Francia

• Giorno 17

Allmänt om Paris

23 settembre 2022, Francia ⋅ ☁️ 13 °C

PARIS

- Använd appen Citymapper för att komma rätt i metrovärlden. Kollektivtrafiken i Paris är dyrast i världen så var beredd på lite dyrare där. Men om man köper ett 10-biljetter-paket så blir det ganska bra pris per resa! Bara att köpa i maskinerna vid varje station..

- I Frankrike är det gratis för alla under 25 att gå in på alla museer så ta vara på de museum som intresserar dig, det finns massor massor av museum, lovar! För alla som är över 25 kostar det förutom specifika dagar i månaden så kolla upp det! Man får också hålla koll på vilka museum som har öppet vilka dagar, det är lite olika. Vissa har stängt mitt i veckan. Tråkigt att ha åkt dit utan att kolla innan.
      Tips på museum jag va på:
      - Louvren = Ett självklart museum som är världens största så det gäller att sätta ut tid för det. Jag och Amanda var där i 4h och vi tittade absolut inte på allt. Det är lätt att förvilla sig därinne. MEN, för att ens komma in finns det flera ingångar. Tips är att ta sig in unddrifrån. Vilket betyder att man inte ställer sig i den lååånga kön vid glaspyramiden utan man exempelvis går ner vid en ingång bredvid Arc de Triophe de Carrousel. Sedan är det säkerhets-genomfart för att komma in på själva området för att SEDAN ha biljett och kunna gå in till de 3 olika utställningarna som finns. Sjukt stort och lite komplicerat, tog en stund att förstå hur det funkade haha.
      - Musée des Arts Décoratifs = Väldigt coolt museum om modern design. De fanns oljan delar men vi ta mest tid och gillade absolut mest den första utställningen där designers under oljan tider visar sina verk. Så den byts ut då och då.
      - Orangerimuseet = Mysigt ganska litet museum med mycket tavlor från Picasso och andra lite mindre kända men still stora konstnärer. Monet största och lite random målning finns här med, kul att se.

- Åk och vandra runt i Montmartre och vandra runt, det är en vacker stadsdel. Där ligger även Sacré-Cœur somras ett måste att se, coolt!! Ett tips är att köpa en pizza som ligger bara runt hörnet (Babalou) och sätta sig på trapporna utanför kyrkan och kolla ut över staden. Häftig och mysigt. Speciellt vid solnedgången 🌞

- Sacré-Cœur - Man tar metro (om man känner för kollektivtrafik) och när man väl är i området kan man gå trappor upp till kyrkan vilket är mysigt tycker jag. Men det finns även en hiss upp som ser ut som en gondol om man inte pallar gå. Bredvid kyrkan finns supermysiga gator och ett stort mattorg som är äkta mysfaktor för kvällsmat.

- Sätta sig vid Eiffeltornet vid parken Champ de Mars och fika, supermysigt när det är fint väder. Även att knäppa lite bilder från Trocadero som ligger mitt emot på andra sidan tornet.

- Fler ställen som är lite extra fina att ta bilder på tillsammans med Eiffeltornet:
      -18 Av. Rapp, 75007 Paris, Frankrike
      -Debilly Footbridge

- Åk upp i tornet om du har tid och pengar, det är billigare för alla under 25 år, gött! Men om du är höjdrädd åk inte upp, Amanda fick en liten scare 😱

- Triumfbåden, vi tyckte inte den var alls cool hehh, men de kanske den är om man ser den med bättre väder, idk. Men att ha sett den är ju iaf kul!

- Galeries Lafayette är ett varuhus som ligger i stan med en massa märken på fler våningar, inte jätteintressant MEN längst uppe på denna galleria finns det en rooftop med utsikt över Paris. Värt att se och gå upp om man är i närheten. Finns en bar med dricka och lite mat däruppe med.

- Kodawari Ramen är ett ställe vi åt på. Väldigt gott, om man tycker om fisk. De e japanskt och det är inrett som om man sitter i en fiskeby i Japan så det är grejer överallt och fisk överallt. Speciellt men väldigt roligt och random.
      Leggi altro

Potresti conoscere questo luogo anche con i seguenti nomi:

Paris 12 Ancien - Quartier Observatoire

Unisciti a noi: