FRIDANDA I EUROPA

September - December 2022
A 104-day adventure by Frida & Amanda Read more

PARIS

September 22, 2022 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Efter en skön nattsömn i för första gången på två veckor ett egen rum bjöds det på croissant till frukost innan vi tillsammans med familjen gick till en marknad som poppar upp på torsdagar och söndagar. Vi gick rundor och njöt av olika fruktstånd, väskor, kläder (äcklig fisklukt) och Crêpes. Dan bjöd oss alla på varsin Crêpes även då vi försökte betala för oss själva.
    "Jag vet att ni kan betala själva men jag vill" sa han bestämt till oss.
    Efter det gick vi till närmaste tågstation, Gare de Lyon, för att försöka en sista gång få tag på tågbiljetter från Paris till Barcelona då vi fått problem på appen där det stod att allt var fullbokat. Vi behövde verkligen ta oss till Barcelona då vi redan (utan att tänka efter ritkigt) bokat hostel för 5 nätter. Efter en halvtimme av hektisk franska och tystnad framför en datorskärm mellan två kollegor på stationen LYCKADES de fixa biljetter till oss om vi mellanlandade i Perpignan i 8h vilket vi gladeligen kunde göra så vi inte har bråttom ändå. Glada gick vi därifrån och åkte för att ge Eifeltornet ett till försök i bättre väder. Mycket vackert var det idag. Vi njöt mkt mer då de va finare väder också så Eifeltornet visade sig på sin bästa sida. Vi åkte upp till andra våningen då toppen var tyvärr stängd. Men de gjorde nog inget för Amanda tyckte inte om höjden bara på denna våningen och då va vi inte ens halvvägs. 😵‍💫 Vi tog hiss upp och trapporna ner. Vi satte oss sedan på gräsmattan nedanför och fikade på Makarons som är ett måste att äta här i Frankrike. De va goda, beroende på smak såklart. Sedan somnade jag en stund på gräset innan vi åkte hem igen för att förbereda oss inför en måltid ute med familjen USA. De ville bjuda oss på en fransk restaurang vilken var en rolig stund, sitta och prata lite med dem alla och äta god mat. Efter gick ci en runda i de fina kvarteren för att sedan igen bli bjudna på mycket vacker glass. Sedan fick vi ta oss hem och packa inför resa tidigt stadium dag. Men de va svårt att inte sitta i soffan och bara prata med Teresa och Dan. ❤️

/Amsterdam

Allmänt om Paris

September 23, 2022 in France ⋅ ☁️ 13 °C

PARIS

- Använd appen Citymapper för att komma rätt i metrovärlden. Kollektivtrafiken i Paris är dyrast i världen så var beredd på lite dyrare där. Men om man köper ett 10-biljetter-paket så blir det ganska bra pris per resa! Bara att köpa i maskinerna vid varje station..

- I Frankrike är det gratis för alla under 25 att gå in på alla museer så ta vara på de museum som intresserar dig, det finns massor massor av museum, lovar! För alla som är över 25 kostar det förutom specifika dagar i månaden så kolla upp det! Man får också hålla koll på vilka museum som har öppet vilka dagar, det är lite olika. Vissa har stängt mitt i veckan. Tråkigt att ha åkt dit utan att kolla innan.
    Tips på museum jag va på:
    - Louvren = Ett självklart museum som är världens största så det gäller att sätta ut tid för det. Jag och Amanda var där i 4h och vi tittade absolut inte på allt. Det är lätt att förvilla sig därinne. MEN, för att ens komma in finns det flera ingångar. Tips är att ta sig in unddrifrån. Vilket betyder att man inte ställer sig i den lååånga kön vid glaspyramiden utan man exempelvis går ner vid en ingång bredvid Arc de Triophe de Carrousel. Sedan är det säkerhets-genomfart för att komma in på själva området för att SEDAN ha biljett och kunna gå in till de 3 olika utställningarna som finns. Sjukt stort och lite komplicerat, tog en stund att förstå hur det funkade haha.
    - Musée des Arts Décoratifs = Väldigt coolt museum om modern design. De fanns oljan delar men vi ta mest tid och gillade absolut mest den första utställningen där designers under oljan tider visar sina verk. Så den byts ut då och då.
    - Orangerimuseet = Mysigt ganska litet museum med mycket tavlor från Picasso och andra lite mindre kända men still stora konstnärer. Monet största och lite random målning finns här med, kul att se.

- Åk och vandra runt i Montmartre och vandra runt, det är en vacker stadsdel. Där ligger även Sacré-Cœur somras ett måste att se, coolt!! Ett tips är att köpa en pizza som ligger bara runt hörnet (Babalou) och sätta sig på trapporna utanför kyrkan och kolla ut över staden. Häftig och mysigt. Speciellt vid solnedgången 🌞

- Sacré-Cœur - Man tar metro (om man känner för kollektivtrafik) och när man väl är i området kan man gå trappor upp till kyrkan vilket är mysigt tycker jag. Men det finns även en hiss upp som ser ut som en gondol om man inte pallar gå. Bredvid kyrkan finns supermysiga gator och ett stort mattorg som är äkta mysfaktor för kvällsmat.

- Sätta sig vid Eiffeltornet vid parken Champ de Mars och fika, supermysigt när det är fint väder. Även att knäppa lite bilder från Trocadero som ligger mitt emot på andra sidan tornet.

- Fler ställen som är lite extra fina att ta bilder på tillsammans med Eiffeltornet:
    -18 Av. Rapp, 75007 Paris, Frankrike
    -Debilly Footbridge

- Åk upp i tornet om du har tid och pengar, det är billigare för alla under 25 år, gött! Men om du är höjdrädd åk inte upp, Amanda fick en liten scare 😱

- Triumfbåden, vi tyckte inte den var alls cool hehh, men de kanske den är om man ser den med bättre väder, idk. Men att ha sett den är ju iaf kul!

- Galeries Lafayette är ett varuhus som ligger i stan med en massa märken på fler våningar, inte jätteintressant MEN längst uppe på denna galleria finns det en rooftop med utsikt över Paris. Värt att se och gå upp om man är i närheten. Finns en bar med dricka och lite mat däruppe med.

- Kodawari Ramen är ett ställe vi åt på. Väldigt gott, om man tycker om fisk. De e japanskt och det är inrett som om man sitter i en fiskeby i Japan så det är grejer överallt och fisk överallt. Speciellt men väldigt roligt och random.

PARIS —> BARCELONA

September 23, 2022 in Spain ⋅ ⛅ 24 °C

Idag lämnade vi Paris och åkte mot Barcelona. Eftersom alla snabbtåg var fullbokade så fick vi först åka till Pergignon och där hade vi 8 timmar innan vårt tåg till Barcelona skulle gå. Vi åt lunch, pasta som vi fixat dagen innan. Sen gick vi till en fontän och hängde där i ca 4 h. Vi pärlade och virkade lite och lyssna på podcast. Och tog varsin nap där på parkbänken. Sen åt vi kvällsmat på stationen och helt plötsligt hade 8 h gått. Vi kom fram till Barcelona runt 22 och tog meteon till hosteltRead more

September 24, 2022 in Spain ⋅ ☁️ 22 °C

Nu när vi kommit till Barcelona tänkte vi att vi skulle ta det lite chill eftersom vi gjort väldigt mycket de senaste 2 veckorna. Vi sov till 10 och gick sen till en affär och handla. Detta hostelt vi bor på nu ligger nära stranden så vi gick ner till stranden och läste. Det var molnigt men ändå varmt. Sen gick vi lite promenad, vi pratade med Louise på facetime. På kvällen sprang vi ner till stranden och gjorde lite styrkeövningar. Vi fixa kvällsmat i hostlets kök och sen på kvällen gick vi till en resturang på ett torg och drack sangria
    🌺🎉🍷🇪🇸

September 25, 2022 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Denna dagen åkte vi in till Barcelona city. Vi gick på gudstjänst i ”International Church of Barcelona”. Sen åt vi lunch. Vi gick runt massor, kollade på några byggnader av Antonio Guardi. Vi gick och kollade på Sagrada Familla. Vi gick till någon park och sedan ner till stranden. Eftersom Frida aldrig ätit Paella🥘 så var vi tvungna att äta det när vi väl var i Spanien. Efter gick vi ytterligare 45 minuter till en stor fontän det det var ett vattenspel som var väldigt fint😍
    Idag slog vi rekord på steg/ dag på denna resan, för mig blev det 28 648😪😍 Vamos / Monet

September 26, 2022 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Hallå ja! Idag var det strandhäng delux! Vi gick upp 6:30 för att kolla soluppgången. Var lite molnigt dock, men blev fint ändå! Vi gick upp till hostel igen och åt frukost och sen packa vi ihop grejer och så chilla vi på stranden! Det har varit fint väder så har solat, badat, läst, lyssnat podcast! Väldigt skönt eftersom vi gjort mycket tidigare under resan! På em/kvällen var vi på hostlet och pyssla lite med småsaker😍🎉🌸Read more

Allmänt om Barcelona

September 27, 2022 in Spain ⋅ ☁️ 17 °C

Vi hade inte planerat att åka till Barcelona alls så därför hade vi inte tänkt ut mycket att göra här. Med några dagar då vi faktiskt inte gjorde nästan något utan låg på playan eller bara tränade och vilade. Men de gångerna vi åkte in till stan av Barcelona såg vi lite coola grejer.

Även här använde vi Citymapper som app för att enkelt åka Metro genom staden, inte alls svårt, de e enklare metron här än i storstäder som London och Paris. Biljett köper man i biljettautomat innan man går in genom genomfarterna. Man kan köpa ett litet kort med 10 singeltjejer som kan vara användbart om man är där lite längre och tänker man kommer åka lite. Annars kostade en singelbiljetter typ 25 kr.

Tips på ställen:

Park Güell - En härlig park tyckte vi att chilla runt i med mycket vacker konst från Güell. Dock har jag av familj hört att de tyckte det inte alls var så trevligt för att det var så mycket folk och man inte riktigt fick en bra upplevelse. Så jag tror att det te beror på vilken säsong man är i Barcelona om denna parken är värd att besökas eller inte.

Sagrada Familia - En mycket vacker kyrka som efter 200 år fortfarande inte är färdigbyggd… snabba. Vi gick bara fram och tillbaka utanför vilket bara det är fint för den är så otroligt vacker. Men insidan har jag fått höra ska vara ännu mer spektakulär, speciellt när det är soligt ute. Kyrkan var stängd dagen vi var där så det blev inte att vi åkte dit igen och gick in. Det är för en annan gång vi kommer till Barcelona.

La rambla - En mycket känd gata med stor alé över. Många affärer och saker som händer längs gatan. Här är det också väldigt mysigt att äta en kvällsmat på en av alla restauranger längs vägen.

La Boqueria - En stor marknad som öppnas upp när man går längs La rambla. Absolut ett måste att besöka när man väl går den gatan ner mot vattnet. Marknaden är stor och under ett tak om det skulle regna. Det finns mat i mängder och olika sorter, frukter, nötter, godis osv osv. Väldigt mysigt!

Parc de la Ciutadella - En väldigt härlig park där det var någon sorts festival när vi var där. Därför vet jag inte riktigt hur det ser ut vanligtvis om det är ofta såhär eller bara tillfälligt. Men där fanns matstånd av många olika sorters streetfood och väldigt mycket attraktioner för barn. Saker som sålde allt möjligt och massa folk.

Font Magica de Montjuïc - En fontän alla bör åka till en kväll när solen gått ner när de är i Barcelona. Det är så vackert och fridfullt att sitta där och kolla på när det visas en vattenshow av olika färger med musik till.

September 27, 2022 in Spain ⋅ ⛅ 22 °C

Okej, denna dagen gick från väldigt bra till ganska dåligt ganska snabbt! På förmiddagen gick vi till Park Güell, en park med massa byggnader klädda med mosaik, fint och trevligt att gå runt i! Efter det åt vi hamburgare på ett ställe, och sen gick vi på La Rambla, en boulevard med massa olika affärer. Vi hittade en matmarknad med massa frukt, seafood, nötter, godis m.m. Där någon gång efter denna matmarknaden började dagen vända. Den där hamburgaren vi åt var nog inte helt ok! Så började må lite illa! Nu kanske det blir lite TMI (to much information, så om man inte vill veta läs inte mer!!)

Vi gick runt vid hamnen och jag kände att det kanske blir bättre om vi pausar lite på en bänk, det blev lite bättre men så fort vi börja gå så blev det sämre igen! Vi hade egentligen tänkt äta glass så vi gick och leta efter det men efter ett tag kände jag nej jag måste hem! Vi var tvungna att ta metron hem och det kändes lite jobbigt för där kan man ju inte bara gå av när som. Iallafall, lång historia kort. Jag kände när vi var på metron att nu går det inte längre, så så fort metron stanna så sprang jag till en soptunna och spydde! Mitt bland massa folk! Detta är ju ändå en rädsla jag haft och tänkt fy vad jobbigt om det händer någon gång, men när det hände var det typ inte jobbigt, jag kände bara jag bryr mig inte alls just nu! Då kände jag vad skönt att jag fått den insikten! Jag kände mig bättre och vi gick på metron igen och sen hände det igen haha! Det fortsatte hela kvällen och natten var lite en dimma! Det var inte alls kul men på något sätt finner man sig i det, och kände ändå, dethär kommer härda mig, så får ta det som en lärdom.😂😂