France
Escragnolles

La Brigue, Tende og Breil-sur-Roya

October 14, 2023 in France ⋅ 🌙 17 °C

Vi kørte ned til den lille landsby La Brigue i går aftes, og overnattede på en lille gård-camping. Det var et meget idyllisk og fredeligt sted med en sympatisk vært, sikkert tidligere landmand, nu pensionist. Campingpladsen lå på et grønt areal, ved siden af hans store køkkenhave, hvor han dyrker grøntsager, som han sælger i en bod henne i landsbyen.

La Brigue var sammen med nabobyen Tende, et af de første steder vi besøgte i Mercantour, før vi fik autocamper, og vi har også været her på gennemrejse med Passepartout en gang før. Begge gange er vi kommet fra Italien gennem passet Col de Tende, men den vej er stadig lukket efter uvejret Alex i 2020, så vejen ender blindt lidt nord for Tende. Det er kun motorcykler, der kan køre over til Italien via den gamle grusvej.

Vi slappede af i Tende om formiddagen. Besøgte museet med de berømte helleristninger, som ikke har haft åbent de andre gange, vi har været forbi, og kørte så mod syd i igen, hvor vi fulgte floden Roya ned til landsbyen Breil-sur-Roya.

Herfra kan man så enten køre over et pas tilbage til Sospel og derfra ned til Nice, eller man kan fortsætte med at følge Roya nedad, og så kommer man ind i Italien og ned til byen Ventimiglia ved Middelhavet. Det er et lidt specielt grænseområde her, for ofte er det jo enten en bjergkæde (med et pas) eller en flod (med en bro) der danner grænse mellem to lande. Her kører man ned af en dal, og pludselig er man i Italien! Det er også pudsigt, for hvis man tager toget fra Tende til Nice, kører det også igennem Italien og via Ventimiglia! Men hele den nordlige del af Roya dalen (med Tende og La Brigue), har også kun hørt under Frankrig siden 1947. Før da var det Italiensk, og man kan høre, at der stadig er mange, der snakker italiensk, og mange skilte og navne klinger mere italiensk end fransk.

Nå, men vi valgte altså at køre efter den geografiske (og korteste) linje, så vi endte i trafikken i Ventimiglia i dag, og brugte lidt tid på at komme ind i Frankrig og forbi det tætbefolkede Middelhavsområde med Monaco og Nice. Men lige inden det blev mørkt, kom vi forbi Grasse, og er nu tilbage i 1000 meters højde, dog stadig med en smule udsigt til havet, men med kurs mod Gorge du Verdon i morgen.

Escragnolles, إسكراجنوليس, Escranhòla, Эскраньоль, Екрањол, Ескраньоль, FRBJP, 埃斯克拉尼奥莱