Dag 2: Centrala Lima

September 18, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Vi vågade oss på att åka kollektivt från Miraflores till centrum via en snabbuss som åker från norra till södra Lima. Linjen kallas "El Metropolitano" och är egentligen det enda snabba färdsättet för alla de 10 miljoner invånarna i Lima. Bussen har en egen fil och man kliver på via plattformar som liknar tunnelbaneperronger. Det finns andra bussystem med massa privatbussar men lättast är att ta taxi eller Metropolitano. Bussarna blir lätt överfulla och varje på/avstigning sker relativt kaotiskt pga av tidsbegränsning, genom att folk som ska av vrålar "bajo" (ner/av) och pressar sig fram till utgången samtidigt som folk vill stiga på och pressar sig in i bussen. För Fredrik är det inget problem dock, då hans mäktiga 183cm tornar upp som en gigant över de små peruanerna (medel män: 164cm, kvinnor: 151cm) som förövrigt får höra "oye, mira el muchacho" nu och då (oj, kolla killen) utan att tro att vi inte förstår en del spanska.

Väl inne i centrala Lima besökte vi plaza de armas ("stora torget") och gick runt. Helt plötsligt blev det ett spektakel med en militärorkester liknande högvakt som pompade och spelade på en slottsgård (?). Enligt en dam har de ett uppträdande varje dag vid kl 12. Efter en lunch på en lokal restaurang begav vi oss på en (lång) promenad till parque de las aguas, en fontänpark. Fredrik lyckades roa en bilkö när han osmidigt sprang över vägen och försökte ta sig över ett "kedjestaket" och snubblade på kedjan och gjorde en fin vurpa :)! Fontänparken var stor med 10+ av diverse stora fontäner. Vi var där på dagen men på kvällen har de tydligen en spektakulär ljusshow där också. Trötta tog vi oss hemåt och lyckades utslagna somna innan kl 20 (!), vi skyller på jetlag.