Veluwe

April 2023
Drie dagen zwerven over de Veluwe. Geen route, maar zoveel mogelijk de leukste paadjes lopen. Read more
  • 67kilometers
  • 66kilometers

Zwerftocht over de Veluwe

April 27, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 13 °C

Ik ga drie dagen zwerven over de Veluwe. Ik volg geen route, maar bekijk steeds wat de leukste paadjes zijn. Wel heb ik de campings geboekt, dus ik weet wel steeds waar ik naar toe ga. De eerste etappe gaat naar Natuurkampeerterrein Zanderdennen in Kootwijk. Om 7:00 uur vertrek ik vanuit Emst. Al snel zie ik een ree in de hei zitten en na een paar uur lopen eet ik de muesli op een verhoging langs een zandpad. Het is heerlijk wandelweer, zonnig met een paar wolkjes. Ik kan ook al snel mijn jas uitdoen. Het eerste stuk was nog bekend terrein, maar vanaf Hoog Soeren zoek ik de leuke paadjes op. Bij de Asselsche Heide zet ik koffie en eet ik wat brood, terwijl ik in het zonnetje uitzicht heb over de uitgestrekte heide.

Ik loop verder langs de heide en de bosrand. Op een gegeven moment kan ik niet verder, wat volgens de kaart wel zou moeten kunnen. Ik loop weer terug richting het noorden en wandel zelfs een stuk langs de Amerfoortseweg. Dat is flink balen. Bij de eerste mogelijkheid ga ik weer het bos in en daar is het gelukkig weer leuker om te lopen. Het is behoorlijk warm en dus doe ik mijn korte broek aan. Daarna moet ik nog wat ploeteren door het losse zand van Het Kootwijkerzand en ik rust nog even uit op een bankje in het zonnetje. Om 15:10 uur ben ik bij de Zanderdennen, na een tocht van ruim 32 km. Ik sta op een ruim stukje met wat boomstammetjes waar ik op kan zitten. Nadat de tent is opgezet en ik een soepje heb gemaakt, rust ik nog even uit in de tent. Ik maak een maaltijd uit de zak en daarna ga ik douchen. Nog even buiten koffie drinken op het boomstammetje en als het donker wordt, kruip ik in de tent en ga nog wat lezen.

Van Koolwijk naar Drie

April 28, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 13 °C

Om 5:30 uur wordt ik wakker van de vogels. Ik blijf nog even liggen en sta dan op. Ik eerst de tent afbreken en de spullen inpakken. De voorspellingen zijn dat het gaat regen vandaag, maar nu is het nog droog. Daarna zet ik koffie en maak een ontbijtje uit de zak. Om 8:00 uur ben ik klaar voor vertrek. Tot de A1 loop ik over mooie paadjes door een bos, waar ik al snel weer een ree zie. Het gaat dan toch nog even regenen, maar het stelt gelukkig niet veel voor. Vanaf de snelweg loop ik met een boog om Garderen heen. Het zijn leuke paadjes, een stuk langs de heide, stukjes door het bos en wat landweggetjes. In een beukenbos ga ik even rusten op een boomstammetje. Ik vervolg een route om Garderen heen door een afwisselende omgeving en na ruim 2 uur lopen kom ik bij het Speuldersbos. Op een mooi pad over een stuwwal ga ik koffie zetten en eet wat krentenbollen. Daarna maak ik nog een ommetje door het Speuldersbos waarbij het laatste uur toch nog gaat miezeren.

Om 13:30 uur ben ik op de camping, na een wandeling van 21 km. Het is nu droog en ik zet snel de tent op en eet nog wat oats uit een zak. Daarna ga ik in de tent liggen om te lezen terwijl het weer begint te miezeren. Ondertussen komen er meer mensen op het veldje staan. Naast mij een familie met 3 kinderen. Dat is jammer, want de rust is nu weg. Het is best wel saai zo’n lange middag alleen. Ik ga eten koken, wat ik door de regen in de tent moet opeten. Daarna wordt het droog en drink ik koffie. Ik klets nog even met een man op de camping en loop in de schemer nog een stukje door het Speulderbos. Daarna ga ik douchen en in de tent ga ik nog even lezen.

Terug door het Kroondomein

April 29, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 15 °C

Ik ben rond 6:00 uur wakker en omdat het best druk is op de camping, breek ik meteen de tent af en besluit om onderweg te ontbijten. Het heeft vannacht nog wel geregend, dus de tent is nat. Maar de rest van de dag is het droog. Rond 7:00 vertrek ik voor de laatste etappe en loop weer terug naar Emst. Ik kom al snel via mooie paadjes op de Ermelose Heide. Daar is het mooi lopen, ondanks de weg die je hoort. Even later kom ik weer op bekend terrein, maar in het bos bij Leuvenum heb ik nog niet gelopen. Ik ga daar op een boomstammetje koffie zetten en ontbijt eten.

Ik loop verder en even later moet langs een erf om weer op de weg te komen en een hond begint te blaffen en vervelend tegen me aan te duwen. Gelukkig bijt hij niet. Ik kom in de omgeving van het Kasteel Staverden. Onderweg verander ik steeds van route, zeker als ik een leuk pad zie. Op de heide bij Elspeet doe ik een korte broek aan en loop daarna het Kroondomein in. Daar heb ik wel wat langere rechte paden. Bij een klein vennetje ga ik wat drinken. Ik heb geen brood bij me, maar alleen droog ontbijtpoeder. Omdat ik daar geen zin meer in heb, besluit ik om door te lopen en straks in Emst brood te gaan eten. Het laatste stuk is veel langer dan gedacht en ik ben blij als ik eindelijk terug in Emst. Vandaag heb ik bijna 27 km gelopen.