¡Hola Peru!

September 14, 2016 in Peru ⋅ ☁️ 17 °C

Efter en lite mer bekväm men lång flygresa på 11 timmar (!) är vi äntligen framme i Lima.

Enligt Fredriks beräkning behövde vi absolut inte köpa vatten på flaska att ha mellan madrid-lima (vilket han argumenterade starkt för), för att på planet skulle vi ju ändå bara sova och det skulle endast ta 5 timmar (dep 23.55-arr. 05.10). En ganska stor felbedömning då F 8 timmar senare vaknade törstig och undrade varför vi inte var framme ännu ;)

Väl på planet blev vi ganska direkt ombedda att byta plats då det blivit felbokat. Dock fick vi nödutgångsplats och bättre benutrymme 👍. Dock fick Magdalena inte en plats med vinklat nackstöd, vilket gjorde det lite svårare att sova bekvämt. Väl vid framkomst och en stel nacke kom dock M på att det gick att vinkla nackstödet för hand :) tokigheter som gav oss ett gott skratt.

Immigration och väskhämtning gick smärtfritt.

Båda hade spekulerat att buss borde vara rimligt färdsätt till hostlet. "Peligroso" och "dificil" tyckte vår taxichaufför som övertalade oss till en rafflande bilfärd i rusningstrafik utan trafiklagar till synes. Vi upplevde bilfärden som "peligroso"! Jämfört med Sverige så krävdes en liten bön till högre makter för att komma fram med skinnet i behåll, eller så är vi bara bortskämda med hur laglydiga bilister och trafikanter är hemma. Kulturkrock #1. Nu, 60 solas (150kr) och 50 minuter senare andas vi ut på hostlet.

Klockan är endast 10.08 här men vi börjat redan bli sugna på middag. Våra magar undrar var lunchen tog vägen. Snart ska vi gå på upptäcksfärd!

/M&F