Watch your back

July 11, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

"Watch your back" schrijft Willem terug als we hem via Facebook Messenger vertellen dat we morgenochtend vroeg naar Sabah vliegen. Sabah is een staat van Maleisië op het eiland Borneo. Het gebied dat ook wel bekend staat om het mooiste duikgebied ter wereld, Sipadan. Waar barracuda's met honderden tegelijk als een tornado om je heen cirkelen en jij met je cilinder op de rug in het oog van de barracudastorm zwemt. Ook om de Orang Utangs die je er in het semi-wild kunt bewonderen. En mountain Kinabalu, de hoogste berg van Zuid Oost Azië. Willem is een in Nederland geboren Canadees die drie weken geleden vanuit Mexico naar Maleisië is verhuisd voor zijn werk, en waar we een lift van kregen.

"Watch your back"? Wat is er dan?! Na wat googelen komen we erachter dat de gehele oostkust van Sabah door minbuza oranje gearceerd is. Wat wil zeggen: reis hier alleen naar toe als dat noodzakelijk is. Een definitie van noodzakelijk leveren ze er niet bij. Is heel graag in Sipadan willen duiken noodzakelijk? Is het noodzakelijk om via Sabah door te steken naar Indonesisch Borneo om daar verder te reizen? En wat als we alleen maar de bus nemen, zo min mogelijk over straat lopen, en zo snel mogelijk door reizen; is het dan veilig? Helaas is dit een gevalletje "de beslissing moet je toch echt zelf nemen, wij kunnen je hooguit adviseren". Dit zijn lastige dilemma's. Voor sommigen zou dit misschien helemaal geen dilemma zijn, maar een duidelijke keuze. Ik neig naar niet gaan, maar laat de opties nog wel een paar keer mijn gedachten passeren.

Wie verstandig is, gaat niet. Op een wereldreis van een aantal maanden, waarin heel veel gebieden van de wereld een veilige optie zijn om te reizen, is het niet bepaald noodzakelijk om juist naar dit gebied te reizen. Aan de andere kant is de kans extreem klein dat er daadwerkelijk wat gebeurt. Dat ik net die ene persoon ben die dat half jaar ontvoerd wordt door de terroristen uit de Filippijnen (want dat is wat de dreiging inhoudt). Aan weer de andere kant: als mij wel wat overkomt; hoe kan ik dan ooit leven met de keuze die ik gemaakt heb, en hoe hard sla ik mijzelf wel niet voor mijn hoofd? Ook vind ik dat ik dat niet kan maken naar familie. Niet alleen mijn leven ligt overhoop in het worst case scenario.

We hebben deels besloten. We gaan er sowieso niet naar toe als bestemming, hooguit pakken we de bus door het gebied om er zo snel mogelijk weer te vertrekken. Een kleine obsessie openbaart zich. Urenlang breng ik online surfend door om meer informatie op te duiken over het onderwerp. Wie er ontvoerd zijn, wat er met ze gebeurd is. Het blijkt dat het doel van de ontvoerders is zo veel mogelijk losgeld op te halen bij regeringen en werkgevers. Om die reden zijn Chinese burgers een gewilde prooi, hun regering is bereid om grote zakken geld te ruilen voor de gekidnapten. Met Westerse ontvoerden loopt het slecht af omdat het beleid van veel Westerse regeringen is om nooit tegemoet te komen aan de eisen van terroristen. Vast een hele verstandige lange termijn strategie, maar heel moeilijk te verkroppen in de individuele gevallen.
    De Chinese eigenaar van ons hotel in Kota Kinabalu vertelt dat hij gasten adviseert om niet naar dat gebied te gaan. Een Chinese familie die tegen zijn advies in toch ging, kwam dolenthousiast terug en waren dolblij dat ze gegaan waren. Volgend jaar weer. De realiteit van vakantie vieren op de oostelijk eilanden anno nu heeft voor mij weinig te maken met vakantie vieren. Liggen op je handdoekje aan het zwembad met een in uniform gestoken man met automatisch machinegeweer rondjes lopend om je heen.

Gisteren hebben we ons ticket geboekt. Volgende week dinsdag vliegen we vanaf KK, inderdaad onze huidige plek op de kaart, naar Jakarta. Niet over land, niet naar de oostkust, maar met een grote boog over en om het oranje gearceerde gebied heen. En vier dagen later vliegen we naar Bali om daar over alle avonturen van onze vrienden Jiren en Ralph in Java te horen! Tien dagen lang :)
    Deze beslissing in het dilemma is niet alleen voortgekomen uit de terroristische dreiging. Er is een andere hele prominente factor in het spel. Daarover meer in onze volgende post! (Yes, we hebben een cliffhanger gecreëerd)