Bäckerei, Wasserberg und Erdinger

September 29, 2016 in Namibia

We hebben vroeg de wekker gezet om de zonsopgang mee te maken bij het waterhole. Slaapdronken schieten we onze chillkleren aan en lopen we naar de plek waar we de vorige avond voortdurend getrakteerd werden op (black) rhino’s, giraffen etc. We zien die ochtend weinig bijzonders maar daar doet ons niets.. We hebben al zo waaaanzinnig veel moois gezien in deze buitenaardse wereld die Etosha heet, echt fantastisch was het! Na nog één laatste rondje waarin we nog wat giraffen spotten rijden we het park uit. Giraffen.. We vinden het al bijna gewoon, haha!

Op weg richting Windhoek. Noodgedwongen. We hebben geen gas meer om te koken en hoe leuk barbecuen ook is, we worden toch wel blij van een kopje koffie en warm ontbijtje in de ochtend. Dus zijn we op weg naar de enige Game store in Namibië, waar ze wel het juiste buthaangas verkopen voor onze stove.

Onderweg proberen we van een nood een deugd te maken en van onze omweg via Windhoek iets leuks te maken. We stoppen eerst bij Outjo Bäckerei voor lunch en een écht kopje koffie.. heerlijk! Grappig ook, er hangt een bijzonder sfeertje met veel Duitsers, kinderen in ouderwets Duits schooluniform en Apfelstrüdel op het menu. Als ik het nu opschrijf klinkt het een beetje fout (post-kolonisme?) maar zo ervaarden we dat toen toch niet.

Dan komt Thomas met het idee om naar Waterberg te rijden. (De) Waterberg is een plateau van rood zandsteen van 200 meter hoog in een verder vlak land. Waterberg staat bekend om zijn groene natuur met veel bloemen, planten en daardoor ook bijzondere vogels en wild (buffels, neushoorns, giraffen en antilopes). We hebben geen idee of kampeerplekjes hier net zo gewild zijn als in Etosha maar besluiten er gewoon heen te rijden. In een land zo mooi en zo leeg als Namibië zou je wel gek zijn om in Windhoek te gaan kamperen ;).

Als we na een lange weg vol los zand en prachtige foto momentjes heelhuids aankomen in het park hebben ze gelukkig nog meer dan genoeg plekjes voor ons. Het is vijf uur en we besluiten de BBQ aan te steken en te relaxen. We hebben stiekem best intensieve dagen achter de rug (safarimodus uit!) en we kunnen niet wachten om bij te komen tegen een schittterende backdrop van rood zandsteen en groene jungle.

De volgende ochtend trekken we onze hike kleren aan en gaan we op pad. We hiken de panorama trail en de uitzichten zijn inderdaad erg mooi. Op de terugweg worden we nog even ingehaald door een troep bavianen die luidkeels schreeuwend naar beneden rent (indrukwekkend en slightly intimidating..).

Rond het middaguur rijden we door richting Windhoek waar we gas inslaan voor ons brandertje, een bezoekje brengen aan Thrifty omdat onze achterdeur door alle gravelwegen langzaam lostrilt (geen enkel probleem volgens Thrifty dus ducktapen we de boel maar weer vast!) en onze tank volgooien.

Op zoek naar een overnachtingsplek komen we terecht bij Guestfarm Elisenheim. De campsites hebben hier allemaal een bijzonder detail, sommige sites hebben een schommel of overkapping van stro, anderen een zithoek gemaakt van keien of houtblokken. Te gek. En dan het eten! We hebben net boodschappen gedaan maar als we de kaart zien besluiten we te splurgen. Ijskoude Erdinger en een burger met friet.. zoooo genieten! We genieten er extra van wetende dat we de volgende dag richting de mistige koelere kust van Namibië gaan: Swakopmund it is!