France
Rocher de Bonnevie

Puy Mary og Puy de Niermont

October 31, 2023 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Det regner det meste af natten, og om morgenen minder landskabet om Færøerne! Tåge, vind og støvregn, grønt græs og små improviserede vandfald der styrter ned over de stejle sorte fjeldskråninger. Det er sådan jeg husker Færøerne!

Vejrudsigten siger stadig at det skal blive opholdsvejr over middag, så vi tager det stille og roligt. Det er det gode ved at køre rundt i en autocamper. Kører op til det næste pas Pas de Payrol og drikker kaffe og venter i varmen i bilen. Der kommer af og til en bil eller to som holder ind. Folk stiger ud, nogle vender hurtigt tilbage, andre klæder sig på og går ud! Det er stadig skolernes efterårsferie her i Frankrig, så der er mange familier med børn. Til sidst går vi også ud. Det regner stadig, og med vinden bliver man lynhurtig våd, men der er også huller i skylaget ind i mellem, og vejen op til toppen Puy Mary er ikke ret lang herfra, og tydeligt markeret. Hvis det havde været fint vejr, havde vi planlagt at starte vandreturen længere nede, og gå en rundtur. Nu går vi bare de 200 højdemeter op i skyerne. Absolut ingen udsigt! På toppen møder vi en familie fra Paris med tre børn. De er dårligere klædt på end os, men i godt humør alligevel, så vi skal ikke klage!

Vi kører ned i passet hvor vi overnattede, spiser frokost i Passepartout og går så den lidt længere tur (7 km) op på Puy de Niermont. Det er blevet tørvejr nu, og på toppen svæver 6 stolte rovfugle rundt på vindene og kigger på os. Der er et flot udsyn over et stort plateau, og det er lidt specielt at stå på så flad en top, og alligevel kunne se så langt, efter at have vandret i Alperne i to måneder.

Nede ved butikken/informationscenteret i passet er de ved at sætte bobslæderne frem til salg. Der er lovet blandet vejr i morgen, regn på torsdag og sne på fredag! Så det er vejrudsigten for de næste dage!

Rocher de Bonnevie