Honduras
Isla de Roatán

En lugn dag på paradisön Roátan

December 29, 2014 in Honduras ⋅ ⛅ 26 °C

Idag har vi haft en väldigt lugn dag utan några större event. Framförallt för att Louise fortfarande är lite smått krasslig sen gårdagen. Men likväl har det varit en skön och avkopplande dag.

När vi vaknade vid halv 9 började Louise med att känna efter hur hon mådde. Efter en kortare analys var det bättre än kvällen innan. Vi gick ut på vår veranda till bungalowen som vi bor i och möts av en kopp kaffe och en kopp te. Till det fick vi vars en skål med färska frukter och nypressad apelsinjuce. En kort stund senare kom Toni, ägaren upp med två tallrikar med omelett, bacon, korv och rostat bröd på. Lyxigt och i lugn och ro avnjöt vi frukosten innan vi gjorde oss redo för swimmingpoolen.

Vi har en privat pool precis bakom vår bungalow som vi har tillgång till 24h om dygnet. Nu var det dags för premiärdoppet. Underbart var det att ligga och steka i den skållheta solen och med jämna mellanrum ta ett svalkande dopp. Eftersom solen var så intensiv var det inte ofta mer än 10min mellan doppen.

Ytterligare en fördel med Villago Verde som vårt boende heter är att de har ett kylskåp fullproppat med olika sorter av lokala ölsorter som det bara är att plocka fritt ifrån. Får såklart betala när vi reser här ifrån, får se vad notan slutar på ;-) $2 per bira är ändå helt okej.

När klockan närmade sig 14 bestämde vi oss för att bege oss ner mot West End, närmsta orten med restauranger och barer här på ön. Vi promenerade längs strandpromenaden och köpte ett nässpray på ett apotek, galet dyrt 65kr. Blir väl så när allt måste importeras till ön och de har en form av oligopol, tillgång efterfrågan. Strax efter satte vi oss vid ett lunchhak och åt.

Louise verkar få behålla även denna måltiden i magen. Vilket är ett steg framåt.
      Tanken var att vi skulle ut och snorkla i havet men Louise var lite trött och ville gärna hem.
      Vi gick inom en närköps butik och köpt lite mat för att kunna äta kvällsmat där "hemma".

Imorgon planerar vi att ta vattentaxi till West Bay som ska ha Karibiens bästa strand! Det om Louise progres fortsätter och hon känner sig frisk nog. Vi ser iallafall mycket fram emot att snorklar vid den stranden där de säger att reven inte är alls långt ut med åtskilliga olika fiskarter och gigantiska havssköldpaddor.

En tanke sänds till alla anhöriga till passagerarna på Air Asia flygplanet som är försvunnet i Sydostasien.

Hoppas ni har det bra där hemma och stressar ordentligt inför nyår...haha!

Snorkling i kristallklart vatten

December 30, 2014 in Honduras ⋅ ⛅ 27 °C

Hejsan hoppsan från vår Bungalow!

Vår dag började redan klockan sex i morse då klockan ringde. Vi hade blivit informerade om att vi måste ha vår AC avstängd mellan klockan sex och åtta på morgonen på grund av ett inplanerat strömavbrott. Detta för att diselaggregatet som ska strömförsörja anläggningen blir överbelastat om air-condition är igång. Vi somnade gott om och vaknade tre timmar senare. Idag bjöds det på pannkakor och frukt, mums! Inte helt fel att få frukosten serverad på vår terass.

Några timmar senare tog vi taxi till West End för att besöka apoteket och sedan ta en vattentaxi till West Bay. Vi åkte båt på det kristallklara vattnet och kände vinden blåsa svalkande. Här på Roatán är det 32 grader, betydligt varmare än i Guatemala. Framme i West Bay var det liv och rörelse på stranden. Varje dag stannar stora lyxkryssare till och just idag var det amerikanare och italienare som besökte stranden. Det finns många olika typer av vattensporter och andra akriviteter att prova på. Eftersom jag fortfarande var ordentligt förkyld valde vi istället att bada och snorkla. Bara några meter ut kunde vi skåda korallrev och färgglada fiskar. Eftersom vi lämnat vår tillhörigheter på stranden var vi bara ute en kort stund.

Vi gjorde upp en plan för att kunna bada och snorkla i lugn och ro. Vi åt på en liten restaurang längs stranden, burgare och kyckling blev det. Tråkigt nog var där dålig service, dyr och inte så värst god mat. Efter lunchen lämnade vi våra saker till barpersonalen så vi kunde ge oss ut i vattnet igen. Denna gången blev det en längre snorkeltur. Mysigt att simma hand i hand och titta på vackra fiskar. Vi hade läst att det skulle finnas stora havssköldpaddor i havet kring Roatán men vi såg inga tyvärr.

Klockan 17.00 tog vi vattentaxin tillbaka till West End för att dricka lite öl och äta mat. Jag hittade en liten pratglad katt som jag matade (brukar alltid ha lite kattmat i väskan om jag skulle råka träffa på hungrig misse). Vi drack en varsin öl och tittade på solnedgången. Tyvärr så hade vi inte tillräckligt med pengar med oss för att äta på restaurang. Vi köpte lite kött, bönor, ägg, mjölk och pasta med oss hem. Måltiden blev väl inte jättegod men ack så billig.

Imorgon hoppas jag på att må toppen!

Adios amigos :)

Gott nytt år från Honduras

December 31, 2014 in Honduras ⋅ ☁️ 25 °C

Som rubriken säger, gott nytt år från oss <3

Vi hade planerat att njuta av ännu en dag på stranden men vaknade av att regnet smattrade på taket. Regnet höll i sig mer eller minde hela eftermiddagen. Runt lunchtid blev det dock ett uppehåll och solen tittade försiktigt fram. Vi passade då på att bada i poolen och sola. När vi hade blivit torra promenerade vi 10 minuter till en mack för att inhandla en lättare lunch.

Vi hade blivit inbjudna till det holländska paret som ägde Vilargio Verde för en skål på tolvslaget svensk tid. Vi klädde upp oss och tog med bubbel som vi köpt på macken. Vi kände oss direkt lite felplacerade där eftersom deras vänner endast bestod av äldre par. Vi fick smaka på en Holländsk nyårsspecialitet tillsammans med gott i glasen. Denna specialité påminde mycket om wienerbröd men var flottigare och inte alls lika söt. Fler av deras vänner kom, bland annat en kvinna som såg ut att vara hämtad från Hollywoodfruarna med sina höga klackar och opererade ansikte. Hon hade med sig en liten söt hund och visade stolt upp hundens skinande tandrad - "lilla Izzty tycker om att ha nyborstade tänder".

Efter det svenska tolvslaget tog vi taxin till West End för att hitta någonstans att äta. Klockan var bara 17.30 lokal tid och det var fortfarande lite folk på gatorna. Vi hoppade högt då smällare avfyrades precis bakom oss. En man med en hund i koppel gick och slängde smällare bakom folk för att se deras reaktioner. En äldre man framför oss skällde ut honom efter noter och ifrågasatte hans intelligens som smällde smällare precis bredvid sin hund. You go old man!

Efter att ha promenerat en stund hittade vi en restaurang som föll oss i smaken. Den var placerad på ett trädäck med utsikt över havet. De erbjöd tyvärr ingen speciell nyårsmeny så vi valde nachos till förrätt och till huvudrätt valde jag fisk och Uffe Fajitas. Vi njöt av att se solnedgången och pratade om 2014 - vårt år. Vi pratade bland annat om den oförglömliga förlovningen och lägenheten som vi köpt. Så lyckliga vi är med våra liv tillsammans och vilken tur att vi har en sådan fantastisk familj och underbara vänner som alltid ställer upp.

Vi valde att åka hem efter middagen eftersom det fortfarande var flera timmar tills tolvslaget. Vi packade klart för att sedan koka te som vi drack på terassen. När klockan närmade sig 24.00 klädde vi om till badkläder. Vi hoppade ner i poolen, kysstes och lyssnade på fyrverkeriernas dån ovanför våra huvuden.

Isla de Roatán, Isla de Roatan, Roatan