France
Le Lavoir

Le Charmaix (Valfrejus) og Le Lavoir

September 9, 2022 in France ⋅ ☀️ 14 °C

Hviledag.
      Vi havde besluttet at holde hviledag i dag, så Jacky cyklede til bager efter croissanter og vi spiste morgenmad i solen ved Aussois uden at skynde os! Kørte så tilbage til Modane, købte en smule ind, og tog så vejen op til den gamle landsby Le Charmaix, der er blevet til et moderne men lille skisportsted (Valfrejus), hvor vi spiste frokost og tjekkede vejrudsigten for sidste gang.

Og så kørte vi op af grusvejen til Le Lavoir, hvor vejen ender. Her er en sæter, et ostemejeri, en lille parkering og intet internet eller mobilsignal. Vi har været her både i 2020 og i 2021, og det er et af vores ynglingsområder i Savoie, og vi har stadig to ture, vi gerne vil gå her de næste dage!

Col de Bataillere og Col de Sarrasins

September 10, 2022 in France ⋅ ☀️ 15 °C

Turen vi gik i dag, har vi haft lidt i støbeskeen de sidste to år, når vi har vandret her, og når vi har kigget på kort. Dels elsker vi dalen op mod Mont Thabor, dels havde vi hørt om nogle gamle miner; Mines des Sarrasins på en skråning i en sidedal.

Vi havde udtænkt, at vi fra passet Col de Bataillere, kunne gå udenfor sti på en lang højderyg, og dermed spare en masse kilometer på en vandresti ned mod et andet refugie, for så at komme op til passet Col des Sarrasins, og om til minen. Og det passede helt perfekt! Ovenikøbet fik vi en meget flot turkisblå sø med på turen, og vi var endnu en dag heldige med at skyerne/tågen lettede, da vi skulle til at orientere os efter terrænet, så vi kunne finde den bedste vej gennem landskabet.

Minerne er meget gamle, fra 1700tallet, og der er ikke nogen vej op til dem. Man gravede langt ind i bjerget (80 meter har vi fået fortalt) med håndkraft, og fragtede små skærver ned på slæder om vinteren. Det var vistnok en blanding af jern, bly, kobber og lidt sølv, man fik ud af det, men altså ikke noget der er blevet udnyttet mere af i nyere tid.

Fra Sarrasins-dalen fortsatte vi, igen udenfor sti, ud over landskabet mod de øverste sæterhytter ovenfor Le Lavoir, hvor vi holder parkeret. Her er rigtig mange ruiner af tidligere hytter. Ved slutningen af 2. Verdenskrig brændte tyskerne de fleste af, på deres vej retur over mod den italienske grænse, og det er kun få der er blevet bygget op igen. Dem der er, ligger til gengæld med en fantastisk udsigt, og ved den øverste traf vi en ældre mand, der sad udenfor sin hytte og rensede blåbær, som han havde plukket, og i morgen skulle over med til Refuge des Marches. Han kom fra Modane, og kunne fortælle lidt af hvert fra området her!

Se denne fantastiske tur på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-des-ba…

Des Aiguilles d'Arves. Vandring

September 4, 2020 in France ⋅ ☀️ 15 °C

Vi forlod den flotte udsigt fra Col de la Croix Fer om morgenen og kørte ned igennem nogle af de landsbyer, som Jacky kørte rundt til, med sin mester og solgte ost, i sine skoleferier som barn/ung: St. Sorlin d’Arves og St. Jean d’Arves, inden vi kørte over på den anden side af dalen, til en lille landsby med navnet: Chalmieu. 3 km længere oppe endte vejen ved en lille parkering, og så var vi så tæt på de 3 toppe des Aiguilles d’Arves, som vi kunne komme i bil. Herfra var der så en flot vandring gennem et meget malerisk sæterlandskab, med lyden af kobjælder næsten hele vejen helt ind til foden af de tre toppe. Turen tilbage var endnu finere, og jeg synes virkelig malkekøerne i Savoie har noget af denne flotteste udsigt, køer kan forlange!
      Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/chalmieu-b…

Vi fortsatte ned til St Jean de Morienne og derfra videre af landevejen mod Modane. Det er jo her Jacky er vokset op, og første gang vi besøger det om sommeren. Så nu er vi kørt op ad en stejl, hullet grusvej, og Passepartout holder sikkert parkeret i 1.900 meters højde igen, og i morgen skal vi ud og gå i det fjeldområde, han har vandret i som ung.

Le Lavoir