En lugn dag på paradisön Roátan

December 29, 2014 in Honduras ⋅ ⛅ 26 °C

Idag har vi haft en väldigt lugn dag utan några större event. Framförallt för att Louise fortfarande är lite smått krasslig sen gårdagen. Men likväl har det varit en skön och avkopplande dag.

När vi vaknade vid halv 9 började Louise med att känna efter hur hon mådde. Efter en kortare analys var det bättre än kvällen innan. Vi gick ut på vår veranda till bungalowen som vi bor i och möts av en kopp kaffe och en kopp te. Till det fick vi vars en skål med färska frukter och nypressad apelsinjuce. En kort stund senare kom Toni, ägaren upp med två tallrikar med omelett, bacon, korv och rostat bröd på. Lyxigt och i lugn och ro avnjöt vi frukosten innan vi gjorde oss redo för swimmingpoolen.

Vi har en privat pool precis bakom vår bungalow som vi har tillgång till 24h om dygnet. Nu var det dags för premiärdoppet. Underbart var det att ligga och steka i den skållheta solen och med jämna mellanrum ta ett svalkande dopp. Eftersom solen var så intensiv var det inte ofta mer än 10min mellan doppen.

Ytterligare en fördel med Villago Verde som vårt boende heter är att de har ett kylskåp fullproppat med olika sorter av lokala ölsorter som det bara är att plocka fritt ifrån. Får såklart betala när vi reser här ifrån, får se vad notan slutar på ;-) $2 per bira är ändå helt okej.

När klockan närmade sig 14 bestämde vi oss för att bege oss ner mot West End, närmsta orten med restauranger och barer här på ön. Vi promenerade längs strandpromenaden och köpte ett nässpray på ett apotek, galet dyrt 65kr. Blir väl så när allt måste importeras till ön och de har en form av oligopol, tillgång efterfrågan. Strax efter satte vi oss vid ett lunchhak och åt.

Louise verkar få behålla även denna måltiden i magen. Vilket är ett steg framåt.
    Tanken var att vi skulle ut och snorkla i havet men Louise var lite trött och ville gärna hem.
    Vi gick inom en närköps butik och köpt lite mat för att kunna äta kvällsmat där "hemma".

Imorgon planerar vi att ta vattentaxi till West Bay som ska ha Karibiens bästa strand! Det om Louise progres fortsätter och hon känner sig frisk nog. Vi ser iallafall mycket fram emot att snorklar vid den stranden där de säger att reven inte är alls långt ut med åtskilliga olika fiskarter och gigantiska havssköldpaddor.

En tanke sänds till alla anhöriga till passagerarna på Air Asia flygplanet som är försvunnet i Sydostasien.

Hoppas ni har det bra där hemma och stressar ordentligt inför nyår...haha!