Alperne kalder 2023

September - November 2023
Efter et dejligt forår og sommer i Grønland kalder Alperne igen. Vi skal gense steder vi kender og udforske nye, besøge venner og familie, og lade os føre hen hvor vejret, tilfældigheder og pludselige indskydelser tager os. Read more
  • 1kilometers

Stendal, Sachsen-Anhalt

September 6, 2023 in Germany ⋅ 🌙 20 °C

Kalenderen viser efterår, men sommeren er kommet tilbage til Nordeuropa, da vi starter vores tur mod de franske alper i år. Det er 27 grader, sol og en mild vind da vi krydser over Østersøen til Puttgarten om eftermiddagen, og den blå septemberhimmel følger os hele vejen indtil solen går ned. Vi kører 1 times tid i mørke, og finder så frem til den gamle cirkusplads i Stendal, hvor vi har overnattet før. Dejligt at være på farten igen!Read more

Marckolsheim, Rhinen

September 7, 2023 in France ⋅ ☀️ 27 °C

Markerne er kæmpestore i Sachsen-Anhalt. De står med majs, græs og solsikker, men der er også stubmarker og vindmøller! Øst om det sydlige Harzen kommer der flere bakker til, samt bjerge af jordbunker udgravet fra kulminer, og så kommer vi ind i skovene ved Thüringer Wald. Hele denne strækning i Tyskland er flot og afvekslende at køre igennem, men da vores mål er grænsen ved Mulhouse, og der ser ud til at være meget vejarbejde og trafik omkring Stuttgart, kører vi mod vest over syd om Heidelberg og videre ned af A5 forbi Karlsruhe mod Basel. Det er tilbage på den mere trafikerede og kedelige linje ned gennem Tyskland, som vi ellers har undgået de sidste par år.

Men før solen går ned kører vi ud til Rhinen, over en lille bro til en fransk ø der ligger i Rhinen, og parkerer ved flodbreden. Skønt at komme ud og gå lidt i varmen og aftensolen, på den gamle pramsti, efter 750 km, og vide at i morgen aften, er vi måske allerede oppe i bjergene igen.

Les Deserts, les Bauges

September 8, 2023 in France ⋅ 🌙 19 °C

Vi nåede op i bjergene! Vi nåede helt til Savoie, og kl. 18:30 parkerede vi neden for Serge’s flotte hytte i bjergmassivet Les Bauges. Men inden da havde vi godt nok også kørt mange timer. Ikke så mange kilometre, men mange timer på små, snoede veje på langs af hele Jura departementet.

Vi startede i morges oppe i Alsace, med vinmarker og storke. Faktisk en kæmpe flok på nok 40 stk der havde slået sig ned langs med vejen! Men snart kom vi ned i det bakkede og grønne landskab i Jurabjergene. Grønne græsmarker overalt, kun afbrudt af skov og læbælter og de rødbrogede Montbeliarde køer, hvis mælk bliver brugt til Comte-osten, som er denne egns kendetegn. Og vejene snoede sig, som var det rigtig høje bjerge vi kørte i, og Passepartout spandt lykkeligt afsted!

Ved Aix-Les-Bains fandt vi Serge’s telefonnummer frem, og ringede for at høre om han var hjemme? Serge var ham der besøgte Narsarsuaq for nogle år siden, med en gruppe på 60 løbere, som vi arrangerede et halvmarathon for hver dag forskellige steder i en lille uges tid! Og jo, vi skulle endelig komme forbi! Så det blev til en hyggelig aften med ham og hans hustru på den lokale bar/restaurant i landsbyen Les Deserts, et rigtig fint bjergområde lige ovenfor Chambery. Og en dejlig stille nat i den hyggelige lille landsby, hvor vi ikke hørte noget til ulvene, selvom de efter sigende skulle være lige omkring, og har spist den ene af deres katte!

Valloire, Savoie

September 9, 2023 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Det er vist heldigt, at vi i år ikke har planlagt at skulle køre og vandre os igennem Maurienne dalen, som vi gjorde sidste år, for efter at have kigget på Google map, og snakket med Serge, erfarer vi, at der har været sten- og fjeldskred flere steder i dalen, som dels gør vandring og især klatring farligt, men som også har spærret vejene flere steder fra Modane og opover, og sågar lukket Frejus tunnellen til Italien samt al togdrift!

Men vores plan er at køre mod byen Valloire og vandre et par ture før passet Col du Galibier de næste par dage. Så vi tanker op, køber ind, og spiser vores første pain au chocolat til formiddagskaffen. Tager det med ro og nyder siestaen i Valloire, hvor det er ret varmt, som i resten af Europa i disse dage. Og sidst på eftermiddagen kører vi så ud af byen og op i ca 1.650 meters højde, hvor vi holder langs med en lille bæk og med udsigt over til toppen le Grand Perron des Encombres på den anden side af Mauriennedalen, som vi var oppe på sidste år. Den ser meget imponerende ud her fra!

Og så må vi se, hvordan benene har det i morgen, som en cykelrytter ville have sagt! Og vi er jo netop i et af de klassiske cykelområder her på vejen til Col du Galibier.

Aiguille de l’Epaisseur 3.230 m.

September 10, 2023 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke havde nærstuderet turen til toppen Aiguille de l’Epaisseur på kortet! Jeg havde bare tænkt, at det var et fint sted at starte, uden at kigge så nøjagtigt på højdemeterne! Og jeg har siden mit første møde med området her, haft lyst til at komme tæt på de tre toppe; Les Aiguilles d’Arves, som bare er så karakteristiske for området, og som vi næsten altid kan se ligemeget hvor vi er.

Men det var nok lige i overkanten at starte med en tur på ca 15 km og 1.560 højdemeter. Det føltes helt vildt hårdt at gå op, og det var først da vi var oppe omkring de 3000 meter, at vi kom i tanke om, at vi jo heller ikke ligefrem er i højdetræning, efter en sommer i Grønland, hvor al vandring jo foregår fra 0 meters højde og op efter. Og så føltes det lige så hårdt at gå ned igen, især da vi også lige valgte at tage en anden vej ned, udenfor sti, for ikke at gå frem og tilbage samme vej! Og som var lidt stejlere end det så ud til oppe fra! Og da vores knæ nok ikke er helt i form endnu, er jeg ret spændt på hvordan krop og fødder har det i morgen…

Men op kom vi, og vi kunne næsten røre ved de tre toppe, der udgør Les Aiguilles d’Arves, da l’Aiguille de l’Epasseur ligger lige ved siden af! Og vi så et par murmeldyr på afstand, og ellers bare svævende rovfugle omkring toppen. Og nu er vi så kørt lidt længere op ad vejen, til Plan Lachat, hvor vi holder med endnu en smuk udsigt her i aftensolen, og plejer vores trætte ben.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/aiguille-d…

Pointe des Cerces 3.098 m.

September 11, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Der er rigtig sensommerstemning her i Alperne. Dugvådt græs om morgenen, duft af hø og tykke murmeldyr langs med vandrestierne. Toppen Pointe des Cerces har en flad bagside, så den er nem at komme op på, men ligger ellers blandt en masse sylespidse toppe (aiguille på fransk), så udsigten fra toppen er ret fantastisk. Og så er det så sjovt, efterhånden at kunne genkende alle de andre toppe og dale, vi har været på og i, når vi sidder på en top og nyder madpakken med udsigt!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/pointe-des…

Vi havde endnu en dag med helt perfekt vandrevejr, og klarede de i dag 1.130 højdemeter, selvom vi godt kunne mærke vores knæ fra turen i går! Kørte så de sidste 5 km op til passet Col du Galibier, og videre ned til Col du Lautaret, hvor vi holder parkeret og nyder aftensolen.

Bourg-d’Oisans - Col dOrnon - Entraigues

September 12, 2023 in France ⋅ ☁️ 21 °C

Der var regndråber på vinduerne her til morgens, og et meget flot lys over passet Col du Lautaret, med både sol og mørke skyer. Så vi tog den lidt med ro, og kørte så ellers af hovedvejen ned forbi La Grave og til Le Bourg-d’Oisans. Gik lidt rundt i byen, men kørte så ellers videre af en lille bjergvej, som vi ikke har prøvet før. Gennem en smal dal og over det lille pas Col d'Ornon. Vi kører på den vestlige kant af bjergområdet Massif des Ecrins, og det er karakteriseret af nogle meget smalle dale, hvor der bare er så stejlt op til toppene på begge sider, så alle vandreturene nærmest må starte med at man går 1000 meter stejlt op gennem skov. Og så kommer man ellers op til nogle meget flotte toppe, men det er noget af et arbejde hver gang at skulle op og ned på den måde. Vi har gjort det i dalen Valgaudemar for et par år siden, men i dag holdt vi os nede i dalen, der førte os forbi små bitte landsbyer som: le Chantelouve, la Chalp og Entraigues. Det er langt udenfor turistruten, men ret hyggeligt at køre igennem, og flot at se de gamle stenhuse og frodige haver med grønsager og frugttræer. Der er også langt mellem supermarkederne heromkring, så det er godt at være selvforsynende!

Vi endte med et stop ved en lille bade sø. Selvom der ikke er så meget sol i dag, er det varmt og dejligt med et bad!

Beaumont - mellem Les Écrins og Dévoluy

September 13, 2023 in France ⋅ ☀️ 19 °C

Vi kører på endnu mindre veje (med græs på midten) end i går. Gennem landsbyerne Les Verneys, og Les Angelas op til passet Col de Parquetout, møder ikke en eneste bil på vejen, men landsbyerne ser fine og aktive ud. Der er gårde med dyr, haver og mennesker og fællesovnen, som man brugte til at bage brød i sammen, i gamle dage, ser ud til at have været i brug for nylig! Efter passet kommer vi ned til landsbyen Sainte-Luce, men lige inden gør vi et lille stop i Col de l’Holme, hvor vi har udset os en mini-top, Le Chauvet (1.700 m.) vi vil gå op på, for lige at holde benene i gang! Vi kan se der græsser køer på toppen, og nede i starten er der også markveje, der bliver til ko-stier længere oppe, men køer er altså ikke nær så gode til at lave fine vandrestier som får! Og desuden er det ret stejlt og ret højt græs, men op kommer vi dog, og lige på toppen er der godt med blæst og lidt regn, så det bliver bare til et hurtigt billede, og så skynder vi os ned igen!

Vi fortsætter til Corps, og kører så nord om søen Lac du Sautet og mod syd, igen på små veje, langs med bjergområdet Devoluy. Det er ret flot. Vi har vandret to ture i Devoluy tidligere, men kan godt komme tilbage hertil en anden gang igen. I Veynes køber vi lidt ind, og kører så mod Sigoyer, for at besøge Pierre og Francoise et par dage.

Sigoyer

September 14, 2023 in France ⋅ ⛅ 22 °C

Vi hygger, slapper af og fixer småting. Pierre er lige kommet tilbage fra Bretagne, efter at have sejlet (sammen med hans far Michel på 96), dennes lille sejlbåd tilbage fra Vannes til Saint-Malo (20 dages sejlads)! Og i morgen skal Pierre og Francoise også afsted med deres camper, så de går også og pakker og forbereder, men der er tid til at nyde solen og udsigten fra deres skønne terrasse, hvorfra alle måltiderne også nydes. Vi går også en hurtig eftermiddagstur op til passet Col les Guerins. Om aftenen trækker det op til tordenvejr rundt omkring os, og der kommer da også et par lyn og lidt bulder, men ikke så meget regn lige her hvor vi er.Read more

Croix Saint-Philippe. Vandretur ved Gap

September 15, 2023 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Vejret tegner fint i dag, men i morgen skal der komme regn, så vi har ikke lyst til at kører langt op i bjergene igen, før det er overstået. Så vi starter med en tur til Gap og besøg i sports/udstyrsbutikkerne! Men kører så ellers lidt ud af byen til Batie-Neuve og op til Col de la Moissiere. Her er en fin parkering ude i åbent terræn, med flot udsigt, og vi har den helt for os selv, da de sidste lokale dagsgæster er kørt ned. Vi går en lille rundtur til toppen la Croix Saint-Philippe (1.710 m). Når solen er fremme er det varmt, og det myldrer med græshopper, sommerfugle og firben om fødderne på os, og på toppen forsvinder en enlig Marmot ned i sin hule, da vi kommer op!Read more