Ny världsdel

October 26, 2016 in China ⋅ ⛅ 16 °C

Nu är vi alltså framme i Beijing i Kina. Det gick bra att hitta till hostlet och tunnelbanesystemet är bättre än vad vi tänkt! Vi kom fram kl 19 och somnade direkt. På morgonen insåg vi hur svårt det är att använda sociala medier i Kina och det krävs lite knep och knåp för att använda fb tillexempel. Vi gick en promenad runt området och det visade sig att vi bor väldigt nära Förbjudna staden och nationella museet. På hostlet träffade vi en tysk kille som pluggar i Shanghai som följde med oss till en nattmarknad där de säljer mat. På vägen lärde han oss lite om Kina och även lite ord och fraser på kinesiska. På marknaden hade de friterade insekter och andra djur, bland annat ormar, sjöstjärnor och fladdermöss. Skorpionerna levde fortfarande när de satt på grillspettet innan de skulle friteras. Så sorgligt!

Igår besökte vi nationella museet. Hela museet är enormt och har cirka 30 stycken olika utställningar. Trots detta är det gratis att gå in. Vi mjukstartade med att lära oss om Kinas historia. Det visade sig vara en utställning på 17000 kvadratmeter! Det var uppdelat i åtta olika todsepoker och det tog oss tre timmar att ta oss igenom (och då kollade vi inte på alla smågrejer). Utställningen var tydlig med olika storlek på skyltar så man visste vad som var viktigast att läsa och de olika epokerna var tydligt markerade. En riktigt bra utställning!

Idag ska vi besöka Förbjudna staden!