Oh Isla del Sol..

November 4, 2015 in Bolivia ⋅ ☀️ 21 °C

Even na het middaguur arriveren we bij de Boliviaanse grens. We staan binnen een minuut weer buiten, visum voor Bolivia in de pocket! Nu op naar Copacabana, een wat pretentieuze naam voor een klein Boliviaans plaatsje 😉. In Copacabana aangekomen dumpen we onze grote backpacks bij een willekeurig hostel en nemen we de boot naar Isla del Sol. De zon staat hoog aan de hemel en terwijl we over het meer varen schieten we de ene na de andere prachtfoto van lake titicaca en haar vele (schier)eilandjes met op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen van de cordillera real. Zo mooi!

Isla del Sol is een klein eiland zonder auto's of motoren, er zijn alleen ezels en lama's. Wel is het een plek met historie: Volgens de legende is dit de geboorteplaats van de Inca's, en er zijn dan ook vele ruïnes te vinden. Wij zijn alleen niet zo geïnteresseerd in de inca ruïnes, die hebben we al zo veel gezien 😜. Wij komen voor de mooie natuur! Als we aankomen op het eiland laten we de ietwat naar pis stinkende inca 'tempel van de zon' dan ook snel achter ons. Op zoek naar een slaapplekje, want de zonsondergang willen we niet missen! Het eerste hostel dat we proberen heeft wel kamers voor ons, maar ze kunnen (ook na een half uur proberen) helaas niet de juiste sleutel vinden van de twee nog beschikbare kamers. Hmm, haha! Dan maar naar hostal puerto del sol, waar we een viezige kamer nemen met waanzinnig uitzicht voor omgerekend €8. Tja, je bent backpacker of je bent het niet he?

Met een cocktail in de hand genieten we van de schitterende zonsondergang. Wat een voorrecht dit mee te mogen maken! Later die avond begint het kilometers verderop te onweren als wij binnen zitten te genieten van een heerlijke maaltijd, nog mooier! Forel uit lake titicaca met quinoa voor mij en pizza voor Thomas (deze keer wel een succes!). Om onze eerste avond in Bolivia te vieren bestellen we een fles heerlijke Boliviaanse wijn bij het eten (a €6, poe poe!). We voelen ons zó rijk.. Flessen wijn bestellen bij het eten doen we namelijk nooit! 😁 Een tikje teut rollen we om half negen onze armoedige bedjes in. Wat is het heeeerlijk om na het drukke Cusco en alle tijd die we met andere reizigers hebben doorgebracht weer even echt alleen te zijn 😃.

Ons plan om de volgende ochtend de zonsopgang mee te maken mislukt jammerlijk. We worden pas om half acht wakker, wat betekent dat we dik tien uur hebben geslapen.. Oeps! Snel op pad want vandaag willen we de boot nemen naar het noorden van het eiland om van daaruit weer terug te lopen. Goed plan, alleen willen de kapiteins niet meewerken. Ze vragen 30 bolivianos (€4) pp voor de oversteek en dat vinden we veelsteveel. Dus wachten we totdat de boot bijna vertrekt om alsnog een kaartje voor de helft van de prijs te krijgen. De kapiteins willen maar niet meewerken, en terwijl ik inmiddels al lang wil toegeven stáát Thomas erop om te wachten. We bieden 15 bolivianos pp en niet meer! Natuurlijk lukt het Thomas uiteindelijk nog ook om voor deze prijs mee te mogen (mondje dicht tegen de rest van de boot). Yeah!! 💪

De wandeling naar het zuiden van het eiland begint wel erg avontuurlijk. We willen geen omweg nemen voor het officiele pad naar de bergtop en dus lopen we gewoon recht tegen de rotsen omhoog, tja.. Niet iets om vaker te proberen maar uiteindelijk komen we waar we willen zijn: het inca pad over de bergrug zodat we aan beide kanten een prachtig uitzicht hebben. Echt prachtig! We wandelen in drie uur van noord naar zuid en nemen aan de lopende band foto's. Slimmeriken als we zijn vergeten we onszelf goed in te smeren (extra belangrijk op deze hoogte), waardoor we aan het einde van de middag als twee roodverbrande wintersporters met zonnebril op ons gezicht de boot opstappen richting Copacabana. Oeps! Aangekomen in Copacabana zien we een Thais restaurant liggen. We hebben zo veel zin in Thais eten dat we hier per se willen eten, ook al is het Thais op z'n Boliviaans.. Lama curry, anyone? Heerlijk! 😁 Na het eten nemen we de bus naar La Paz. Nu gaat het echt beginnen, Bolivia here we come! 😃