Porto 2017

April 2017
A short but fine adventure by EvaJeroenTravels Read more

Porto - dag 1

April 4, 2017 in Portugal ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag al een goede wandeling in de benen gestoken en de typische plekjes van Porto ontdekt. Uiteraard hebben we nadien een Porto gedronken met zicht op de rivier.
    Aan ons gezellig appartement is een zonnig terras, dus besloten we om zelf te koken en daar te eten. In de winkel kwamen we veertig cent kleingeld te kort en op een briefje kon de kassierster niet terug geven. Toen heeft een vriendelijke -ja ja- Amerikaanse vrouw ons geholpen. Vertrouwen in de mensheid is hersteld.
    Zonsondergang, fles wijn, heerlijke tapas ... Zalige citytrip!

Porto - dag 2

April 6, 2017 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

Ontbijten op een zonnig terras met zicht op Porto: we kunnen het wel gewoon worden!
    Vandaag hadden we flink wat op de planning staan, waarvan het eerste het bezoeken van de Lello Bookstore was. Een indrukwekkende boekenwinkel met kronkelende trappen, houten kasten met versieringen, een gekleurd glasraam ... J.K. Rowling haalde hier deels haar inspiratie voor de omgevingen in de Harry Potter boeken. Ook pikten we een overdekte markt mee: Mercado do Bolhão!
    Nadien zijn we stevig in de porto gevlogen met een bezoek en proeverij van de Graham's kelders. We kregen er het verschil uitgelegd tussen ruby, tawny en vintage en konden de kelders bezoeken met gids. Nadien mochten we zelf proeven van twee glazen ruby en één tawny. De vintage soort was wat te duur (er was zelfs een fles van 6500 euro).
    De avond hebben we doorgebracht met Nuno, een Portugese man die tijdens een kookworkshop ons allerlei zaken over Porto heeft uitgelegd. Honger moesten we ook niet hebben: kazen, olijven, ham, chorizo (met showcooking: alcohol in brand steken en daarboven het worstje bakken), een eenpansgerecht met kabeljauw, ui, aardappelen, olijven, ei en liters olijfolie, een salade met nogmaals liters olijfolie, een fruitsalade met porto, twee flessen wijn, vinho verde proevers ... Kortom: zalig. Nuno zelf bleek ook een toffe kerel te zijn die maar al te graag over de stad, de geschiedenis en zijn leven vertelde. Al bleef er naarmate de avond vorderde (en de wijn vloeide) minder hangen van zijn uitleg... Top dag!

Porto - Dag 3

April 6, 2017 in Portugal ⋅ ☀️ 19 °C

We zijn vandaag onze dag gestart met een heerlijk ontbijtje op ons zonnig terras met zicht op zee. Jeroen is het bakkerijtje naast ons appartement gaan plunderen voor een assortiment hartige en zoete nieuwigheden die gisteren tijdens het passeren van de zaak ons al deed watertanden. Resultaat: 2 hartige dichtgevouwen pizzapunten met ham, tomaat en paprika, 2 typisch Portugese Natas ( vanille taartjes), een bladerdeeg koek met pindanoten, een bladerdeeg cakeje met ondefinieerbare vulling en een sponzige kaneel-kaastaart-achtige versnapering (dat we tijdens het eten ervan omschreven als “Funky spons vulling”).

Te veel zoetigheid zou je denken zo op een vakantieochtend. In de meeste gevallen zou ik je gelijk geven. “Die calorieën krijgen we nooit verwerkt” dachten we toen, maar dat was voor we aan onze wandeltocht van 20(!) km begonnen. Vandaag stond op de planning NAAR ZEE!

Yes, bij deze heerlijke temperaturen (27graden) gingen we verkoeling zoeken op het strand van Porto. Terwijl we op het stadstrammetje stonden te wachten en werden omsingeld door senioren van alle nationaliteiten, besloten we om te voet naar zee te wandelen. Onze kaart toonde ons een charmante wandelpromenade langs het water die te voet best haalbaar bleek. Via een rooster over het water zijn we zo een 2 tal uur tot aan de kust gewandeld. Daar aangekomen naar zijn we op een terrasje gaan zitten met zicht op zee en bestelden we de Francesinha! Onze ontbijtbom was ondertussen meer dan verteerd dus dit typisch Porto gerecht kon er bij ons wel in. Stel het je voor als een croque monsieur in tomatensaus, maar dan gevuld met vlees, massa’s vlees: steak, spek, ham, worst, chorizo,… alles van de slager was er tussen geknald en overgoten met gesmolten kaas.

Na de maaltijd zijn we even van op een rotsje naar de zee gaan turen en verder gewandeld naar een park dat grenst aan het strand. Daar hebben we wat rondgelummeld, bloempjes gespot, gesocialized met een super gezellige hond die bij iedereen net iets te enthousiast zijn liefde ging tonen aka de “picknick-destroyer van porto”. Na onze lange wandeling zijn we in een lokale supermarkt wat fruitjes en lekkers gaan halen om op te smullen bij een zonsondergang vanop ons terras.

Porto was TOP!