FRIDANDA I EUROPA

September - December 2022
A 104-day adventure by Frida & Amanda Read more

Allmänt om berlin

September 11, 2022 in Germany ⋅ ☁️ 15 °C

Berlin är en väldigt stor stad fick vi snabbt uppleva. Man får tänka ut innan lite vart man vill och hålla sig ungefär i områdena för att inte åka fram och tillbaka genom stan. Ett hett tips är att hyra cyklar och cykla runt i stan då hinner man se mycket I en lagom fart!

I Berlin använde vi appen BVG för att köpa biljetter till spårvagnarna som tog oss mellan hostel och stan. Den var väldigt smidig, var som Skånetrafiken/Västtrafik, man sökte vart man skulle och sedan kunde man köpa enkelbiljetter i mobilen.

Vårt hostel, Generator Berlin Prenzlauer Berg, var väldigt bra faktiskt. Det låg bra och fint och det var suuuperstort. Bra service och fräscha bra rum. Frukosten var väldigt god med! Många olika sorters rum att välja på så det passar många. Vi bodde i ett lite större rum med bara tjejer. Funkade superbra.

Platser vi var vid och kan tipsa om:

Checkpoint Charlie - Ett historiskt ställe att se om man är i Berlin. Det är en gränsstation vid en av de mest kända övergångarna mellan Öst- och Västberlin. Låg på den USA-kontrollerade sidan. (Tack Wikipedia för att du hjälper oss komma ihåg våra historielektioner.) Det är mycket folk där typ hela tiden och det är inte en bra idé att komma dit med bil eller liknande, gå eller cykla!

Berlinmuren - Finns rester kvar av muren på flera ställen runt i staden med olika monument och historier kopplade till dem. Det är coolt att se den och även läsa om de olika berättelserna som finns kring historian.

Förintelsemonumentet - Detta säger väl sigsjälvt till viss del. Åk dit, det är otroligt coolt och ledsamt på samma gång. Varje block utsatt på denna sjukt stora yta symboliserar ett koncentrationsläger från andra världskriget.

Brandenburger Tor - Ett såntdär tydligt och typiskt turistiskt ställe. Men den va cool att se, vi cyklade igenom den fram och tillbaka.

Riksdagshuset - Verkligen en häftig byggnad att se på. Vi satt och åt lunch utanför på den stora gräsmattan, det är att rekommendera. Egentligen ville vi gå in i byggnaden men hann, så tips är att vara där i tid för biljetterna är gratis med de kan ta slut för en dag. Man fixar biljetter på andra sidan gatan och då får man en tid man får komma in i den. Så kanske ta sig hit i början av dagen så att man får gå in.

Siegessäule- Ja, alltså detta tyckte vi nog inte var något speciellt egentligen. Det är en jättestor rondell med en stor påle i mitten med en ängel på toppen. Den va väl lite cool, men en sådär grej som typ finns i alla storstäder i Europa…

Hackescher Markt - Till den som vill shoppa är detta en bra gata med allt möjligt runt om i området! Fina märken men även de man också känner att man har råd med finns där.

Alexanderplatz - Detta är ett torg där det finns lite streetfood (iaf när vi var där) om man vill äta det. Runt torget finns även här lite ställen att shoppa på i affärer som inte finns i Sverige. Bredvid detta torg ligger även torget med det stora tornet som jag och Amanda kallar för Namsam tower för att det är för svårt att uttala. ( Namsan tower är ett liknande torn som ligger i Seoul, Sydkorea. Det bara blev att vi började kalla det för det hehe, som de sydkoreaälskare vi är)

Berliner Fernsehturm - Här har vi alltså det riktiga namnet på tornet. Något du inte kommer missa om du är i Berlin. Man ser det från överallt. Ett torn som är lite av en lokalisering på vart man är. Man kan åka upp i tornet om man vill men de gjorde inte vi. Men möjligheten finns. Under tornet på torget kan man äta mat på restaurang eller bara ta en drink eller sitta vid lite grönområde om man vill det.

East Side Gallery - Gå hit, se detta. Detta är coolt. Det är en låååång mur av målningar av olika konstnärer. Det är målningar på allt mellan himmel och jord.

Berliner Dom - En cool byggnad också värd att gå att se på. Den är fett stor och ligger vackert vid en kanal.

BERLIN —> AMSTERDAM

September 11, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 22 °C

Idag har vi vara åkt tåg tåg tåg hela dagen, tog lite längre tid än förväntat då vi stötte på lite förseningar och problem med bytena mellan tågen, men allt gick bra och nu är vi här i Amsterdam! 😍 Vi beundrar redan hur fint det är här, så vackra gator och hus!!!
    /Amsterdam

AMSTERDAM

September 12, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

Idag har vi igen hyrt cyklar och cyklat runt Amsterdam som om vi vore lokals! Det har varit otroligt mysigt, kan inte riktigt fatta att vi faktiskt är i Amsterdam då det länge varit ett drömresemål 😁 Roligt att vara här! Och det är verkligen så vackert som man tänker. Det enda man inte märker på andra sidan skärmen är hur det i detta landet är lagligt med att röka gräs och de ligger som en dimma över staden på många ställen tyvärr.

Första stoppet imorse var flower market där vi strollade lägs värdens enda blomgata på vatten, allt låg på flyttade båtar längs en gata med mysiga caféer och butiker. Nederländerna stora attraktion är ju egentligen redan blommor och speciellt tulpanerna (som på bilden tyvärr är av plast 😭)!

Ikväll tog vi båt igen hela staden och njöt av att det är så vackert och fick berättat lite mer om hur staden är uppbyggd och vart olika delar kommer ifrån! Även om de har sin charm så märks det att vi idag vet hur vi ska göra med hus utifrån underlag och område 😅

Roligt att utforska och se Amsterdam! ❤️❤️
    / Amsterdam

Allmänt om Amsterdam

September 13, 2022 in the Netherlands ⋅ ☁️ 17 °C

Amsterdam är en mycket vacker stad värd att resa till! Det må vara mycket lukt av weed typ överallt, det kan man inte gömma under stolen men staden är så vacker och du man kan välja sina områden man är på och vart man vistas så det är absolut värt ett besök tycker vi!

Vi bodde på ett hostel ganska nära centrum vid en av kanalerna ( svårt att inte bo nära en av kanalerna). Det hette ironiskt nog, International budget hostel, hehe. Vi behöver ha det billigt och det är också det vi fick. Det är gnet vi skulle rekommendera till er som inte klarar av många människor i ett rum eller lite ståhej i korridorer och annat lite när som helst. Men vi hade det bra, våra roomies tyckte vi ändå var bra.

Att rekommendera om Amsterdam är att cykla, iaf 1 dag. Det är så mysigt och fint att få cykla genom staden. Det är en väldigt cykelvänlig stad så det är inte jobbigt med trafik osv. Man kommer också längre på mindre tid vilket gör det lättare att i början lokalisera sig vart saker finns och hur långt det är emellan. Så cykla isf en av de första dagarna. Vi kunde hyra cykel från vårt hostel vilket absolut var billigast, så kolla runt på vart det finns och hur mycket de tar, det är väldigt olika runt om i stan.

Tips på saker att se som vi gjorde:

Museum finns det många av, vi var faktiskt bara på ett vilket vi tyckte var helt okey. Vi var på:
    - Stedelijk - Ett museum om modern konst. Det var väldigt stort och delar av det var intressant och häftiga att gå på. Andra var som man tänker ett museum bara, mycket tavlor och konstverk man inte riktigt har ögon för att förstå.

Andra museum som finns i stan men som vi inte besökte var:
    - Moco museum - Ett museum med surrealistisk konst, låter märkligt men också intressant, vi hade gärna velat gå dit också egentligen med fick välja ett museum bara till slut. Men tips till er som åker dit, kan vara väldigt roligt!
    - Van Gogh museum - Ja, hans kända verk finns där så det är väl coolt. Vi tyckte inte det verkade jätteroligt men de kan nog vara coolt om man är på humör. Det är väldigt mycket folk där hela tiden så man får fixa biljetterna innan man kommer dit.
    - Rijks museum - Ett jättestort världskänt museum som många egentligen rekommenderar. Det är europeiska mästerverk där inne.
    - Anne Franks hus - Ahh detta tips kanske talar för sigsjälv. Spännande och tragisk historia men som jag tror egentligen skulle vara intressant att besöka. Något vi också egentligen ville göra när vi var där.

Båttur - En av kvällarna tog vi en 1h båttur genom Amsterdam med guide. Det är värt mina vänner, gör det! Det är så mysigt och man får se så mycket mer från vattnet än vad man gör på gatorna trots att även dem är otroligt vackra. Vi visste igen riktigt vilken båttur vi skulle göra för det finns väldigt många eftersom det är en sån turistgrej. Men vi betalde lite mer än vi behövde för att få en båt som var helt öppen vilket vi tyckte var värt pengarna. Många båtar som kostar mindre har tak och fönster med glas vilket inte verkar så mysigt eller så fotovänliga hehe. Men öppen båt var toppen!!

Flower market - En gata längs en av kanalerna med väldens enda flytande blommarknad. Nederländerna är ju väldigt känt för sina blommor eftersom det i princip är där alla blommor kommer ifrån som vi köper. Det är väldigt mysigt att gå längs med gatan och kolla på alla minibutiker som säljer ungefär exakt samma saker fast olika upplägg hehe.

AMSTERDAM —> BRYSSEL

September 13, 2022 in the Netherlands ⋅ ☁️ 18 °C

Sista dagen i Amsterdam var vi på ett museum med lite modern konst! Efter testade vi pommes som skulle vara speciella för Nederländerna, smakade mest vanliga pommes men gott! Sen tog vi tåget till Bryssel. Det var regnigt så första intrycket var ganska grått. Vi ville ha en chill kväll så köpte lite mat och kolla på en film. Vårt hostel var nice, vi hade som en dubbelsäng och så sov det bara två till så det var ju lyx!Read more

BRYSSEL —> LONDON

September 14, 2022 in Belgium ⋅ 🌧 15 °C

Idag vaknade vi i ett grått Bryssel och vi hade inte så mkt tid här så vi tänkte att vi skulle åka och kolla på EU huset. Vi träffade Sebastian från Colombia på hostelt och han ville följa med. Han var så gullig att hjälpte oss bära väskorna haha. Vi tog en kaffe med honom och senare blev det dags att ta vårt tåg till London och det var mkt mer säkerhet än vad vi trott så man var tvungen att vara där minst 30 min innan och det hade vi ju missat så det tåget missade vi, vilket var lite jobbigt eftersom vi köpt seat reservation, men hon var snäll vid receptionen och bokade om oss till ett några timmar senare. Vilket gjorde att vi kom till London kl 17. Då skulle vi försöka ta oss till hostlet med Meteon vilket vi lyckades med. Hostlet var ganska skumt asså, jag fick en lite jobbig känsla. När vi kom till rummet var det någon som sa att dem hade kommit in mitt i natten och hällt ut klorin på hela golvet så det luktade väldigt mycket! Det låg en pöl under hela sängen med klorin liksom, där någon sovit så man undrar ju vad som hänt där. Jaja dem hade kök iallafall så vi gick och köpte pasta och pesto och laga vår egna mat för första gången, det var mysigt!Read more

LONDON

September 15, 2022 in England ⋅ ☁️ 15 °C

London idag, vi har gått runt 27 000 steg, kollat på Big Ben, Buckingham Palace, vi åt lunch i någon park, gick på en gata med massa småaffärer. På kvällen kollade vi Wicked-musical. Mycket bra! På natten gick brandlarmet kl 03:30 så alla vaknade och var irriterade och lät så sjukt högt men det var ingen brand så vi somnade om ett tag efter 😂Read more

LONDON

September 16, 2022 in England ⋅ ⛅ 17 °C

Vi vaknade upp till en stulen nyckel (iaf vad vi tror för vi hittade inte den någo stans trots 1h letande). Så vi fick börja hela dagen med att checka ut försent och inte få tillbaka våra pengar för nyckeldepositionen. Lite smått sorgsna tog vi vårt pick och pack och äntligen lämnade detta skithostel. Ingen rekommendation från oss och det ska lämnas en kass recension. Vi fick oss i kaoset iaf en kompis från Italien från vårt rum för att han också blivit av med nyckeln. (Dock hittade han den igen senare.)

När vi lämnat åkte vi till HydePark och gick igen hela parken och stannade till och njöt och läste bok och letade efter boende till Paris.

Idag kom också våra EFTERLÄNGTADE kompisar från Sverigelandet, Nelly och Astrid. Nu ska vi ha en härlig weekend tillsammans i London.

När vi kom fram till hostlet vi skulle bo på träffade vi igen (?!?!) på vår nya kompis från Italien, sjukt konstigt att han lyckats byta hostel till precis samma som oss, de va roligt och galet. Av alla ställen i London.

Tillsammans med Nellan och Asse år vi mat på Five Guys och gick längs med den stora kanalen genom London och kollade på solnedgången och följde den LÅNGA kön som aldrig tog slut och som vi aldrig såg början på som ledde till Drottningens kista. Sen drog vi hem och snaxade och prata 😊❤️

/ Amsterdam