceline Trail... Dat zou een eerste hint moeten geweest zijn. Tweede hint was toen we na een halfuur constante stijging een kleine top in de verte zagen waar de bordjes naar toe wezen. "Gij wilt naar daar hé?"... Aiai. Kuitjes, bereid jullie voor.

Toegegeven: het eerste 1,5 uur was echt wel een pittige stijging. We klommen door een dichtbegroeid bos en zagen hier en daar kleine witte vlekjes sneeuw. We namen er, onwetend als we waren, foto's van. Zo onder de indruk waren van die onverwachte witte lapjes in de zomer.

Nog een uurtje later ( zo rond de 700 meter) stonden we midden in een sneeuwlandschap. Overal lag er nog sneeuw en ijs. Het was er wel een 15tal graden, dus het was aangenaam om te wandelen en ook nog eens mooi omdat er ijsmeren en stromen ontstonden door het dooiwater.

Het "wandelen" werd meer en meer schuifelen door de sneeuw, op handen en voeten klauteren, vallen... De hoogtepunten waren het moeten klimmen op een sneeuwmuur van enkele meters hoog om deze nadien naar beneden de moeten schuiven. We vonden spontaan een nieuwe wintersport uit: de 10 meter spurt gatlaufen. De sneeuw in alle lichaamsopeningen moet je er wel bijnemen.

De inspanning om boven te geraken waren we meteen vergeten toen we onze lunch konden opeten bij een ijsmeer met zicht op een vallei, ijsvlakte en waterval. Echt een aanrader, deze Iceline Trail. Eén van de spectaculairste wandelingen die we al hebben gedaan.

Het naar beneden geraken was eigenlijk nog veel spannender en moeilijker, maar na drie uur voorzichtig schuiven en dalen stonden we terug bij de wegwijzers. Ha! Die hebben we toch maar overwonnen!

'S avonds deelden we nog een gigantische pizza met enkele lokale biertjes. Heerlijk.